Noworoczny test Polskiego kierowcy 2022 - odpowiedzi
Jeśli masz już za sobą nowy test wiedzy Polskiego kierowcy, prawdopodobnie zastanawiasz się, dlaczego prawidłowa odpowiedź na niektóre pytania była taka, a nie inna. Poniżej znajdziesz wyjaśnienia oraz interpretacje poszczególnych sytuacji.
Pyt. 1. Czy w tej sytuacji kierujący czerwonym samochodem może kontynuować jazdę, jeżeli pieszy dopiero wszedł na jezdnię i czerwone auto zdążyłoby przed nim przejechać, nie zmuszając przechodnia do zatrzymania się?
NIE
Art. 26 ust. 3 pkt. 2 ustawy brzmi: kierującemu pojazdem zabrania się (...) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu. W sytuacji przedstawionej na rysunku srebrny samochód zatrzymał się przed przejściem w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu, a więc kierujący czerwonym samochodem w żadnym razie nie ma prawa wjechać na przejście. Bez znaczenia jest okoliczność, że pieszy dopiero rozpoczyna przechodzenie przez jezdnię. Warto dodać, że naruszenie tego przepisu jest jednym z najpoważniejszych wykroczeń drogowych i często skutkuje tragicznymi wypadkami.
Pyt. 2. Czy w tej sytuacji kierujący czerwonym samochodem, skręcając w lewo, ma obowiązek ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu przez jezdnię, jeśli przejście nie jest wyznaczone na jezdni?
TAK
Art. 26 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi: kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża. Oznacza to, że skręcając w drogę poprzeczną mamy obowiązek zawsze ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu przez jezdnię, niezależnie od tego czy przejście jest wyznaczone na jezdni czy nie.
Pyt. 3. Czy w tej sytuacji kierujący zielonym samochodem osobowym może wyprzedzić srebrne auto?
TAK
Zgodnie z art. 26 ust. 3 pkt. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym: kierującemu pojazdem zabrania się: (...) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany; W sytuacji pokazanej na rysunku ruch jest kierowany sygnalizacją świetlną, a zatem kierujący może wyprzedzać na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim.
Pyt. 4. Czy widząc taką postawę policjanta kierującego ruchem, możesz na tym skrzyżowaniu skręcić w prawo?
NIE
Taka postawa policjanta zabrania wjazdu na skrzyżowanie, a zatem nie można w żadnym razie wjeżdżać na to skrzyżowanie i skręcać w prawo. Podniesiona ręka policjanta sygnalizuje natomiast mającą nastąpić zmianę otwartego kierunku ruchu - odpowiada sygnałowi świetlnemu czerwonemu z żółtym (§ 3 ust. 1 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kierowaniem ruchem drogowym).
Pyt. 5. Czy podczas wyprzedzania w gęstej mgle, poza obszarem zabudowanym, masz obowiązek dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe?
TAK
Art. 30 ust. 1. ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi: Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto (...) poza obszarem zabudowanym podczas mgły dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe w czasie wyprzedzania lub omijania. Wymóg ten jest niestety mało znany kierowcom i jeszcze rzadziej stosowany. W gęstej mgle najlepiej w ogóle unikać wyprzedzania, a jeśli już jest to konieczne, nadawanie krótkotrwałych sygnałów dźwiękowych może być dla nadjeżdżających z przeciwka bardzo ważnym ostrzeżeniem o zbliżającym się pojeździe.
Pyt. 6. Czy w tej sytuacji, kierując niebieskim samochodem, musisz ustąpić pierwszeństwa tramwajowi?
TAK
Na tym skrzyżowaniu dla tramwaju i samochodu wyświetlany jest sygnał zielony. O pierwszeństwie decyduje tu § 95 ust. 4 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych: Kierujący pojazdem szynowym skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi może je opuścić (...) pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się na wprost. Przepisu nie stosuje się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznaczonym znakami C-12. W tym przypadku mamy do czynienia ze skrzyżowaniem o ruchu okrężnym, a zatem kierującego tramwajem nie obowiązuje wymóg ustąpienia pierwszeństwa pojazdowi jadącemu prosto.
Pyt. 7. Czy jadąc tym lewym skrajnym pasem ruchu możesz na skrzyżowaniu skręcić w lewo?
NIE
Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych stanowi w § 87 ust. 1 pkt. 3: Znaki (...) P-8c "strzałka kierunkowa do zawracania" oznaczają, że jazda z pasa ruchu, na którym są umieszczone, jest dozwolona tylko w kierunku wskazanym strzałką. Oznacza to, że umieszczona na pasie ruchu strzałka kierunkowa zezwala tylko na zawracanie, natomiast nie zezwala na skręcanie w lewo. Nieco odmiennie przedstawia się sytuacja w przypadku strzałki kierunkowej do skręcania w lewo, która zezwala także na zwracanie (o ile zawracanie nie jest zabronione znakiem zakazu i ruch nie jest kierowany sygnalizatorami kierunkowymi S-3).
Pyt. 8. Czy jadąc za takim pojazdem jesteś obowiązany zachowywać szczególną ostrożność?
NIE
Takie oznaczenie pojazdu wskazuje, że przewozi on osoby niepełnosprawne. Przepisy nakładają na kierującego obowiązek zachowania szczególnej ostrożności podczas omijania takiego pojazdu, jeżeli wysiada z niego lub wsiada do niego osoba niepełnosprawna. Art. 58 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi: Kierujący pojazdem, omijając pojazd, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany w czasie wsiadania lub wysiadania osoby niepełnosprawnej zachować szczególną ostrożność i w razie potrzeby zatrzymać się. Natomiast podczas jazdy za takim samochodem nie mamy obowiązku zachowywania szczególnej ostrożności.
Pyt. 9. Czy w tej sytuacji kierujący czerwonym samochodem, zamierzając skręcić na skrzyżowaniu w lewo, powinien włączyć kierunkowskaz?
TAK
Oczywiście kierujący czerwonym samochodem, zamierzając skręcić na skrzyżowaniu w lewo, powinien ten zamiar sygnalizować lewym kierunkowskazem. Nie ma przy tym żadnego znaczenia, że na skrzyżowaniu występuje pierwszeństwo łamane, a droga z pierwszeństwem skręca w lewo. Art. 22 ust. 5 ustawy stanowi: Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru. W sytuacji pokazanej na rysunku kierujący czerwonym samochodem zmienia kierunek jazdy, a zatem ma obowiązek sygnalizować ten zamiar. Co więcej, gdyby kierujący tym autem nie włączył lewego kierunkowskazu, mógłby wprowadzić w błąd kierowcę żółtego auta, który zakładałby, że pojazd czerwony pojedzie prosto przez skrzyżowanie. Groziłoby to zderzeniem.
Pyt. 10.
Czy kierowca granatowego samochodu może wyprzedzić rowerzystę na skrzyżowaniu?
TAK
Art. 24 ust. 7 pkt. 3 stanowi: Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni (...) na skrzyżowaniu, z wyjątkiem skrzyżowania o ruchu okrężnym lub na którym ruch jest kierowany.
Kierowca granatowego samochodu może wyprzedzać rowerzystę na skrzyżowaniu, gdyż zakaz wyprzedzania na skrzyżowaniu dotyczy wyprzedzania pojazdów silnikowych. Rower nie jest pojazdem silnikowym. Oczywiście wyprzedzanie rowerzysty jest dozwolone pod warunkiem zachowania odstępu bocznego wynoszącego co najmniej 1 metr.
Pyt. 11. Czy w tej sytuacji, jeśli w tunelu tworzy się zator i pojazdy poprzedzające zatrzymują się, masz obowiązek zatrzymać się za innym pojazdem w odległości co najmniej 5 metrów?
TAK
Art. 47a. ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi: "Kierujący pojazdem w tunelu, podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego, jest obowiązany zachować odstęp od poprzedzającego pojazdu nie mniejszy niż 5 m".
Pyt. 12. Czy w tej sytuacji masz obowiązek zatrzymać się przed skrzyżowaniem?
TAK
Taka postawa policjanta zabrania wjazdu na skrzyżowanie, a zatem należy zatrzymać się przed skrzyżowaniem pomimo wyświetlania sygnału zielonego na sygnalizatorze. (§ 3 ust. 1 pkt. 1 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie kierowaniem ruchem drogowym).
Pyt. 13. Czy w tej sytuacji, widząc że nie nadjeżdża pociąg, kierujący pojazdem ma prawo wjechać na przejazd?
NIE
Kierujący w tej sytuacji nie ma prawa wjechać na przejazd bez zezwolenia osoby kierującej ruchem. Wynika to z postanowień § 26 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych: 1. Znak B-32 "stój - kontrola celna" oznacza obowiązek zatrzymania się. Zamiast napisu "Cło-Zoll" na znaku mogą być umieszczone napisy "Kontrola graniczna", "Rogatka uszkodzona", "Sygnalizacja uszkodzona", "Wjazd na prom", "Kontrola drogowa" lub "Pobór opłat" - odpowiednio do przyczyny zatrzymania.
2. Zatrzymanie powinno nastąpić w miejscu wyznaczonym w tym celu, a jeżeli nie jest ono wyznaczone - przed znakiem. Dalszy ruch może nastąpić za zgodą uprawnionej osoby lub po nadaniu sygnału zezwalającego na ruch.
Pyt.14. Czy ten znak nakazuje ci jazdę prosto przez najbliższe skrzyżowanie?
NIE
Jest to znak informacyjny D-3 "droga jednokierunkowa". Oznacza początek lub kontynuację drogi lub jezdni, na której ruch odbywa się w jednym kierunku. Ten znak nie nakazuje nam zatem jazdy prosto przez skrzyżowanie. Kierowcy czasem mylą go ze znakiem nakazu C-5 "nakaz jazdy prosto". Warto zapamiętać, że znaki nakazu są zawsze okrągłe, a znaki informacyjne mają postać kwadratu lub prostokąta.
Pyt. 15. Czy w tej sytuacji kierowca srebrnego auta może wyprzedzać z prawej strony?
NIE
Wyprzedzanie z prawej strony obwarowane jest licznymi ograniczeniami. Art. 24 ust. 10 ustawy stanowi:
Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu, przy zachowaniu warunków określonych w ust. (...) 7:
1) na jezdni jednokierunkowej;
2) na jezdni dwukierunkowej, jeżeli co najmniej dwa pasy ruchu na obszarze zabudowanym lub trzy pasy ruchu poza obszarem zabudowanym przeznaczone są do jazdy w tym samym kierunku.
Z kolei powołany powyżej ust. 7 określa:
Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni (...) przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia.
Na takiej drodze, jak pokazana na rysunku, na obszarze zabudowanym, kierującym srebrnym autem mógłby wyprzedzać z prawej strony, gdyż pasy ruchu są wyznaczone na jezdni i są dwa przeznaczone do jazdy w tym samym kierunku. Ale przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia musi z takiego manewru zrezygnować.
Pyt. 16. Czy w tej sytuacji tramwaj przejeżdża jako pierwszy?
NIE
Rozporządzenie o znakach i sygnałach drogowych stanowi (§ 95 ust. 4):
Kierujący pojazdem szynowym skręcający na skrzyżowaniu o ruchu kierowanym sygnałami świetlnymi może je opuścić (...) pod warunkiem ustąpienia pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się na wprost. Przepisu nie stosuje się na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym oznaczonym znakami C-12.
Z przepisu tego wynika, że w sytuacji pokazanej na rysunku kierujący tramwajem musi ustąpić pierwszeństwa jadącemu prosto niebieskiemu autu. Jako ostatni przejedzie zielony samochód osobowy skręcający w lewo.
Pyt. 17. Czy w tej sytuacji, zgodnie z zasadą jazdy na suwak, kierowca busa powinien umożliwić zmianę pasa ruchu zielonemu autu?
NIE
Art. 22 ust. 4a ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi:
W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
Jest to przepis wprowadzony niedawno w związku z prawną regulacją tzw. jazdy na suwak. Należy zwrócić uwagę, że kierujący pojazdem jest obowiązany umożliwić zmianę pasa ruchu kierującemu poruszającemu się sąsiednim pasem bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu.
W sytuacji pokazanej na rysunku kierujący zielonym samochodem osobowym sygnalizuje zamiar zmiany pasa ruchu, ale pojazd ten nie znajduje się jeszcze bezpośrednio przed miejscem zanikania pasa ruchu. Próbuje zmienić pas ruchu wcześniej.
W takiej sytuacji kierujący busem może ułatwić zielonemu autu zmiany pasa ruchu, ale nie ma takiego obowiązku.
Pyt. 18. Czy w tej sytuacji samochód ma pierwszeństwo przed tramwajem?
TAK
Tramwaj ma tylko wtedy pierwszeństwo przed innym samochodem (z racji tego, że jest pojazdem szynowym), jeżeli tramwaj i samochód znajdują się w sytuacji równorzędnej.
W pokazanej powyżej sytuacji nie może być mowy o sytuacji równorzędnej, gdyż samochód znajduje się na drodze z pierwszeństwem, a tramwaj na drodze podporządkowanej. Pierwszeństwo ma zatem samochód przed tramwajem. Wskazania znaków mają pierwszeństwo przed ogólnymi przepisami dotyczącymi pierwszeństwa.
Pyt. 19. Czy w tej sytuacji czerwony samochód musi ustąpić pierwszeństwa granatowemu autu?
TAK
Art. 5 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym stanowi:
Sygnały świetlne mają pierwszeństwo przed znakami drogowymi regulującymi pierwszeństwo przejazdu.
Jeżeli zatem na skrzyżowaniu ruchem kieruje sygnalizacja świetlna, znaki drogowe określające pierwszeństwo przestają obowiązywać. Są one umieszczone na skrzyżowaniu tylko jako rezerwa, gdyby sygnalizacja świetlna uległa awarii lub została wyłączona.
Mają natomiast zastosowanie na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną pomocniczo przepisy ogólne ruchu drogowego, a w tym art. 25 ust. 1 ustawy:
Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
Samochód czerwony skręca w lewo, a więc musi ustąpić pierwszeństwa jadącemu prostu pojazdowi granatowemu.
Pyt. 20. Czy w tej sytuacji samochód musi ustąpić pierwszeństwa tramwajowi?
TAK
W tej sytuacji samochód i tramwaj znajdują się na drodze z pierwszeństwem, a więc w sytuacji równorzędnej. Tutaj tramwaj korzysta z pierwszeństwa jako pojazd szynowy (Art. 25 ust. 1 i 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym).
Pyt. 21. Czy, biorąc pod uwagę wprowadzone niedawno przepisy o bezpiecznym odstępie na autostradzie, który to odstęp powinien wynosić połowę prędkości, wyprzedzanie ciężarówki przedstawione na rysunku jako wariant 1 jest prawidłowe?
TAK
Przepis wprowadzony w art. 19 ust. 3a ustawy Prawo o ruchu drogowym brzmi: Kierujący pojazdem podczas przejazdu autostradą i drogą ekspresową jest obowiązany zachować minimalny odstęp między pojazdem, którym kieruje, a pojazdem jadącym przed nim na tym samym pasie ruchu. Odstęp ten wyrażony w metrach określa się jako nie mniejszy niż połowa liczby określającej prędkość pojazdu, którym porusza się kierujący, wyrażonej w kilometrach na godzinę. Przepisu tego nie stosuje się podczas manewru wyprzedzania.
Należy zwrócić uwagę, że wymóg zachowania odstępu minimalnego wynoszącego połowę prędkości dotyczy tylko pojazdu jadącego przed kierującym na tym samym pasie ruchu. Nie dotyczy natomiast pojazdu jadącego za kierującym.
Nie istnieje zatem obowiązek zachowywania takiego odstępu podczas powrotu po wyprzedzeniu na pas ruchu, którym jedzie pojazd wyprzedzony.
Oczywiście nie może dojść do zajechania drogi pojazdowi wyprzedzanemu, nie wolno zmusić kierującego tamtym pojazdem do hamowania, ale odstęp wynoszący 30 metrów, pokazany na rysunku w wariancie 1 jest w zupełności wystarczający. A zatem wariant wyprzedzania nr 1 jest prawidłowy.