Renault Master to ulubieniec Polaków. Nowa generacja z dieslem lub na prąd
Renault Master od czterech lat jest leaderem w segmencie samochodów dostawczych w Polsce, a od sześciu lat plasuje się na pierwszym miejscu na rynku w segmencie do 3,5 tony. Teraz pojawiła się nowa, czwarta generacja modelu. Nowy Master jest lepiej wyposażony, bardziej komfortowy i oferuje niższe koszty eksploatacji.
Spis treści:
Choć w przypadku samochodu dostawczego może się to wydawać nieco dziwne zadaniem odświeżonej stylizacji nowego Mastera jest podniesienie poziomu prestiżu. Rzeczywiście grill urósł i samochód robi wrażenie większego, tak jakby wyglądem chciał podkreślić, że jest królem segmentu. Ważniejsze jednak w tym wypadku są koszty eksploatacji i komfort podróżowania.
Jaki napęd ma nowe Renault Master?
To już czwarta generacja dostawczego modelu Renault. Nowy Master z poprawioną aerodynamiką oraz zmodyfikowaną gamą silników wysokoprężnych Blue dCi współpracujących z dziewięciostopniową automatyczną skrzynią biegów zapewnia w porównaniu z poprzednikiem mniejsze o 20 proc. spalanie. W przypadku silników Diesla można wybierać wersje o mocy od 105 do 170 KM, a odmiana elektryczna E-Tech oferuje silniki o mocy 130 lub 142 KM i momencie 300 Nm oraz akumulatory o pojemności 40 kWh (ok. 200 km zasięgu w cyklu WLTP) lub 87 kWh (do 460 km zasięgu w cyklu WLTP). Master E-Tech ma ładowność 1625 kg, może ciągnąć przyczepę o masie do 2,5 tony. Przypomnijmy - wystarczy prawo jazdy kategorii B by go prowadzić.
Szybkie ładowanie prądem stałym z terminali o mocy 130 kW pozwala odzyskać 252 km zasięgu w 30 minut. Ładowanie od 10 do 100 proc. z domowych źródeł zasilania zajmuje mniej niż cztery godziny w przypadku terminala AC typu Wallbox 22 kW. Obecnie w Polsce można liczyć na jedynie kilkuprocentowy udział wersji elektrycznej Mastera w całościowej sprzedaży dostawczego modelu. Dostępną również wersję wodorową można natomiast traktować jak eksperymentalną.
Nowe Renault Master. Wnętrze i pojemność
Nowy Master oferuje wnętrze przypominające mobilne biuro. Standardowo dostępny jest system multimedialny openR link z wbudowanymi usługami Google, 10-calowy ekran, bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay oraz zdalna łączność z pojazdem za pośrednictwem aplikacji My Renault. Można również korzystać z takich udogodnień jak reflektory ledowe, 50 aplikacji dostępnych za pośrednictwem Google Play, nawigacja HD Google Maps z funkcją planowania trasy Electric Route Planner, Asystent Google z możliwością sterowania głosowego czy bezprzewodowa ładowarka do smartfonów.
Duże wrażenie robi wyposażenie i ergonomia. Przydatne w samochodzie dostawczym schowki oferują do 135 litrów przestrzeni. Atutem Mastera jest też fakt, że wnętrze oferuje udogodnienia i styl znany z samochodów osobowych tej marki, co przekłada się na istotne podniesienie komfortu podróżowania. Ergonomiczna kierownica, dotykowy ekran, fizyczne przyciski i pokrętła zaoszczędzą wiele czasu i frustracji użytkownikom Mastera.
Można też z łatwością dopasować wersję do potrzeb. Dostępnych jest ponad 40 wersji nadwoziowych, co pozwala na liczne konwersje i personalizację pojazdu. Można wybierać pomiędzy wersjami przestrzeni ładunkowej o pojemności od 11 do 22 m3 i napędem na przednie lub tylne koła. Poza standardową gamą modelową dostępna jest również niezwykle bogata oferta konwersji pojazdu do specjalistycznych celów.
Obsługa serwisowa i koszty nowego Renault Master
Renault bardzo mocno stawia na koszty eksploatacji, jakość obsługi serwisowej oraz warunki gwarancyjne, czyli elementy niezwykle istotne w przypadku samochodów dostawczych. Wysoki poziom obsługi oferowany przez dealerów w segmencie samochodów dostawczych przekłada się na samochody osobowe, z czego bez dwóch zdań zadowoleni są klienci tej marki. Jest to tym istotniejsze, że obsługa serwisowa jest bolączką wielu marek w naszym kraju.
Od 1980 roku sprzedano ponad trzy miliony egzemplarzy trzech generacji Mastera, który produkowany jest we Francji, w zakładzie w Batilly. Taki wynik daje pozycję historycznego lidera europejskiego rynku w tej klasie pojazdów. Renault Master jest sprzedawane w ponad 50 krajach, a od 1990 roku również na rynkach Ameryki Południowej. Można się spodziewać, że zmiany zwyczajów zakupowych, rozwój handlu w internecie oraz sieci paczkomatów spowoduje w przyszłości większe zapotrzebowanie na ekonomiczne samochody dostawcze więc pozycja leadera w tym segmencie jest niezwykle ważna z punktu widzenia kondycji koncernu.