Ze Świnoujścia do Czech dotrzesz w 4 godziny. Koniec prac na ważnym odcinku
Droga ekspresowa S3 będzie jednym z najważniejszych połączeń między Pomorzem Zachodnim i granicą z Czechami. Właśnie kończą się prace na ostatnim odcinku tej trasy, który realizowany jest na Dolnym Śląsku. Do otwarcia zostały już tylko tygodnie.
Droga ekspresowa S3 na odcinku prowadzącym od Bolkowa do Kamiennej Góry budowana jest w przekroju dwujezdniowym. Na obu jezdniach kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu. Obie będą wyposażone również w pas awaryjny. Tworzona trasa będzie miała ok. 16,1 km. Za wykonanie tej inwestycji odpowiada konsorcjum firm PORR S.A. i PORR Bau. GmbH. Umowa opiewa na przeszło 1,5 mld złotych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że w ramach inwestycji stworzonych zostanie 16 obiektów inżynierskich, 2 przejazdy gospodarcze, 15 przejść dla zwierząt, 33 przepusty oraz dwa tunele, oba dwunawowe.
Pierwszy z nich prowadził będzie między miejscowościami Sady Górne i Nowe Bogaczowice. Długość tego tunelu to ok. 2,3 km. Czyni to z niego jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce - ustępować będzie tylko liczącemu 2 355 m tunelowi położonemu w ciągu drogi S2 na terenie Warszawy. Drugi, zdecydowanie krótszy (ok. 320 m) tunel w ciągu odcinka S3 ulokowany będzie w pobliżu miejscowości Gostków.
Planowo otwarcie odcinka S3 między Bolkowem i Kamienną Górą ma nastąpić jeszcze w te wakacje. I to całkiem niedługo. Zgodnie z deklaracjami wrocławskiego oddziału GDDKiA termin zakończenia realizacji tego zadania to 12 lipca. Z informacji udostępnionych na stronie inwestycji wynika, że zaawansowanie robót na tym fragmencie S3 wynosi 95,5 proc. Można w związku z tym śmiało zakładać, że drogowcom uda się dotrzymać tego terminu.
Droga ekspresowa S3 docelowo będzie miała 470 km i prowadzić będzie wzdłuż zachodniej granicy naszego kraju - ze Świnoujścia i Szczecina przez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę i Legnicę do granicy z Czechami (w tym miejscu trasa S3 połączy się z czeską autostradą D11). Trasa ta wpłynie także na poprawę płynności tranzytu - przygraniczne tereny zostaną skomunikowane z centralną Polską przez autostrady A2, A4 i A6 oraz sieć dróg ekspresowych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad deklaruje, że trasę ze Świnoujścia do granicy z Czechami będzie można pokonać w przyszłości w nieco ponad cztery godziny. Po ukończeniu budowy czeskiej autostrady D11 kierowcy zyskają natomiast wygodne połączenie również z Pragą.
W zeszłym roku GDDKiA uzyskała pozwolenie na użytkowanie liczącego 15 odcinka prowadzącego od Kamiennej Góry przez Lubawkę do granicy państwa. Kierowcy mogą jednak skorzystać tylko z 12 km. Pozostały, liczący 3 km, odcinek od węzła Lubawka do granicy z Czechami udostępniony zostanie dopiero po zakończeniu prac na przygranicznym odcinku po stronie czeskiej. Czesi zapowiadają, że nastąpi to w 2025 roku.
Jeśli chodzi o drogę ekspresową S3 w innych regionach naszego kraju, prace prowadzone są również w województwie zachodniopomorskim. Tam w realizacji pozostają dwa odcinki. Chodzi o trasę Świnoujście - Dargobądz o długości ok. 17 km i Dargobądz - Troszyn o długości 16 km.