Zapytali o zdanie mieszkańców. Parkowanie będzie droższe

Szczecin zamierza zmienić zasady płatnego parkowania. Projekty stosownych uchwał przeszły już etap konsultacji społecznych z mieszkańcami miasta i przybrały docelowy kształt. Sporo się zmieni i na pewno będzie drożej.

Będzie Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie. Domagali się jej mieszkańcy

Zmiany w szczecińskiej Strefie Płatnego Parkowania były przedmiotem konsultacji społecznych trwających do połowy października. W ich efekcie uczestnicy przesłali ponad 550 opinii, które z kolei zostały uwzględnione w projektach uchwał. Jedna ze zmian zakłada utworzenie w Szczecinie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania, która znajdować się będzie na Starym Mieście, między ulicą Tkacką, a Mściwoja i Panieńską. Jak wskazano, o ustalenie śródmiejskiej SPP "od dawna zabiega Rada Osiedla Stare Miasto". Radni argumentują potrzebę wprowadzenia ŚSPP tym, że "ze względu na atrakcyjność turystyczną (i gastronomiczną) problemy z parkowaniem są tam nie tylko w dni robocze, ale także w weekendy i popołudniami".

Reklama

W ŚSPP parkowanie będzie płatne przez siedem dni w tygodniu w godzinach 8:00-22:00. Stawka za pierwszą godzinę będzie wynosić 8 zł, za drugą 9,60 zł, za trzecią 11,40 zł, a za czwartą i każdą kolejną 8 zł. Mieszkańcy (osoby płacące podatki w Szczecinie) mogą wykupić roczny abonament kosztujący 440 zł lub półroczny za 220 zł. Tak jak w SPP kierowcy będą mogli skorzystać z 15-minutowego darmowego postoju pod warunkiem pobrania biletu w sposób fizyczny lub za pomocą aplikacji.

Strefa Płatnego Parkowania w Szczecinie będzie większa. Wyższe opłaty i kary

To jednak nie koniec zmian. Parkowanie w SPP ma być droższe. Planowo ma to wyglądać następująco:

  • podstrefa A za pierwszą godzinę: teraz 3,60 zł, ma być 4,40 zł
  • podstrefa B za pierwszą godzinę: teraz 2,80 zł, ma być 3,60 zł
  • abonament miesięczny w podstrefie A: teraz 240 zł, planowo zmiana na 300 zł
  • abonament miesięczny w podstrefie B: z obecnych 150 zł do 200 zł

Szczeciński urząd miasta wskazuje, że ostatni raz opłaty za parkowanie zmieniły się w marcu 2021 roku, a od tamtej pory "skumulowana inflacja w Polsce wyniosła ok. 35 proc.". Wskazano również, że liczba pojazdów w Szczecinie to blisko 350 tys. Ponadto sama Strefa Płatnego Parkowania ma być rozszerzona o następujące obszary:

  • fragment ulicy Montwiłła w rejonie Teatru Polskiego
  • odcinek ulicy Ku Słońcu między Rondem Pileckiego a Bramą Główną CC.
  • ulica Zbożowa na Łasztowni.

Na liście miała znaleźć się również ulica Władysława IV na Łasztowni, ale ostatecznie w wyniku konsultacji wycofano się z tego planu. 

Roczna opłata zryczałtowana dla mieszkańca wynosić ma 440 zł, a półroczna 220 zł. Warto zaznaczyć, że kwoty te są również efektem konsultacji, ponieważ pierwotnie zakładano, że będą kosztować kolejno 500 zł i 250 zł. Zgodnie z projektem zmian wzrosną nie tylko opłaty za parkowanie, ale także kary za pozostawienie auta bez biletu. Opłata ma wzrosnąć dwukrotnie - z 200 zł do 400 zł. Chyba, że zapłacimy w ciągu siedmiu dni - wówczas będzie to 200 zł.

Zmiany w parkowaniu w SPP w Szczecinie. Pojawi się abonament zastępczy

Zmian jest jeszcze więcej. Dwa z sześciu Płatnych Parkingów Niestrzeżonych mają zostać zlikwidowane. Chodzi o PPN Orła Białego i PPN Szymanowskiego. Zamiast nich dostępny będzie nowy PPN Jasne Błonia, który pojawi się przy ulicy Piotra Skargi. Ponadto planuje się wprowadzić abonament zastępczy, który pozwala wykorzystać go na inny pojazd, niż ten, na który faktycznie został wykupiony. Dodatkowo po zmianach mieszkaniec obszaru objętego SPP będzie mógł pozostawić swój samochód w dwóch miejscach, które wybierze spośród trzech możliwości - ulicy zamieszkania, przyległej lub ulicy w najbliższej okolicy. Obecnie ma wybór tylko między ulicą, przy której zamieszkania lub ulicy przyległej - zdecydować się można tylko na jedną z nich.  

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: strefa płatnego parkowania | parkowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy