Wiesz, co to "logika rozmyta?". Ford Kuga wie!

Od kilku dekad systemy napędu na cztery koła zapewniają lepsze wykorzystanie przyczepności kół na śliskich nawierzchniach, ale dzieje się to kosztem wyższego zapotrzebowania na paliwo. Ford radzi sobie z tym problemem korzystając ze sztucznej inteligencji!

Inteligentny napęd Forda Kugi wykorzystuje "logikę rozmytą"
Inteligentny napęd Forda Kugi wykorzystuje "logikę rozmytą"Informacja prasowa (moto)
Inteligentny napęd Forda Kugi wykorzystuje "logikę rozmytą"Informacja prasowa (moto)

Chociaż jeżdżenie po śliskich nawierzchniach zdarza się przez cały rok, napęd na wszystkie koła oferuje szczególne korzyści w miesiącach zimowych, kiedy deszcz, śnieg i lód regularnie sprawiają, że podróże stają się trudniejsze. Warto wiedzieć, że śliska nawierzchnia była przyczyną 8 procent wypadków drogowych w Wielkiej Brytanii w 2019 roku.  

"Projektowaliśmy nasz nowy model Kuga Hybrid z myślą o zaoferowaniu klientom pojazdu oszczędnego, a sztuczna inteligencja rozłączająca napęd AWD oznacza, że nie muszą oni niczego zmieniać podczas jazdy, jednocześnie czerpiąc korzyści z inteligentnego napędu na wszystkie koła" - powiedział Glen Goold, główny inżynier programu Kuga.

Inteligentny system napędu na wszystkie koła Kuga Hybrid Intelligent All-Wheel Drive stale monitoruje, które koła mają najlepszą przyczepność, wykorzystując informacje z wielu czujników zamontowanych w pojeździe. Moc benzynowo-elektrycznego, hybrydowego układu napędowego jest płynnie rozdzielana pomiędzy przednie i tylne koła, co zapewnia płynność jazdy i precyzję zachowania w zakrętach, przy czym zmiana rozdziału momentu obrotowego na osie trwa mniej niż 20 milisekund. W sytuacjach, gdy przednie koła mają niedostateczną przyczepność do nawierzchni, system może wysyłać nawet 100 procent mocy na tylne koła. 

Zaawansowana funkcja odłączania napędu tylnych kół systemu AWD wykorzystuje przystosowany do tego celu komputer oraz algorytm logiki rozmytej (rozróżniającej stany pośrednie między 0 i 1) w celu określenia czy napęd tylnych kół może zostać całkowicie wyłączony w aktualnie panujących warunkach, na przykład podczas jazdy po autostradzie przy dodatniej temperaturze i suchej nawierzchni. W sprzyjających warunkach Kuga Hybrid staje się samochodem przednionapędowym, co pozwala na minimalizację zużycia paliwa.

Ford Kuga 2020

Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL
Ford Kuga 2020. Zdjęcia INTERIA.PL

Co najważniejsze, wyłączony napęd tylnych kół w systemie AWD jest zawsze gotowy do ponownego włączenia się, jeśli systemy elektroniczne ustalą, że inteligentny napęd wszystkich kół jest lub wkrótce może być potrzebny. Elektronika układu napędowego AWD monitoruje informacje z systemów samochodu, w tym z kontroli trakcji i ABS w celu określenia prędkości obrotowej i poślizgu kół, a także sygnały dotyczące aktywacji wycieraczek i temperatury zewnętrznej w celu określenia warunków pogodowych. System może nawet wykryć, czy Kuga Hybrid holuje przyczepę, aby na podstawie tych informacji podjąć decyzję w zaledwie 10 milisekund.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas