S8 coraz bliżej końca. Ogłoszono nowy przetarg na ostatni odcinek
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do decyzji środowiskowej dla ostatniego odcinka drogi ekspresowej S8 między Bardem a Kłodzkiem.

Spis treści:
Przetarg na ostatni fragment S8. Co o nim wiemy?
Odcinek między Bardem a Kłodzkiem jest ostatnim brakiem na mapie ekspresowej S8 łączącej Wrocław z Kotliną Kłodzką. Dotychczas, w latach 2017-2021, przygotowano dokumentację STEŚ dla całej trasy od Wrocławia do Kłodzka. W 2021 roku odcinek Bardo - Kłodzko został wydzielony i teraz GDDKiA szuka firmy, która przygotuje aktualne opracowania. Postępowanie odbywa się w trybie przetargu nieograniczonego i w najbliższych dniach powinno pojawić się na platformie zakupowej GDDKiA.
Wybrane biuro projektowe będzie miało za zadanie zaproponować trzy warianty przebiegu drogi: dwie wersje - tunelową i beztunelową - oraz wariant zbliżony do istniejącej DK8. Analizie podlegać będą kwestie społeczne, środowiskowe i ekonomiczne. Nowa dokumentacja uwzględni też aktualne przepisy techniczno-budowlane wprowadzone w 2022 roku.
Postęp prac na odcinku Wrocław - Bardo
Przedłużenie S8 od Kobierzyc do Barda ma łączną długość około 64 km i jest podzielone na sześć etapów budowy. Droga będzie dwujezdniowa, z dwoma pasami ruchu na każdą stronę oraz pasami awaryjnymi. Planowana jest też możliwość późniejszego dobudowania trzeciego pasa ruchu na odcinku między Kobierzycami a Łagiewnikami Zachód, wykorzystując rezerwę w pasie dzielącym.
W grudniu 2023 roku podpisano umowy na trzy pierwsze odcinki:
- 7,5 km między węzłami Kobierzyce Północ i Południe (wykonawca: Strabag, koszt 309,8 mln zł)
- 13,8 km między węzłami Kobierzyce Południe i Jordanów Śląski (PORR, ponad 401,1 mln zł)
- 11,2 km między Jordanów Śląski i Łagiewniki Zachód (Budimex, 355,6 mln zł)
Wnioski o decyzję ZRID dla tych odcinków złożono w październiku 2024 r., a ich uzyskanie planowane jest na III kwartał 2025 r.
Dla kolejnego odcinka Łagiewniki Zachód - Niemcza (9,3 km) trwa postępowanie przetargowe, a podpisanie umowy planowane jest jeszcze w 2025 r.
W styczniu 2025 r. podpisano umowę na odcinek Niemcza - Ząbkowice (7,9 km) z Mostostalem Warszawa, koszt prawie 306 mln zł.
Ostatni już etap od Ząbkowic Śląskich do Barda (prawie 14 km) realizuje Grupa Mirbud za ponad 378 mln zł. Wniosek o decyzję ZRID złożono w kwietniu 2025, decyzja ma zostać wydana do końca roku.
Co dalej po STEŚ dla odcinka Bardo - Kłodzko?
Nowe studium będzie zawierać aktualne analizy ruchu i inwentaryzację przyrodniczą. GDDKiA planuje także spotkania informacyjne i konsultacje społeczne, by uwzględnić opinie mieszkańców oraz lokalnych samorządów. Przy wyborze przebiegu trasy zostaną zastosowane nowoczesne technologie i doświadczenia z poprzednich etapów budowy S8.
Decyzje podejmowane w najbliższych miesiącach zadecydują o kształcie ostatniego fragmentu tej ważnej drogi. Po zakończeniu STEŚ będzie możliwe rozpoczęcie procesu przygotowawczego do realizacji, łącznie z uzyskaniem niezbędnych decyzji środowiskowych i ZRID.