Warszawa rozszerza strefę płatnego parkowania. Chodzi o 44 kilometry ulic
Od poniedziałku, 4 listopada, strefa płatnego parkowania niestrzeżonego w Warszawie została rozszerzona o Saską Kępę i Kamionek. Nowa strefa obejmuje ponad 44 kilometry ulic i jak podkreślają władze Warszawy – jej wprowadzenie było konieczne, by chronić potrzeby parkingowe lokalnej społeczności. Mieszkańcy chcący parkować pod domem muszą wykupić jeden z dwóch dostępnych abonamentów.
Spis treści:
Sierpniowe zapowiedzi Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie właśnie stały się faktem. Od dzisiaj mieszkańcy stolicy będą musieli płacić za parkowanie m.in. na Saskiej Kępie oraz Kamionku. Rozszerzona strefa płatnego parkowania została rozszerzona uchwałą rady Warszawy i objęła swoim teren ponad 44 kilometry ulic.
Chociaż początkowo plany rady miasta spotkały się ze sprzeciwem mieszkańców (chociaż tłumaczono im, że płatne parkowanie będzie wprowadzone "dla ochrony ich potrzeb"), ostatecznie złożona w tej sprawie skarga byłego wojewody mazowieckiego nie obroniła się przed sądem administracyjnym. Na skutek tego mieszkańcy Saskiej Kępy i Kamionka chcący parkować pod swoim domem zostali zmuszeni do wykupienia jednego z dwóch dostępnych abonamentów.
Parkujesz na Saskiej Kępie lub Kamionku? Musisz wykupić abonament
Tańszy - rejonowy - kosztuje 30 zł rocznie i pozwala zaparkować w rejonie w promieniu 200 m od miejsca zameldowania. Abonament obszarowy pozwala z kolei pozwala zaparkować na terenie wyznaczonym zgodnie z mapą obszarów abonamentowych w SPPN. Uprawnia także do postoju po obu stronach ulic będących granicami obszarów. Kosztuje 600 zł rocznie, a płatność możliwa jest w dwóch ratach po 300 zł.
Aby otrzymać abonament mieszkańca, trzeba być zameldowanym na pobyt stały lub czasowy na terenie SPPN, mieć rozliczony podatek PIT za poprzedni rok w Warszawie i być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem samochodu o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 t lub samochodu osobowego powyżej 2,5 t.
Strefa płatnego parkowania na Kamionku
Na Kamionku strefa płatnego parkowania objęła łącznie 30 ulic, których łączna długość wynosi blisko 17 km. Zostało na nich wyznaczone ok. 2 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych. Zgodnie z przepisami strefa nie jest wprowadzana na drogach wewnętrznych, terenach osiedlowych i terenach prywatnych. Za organizację ruchu i parkowania na takich obszarach odpowiadają ich zarządcy, czyli np. urząd dzielnicy, deweloper, administracja osiedla lub wspólnota mieszkaniowa.
Strefa płatnego parkowania na Saskiej Kępie
Na Saskiej Kępie strefa płatnego parkowania obejmuje 64 ulice, aleje i place mające status drogi publicznej. To zdecydowana większość ulic, lecz podobnie jak w przypadku Kamionka - strefa omija drogi wewnętrzne, prywatne i tereny osiedlowe. Łącznie na ulicach Saskiej Kępy pojawi się 95 parkomatów. Łączna długość ulic we wprowadzanej strefie płatnego parkowania to ponad 27 km. Cześć z nich stała się jednokierunkowa, co pozwoliło uzyskać dodatkowe miejsca parkowania. Łącznie wyznaczonych zostało ok. 2,2 tys. ogólnodostępnych miejsc postojowych.
Strefa płatnego parkowania w Warszawie będzie większa
Jak przypomina Polska Agencja Prasowa - strefa płatnego parkowania niestrzeżonego jest w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została jednak rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ. Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie - o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice i północny Mokotów.
Od 3 lutego 2025 roku SPPN rozszerzy się ponownie, tym razem o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.