Volkswagen zanotował świetny rok. I nie zawróci z drogi ku elektromobilności

Mimo perturbacji na rynku samochodów elektrycznych rok 2023 był całkiem udany dla Volkswagena. Koncern zanotował wzrost sprzedaży, przychodów i zysku.

Volkswagen zanotował udany rok 2023 i nie zamierza rezygnować z rozwijania samochodów elektrycznych
Volkswagen zanotował udany rok 2023 i nie zamierza rezygnować z rozwijania samochodów elektrycznychAFP

W 2023 roku sprzedaż marek Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, Seat i Cupra na świecie (poza Chinami) sięgnęła 4,8 mln samochodów, co jest wynikiem o 0,7 mln lepszym niż w 2022 roku (+19 proc.). Przychody ze sprzedaży wzrosły jeszcze bardziej, bo o 21 proc. (ze 113,8 do 137,8 mld euro). Jeszcze większe wrażenie robi wzrost zysku operacyjnego (z 4 do 7,3 mld euro), który wyniósł 80 proc.

Udany rok koncerny Volkswagen. Większa sprzedaż i zyski

Sprzedaż Volkswagena (samochody osobowe) w 2023 roku wyniosła 2,5 mln samochodów (+13 proc.), Skody - 866 tys. (+18,5 proc), a Seata (razem z Cuprą) - 602 tys. (+28 proc). Natomiast Volkswagen Samochody Dostawcze sprzedał 423 tys. aut (+25 proc.).

Koncern prowadzi szereg programów, których celem jest zmniejszenie kosztów, m.in. poprzez  bliską współpracę pomiędzy markami.

W tym roku Volkswagen zakłada dalszy wzrost sprzedaży, (np. na rynku amerykańskim), ale zdaje sobie sprawę, że to będzie trudny czas, m.in. z powodu rosnącej konkurencji z Chin, wyzwań politycznych, czy kolejnych niezbędnych inwestycji, związanych z transformację na napędy elektryczne. Z tego względu koncern będzie się skupiał na samochodach, które rokują dużą sprzedaż, nie należy liczyć na pojazdy niszowe, jak np. kabriolety.

Jedenaście nowych elektrycznych modeli Volkswagena

W Volkswagenie nadal wierzą w elektromobilność. Chociaż prognozy dotyczące europejskiego rynku samochodów elektrycznych na rok 2024 nie są korzystne (po raz pierwszy w historii rynek aut bateryjnych ma się skurczyć), to koncern nie zamierza zawracać z raz obranej drogi. Przeciwnie - do 2027 ma zostać wprowadzonych do sprzedaży 11 elektrycznych Volkswagenów, przy czym liczba ta obejmuje pokazane niedawno modele ID.7 i ID.7 Tourer.

Tak wyglądają elektryczne plany Volkswagenamateriały prasowe

Jakich innych nowości możemy się spodziewać? Blisko premiery jest ID.2all, który będzie najtańszym bateryjnym modelem oraz ID.GTI, czyli elektryczny odpowiednik Golfa GTI. Nieco później pojawią się dwa SUV-y, a jeden z nich będzie oparty na 2.all.

Najtańszy elektryczny Volkswagen pojawi się dopiero w 2027 roku

Natomiast aż do 2027 roku będziemy musieli poczekać na najmniejszego i najtańszego w gamie elektrycznego Volkswagena, który zapewne otrzyma nazwę ID.1. Czemu ta premiera jest tak odległa?

Przedstawiciele marki twierdzą, że premier będzie tak dużo, że konieczne jest rozłożenie ich w czasie. Sprawa może mieć jednak drugie dno - w małym samochodzie zmieści się tylko mała bateria, a odpowiedni zasięg jest kluczowy dla budowania zaufania dla aut elektrycznych. Być może Volkswagen liczy, że w ciągu trzech lat technologia rozwinie się na tyle, że w 2027 ID.1 będzie miał wyraźnie większy zasięg niż miałby dziś.

"Wydarzenia": Od 14 marca konfiskata samochodów pijanym kierowcom. Są wyjątkiPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas