Valeo zamyka fabryki i zwalnia pracowników. Co z zakładami w Polsce?
Francuska firma Valeo zapowiedziała zwolnienie ponad tysiąca pracowników w Europie oraz zamknięcie dwóch zakładów w ramach szeroko zakrojonej restrukturyzacji. Działania te są odpowiedzią na zmieniające się warunki w europejskim sektorze motoryzacyjnym. Cięcia etatów mają również objąć zakłady Valeo w Polsce.
Na początku tego roku firma Valeo poinformowała, że zamierza zwolnić około 1100 pracowników w Europie. Było to podyktowane koniecznością połączenia działów zajmujących się technologiami hybrydowymi typu plug-in oraz produkcją podzespołów do pojazdów elektrycznych. W lipcu pojawiły się z kolei doniesienia wskazujące, że producent części samochodowych rozważa sprzedaż trzech fabryk we Francji. Ostatecznie jednak temat ucichł i przez dłuższy czas w sprawie nie pojawiały się kolejne doniesienia. Do teraz.
Jak wynika z informacji przekazanych przez serwis Automotive News Europe, powołujący się na agencję Reutera, ostatecznie firma planuje przeprowadzić grupowe zwolnienia w Europie i w całości zamknąć dwa zakłady. Jednym z nich będzie niewielka placówka badawczo-rozwojowa w pobliżu Paryża, kolejnym, fabryka produkująca komponenty hybrydowe we wschodnim regionie Sarthe. Działania te mają być częścią planu restrukturyzacyjnego i odpowiedzią na "dynamicznie zmieniające się warunki w europejskim sektorze motoryzacyjnym".
Około 900 z planowanych zwolnień dotknie pracowników we Francji. Z zakładów w Czechach, Niemczech oraz w Polsce zwolnionych zostanie w sumie 200 osób. Firma funkcjonuje w naszym kraju od 1996 roku i obecnie posiada pięć zakładów oraz trzy centra rozwoju. Łącznie francuski koncern zatrudnia w Polsce ponad 7,5 tys. osób.
Na chwilę obecną nie wiadomo, które z polskich fabryk zostaną objęte redukcją etatów. Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z europejskim oddziałem Valeo, ale na razie nie otrzymaliśmy dodatkowych informacji. Wiadomo jednak, że większość zwolnień dotyczyć będzie personelu kierowniczego i pomocniczego, natomiast pracownicy produkcyjni będą mieli możliwość skorzystania z oferty dobrowolnych odejść.
Eksperci podkreślają, że w 2024 roku Valeo już dwukrotnie rewidowało swoje prognozy sprzedażowe, co było efektem trudności, z jakimi zmaga się europejski sektor motoryzacyjny. Sytuację dodatkowo komplikuje rosnąca presja ze strony azjatyckich producentów, którzy oferują tańsze pojazdy elektryczne, skutecznie konkurując z europejskimi firmami i przejmując część rynku. Kryzys w europejskim sektorze motoryzacyjnym dotyka także innych kluczowych graczy. Firmy takie jak Bosch, ZF Friedrichshafen, Continental czy Michelin również ogłaszały w ostatnim czasie konieczność wdrożenia restrukturyzacji oraz idącą wraz z tym redukcję zatrudnienia.