Urzędnicze "samozaoranie" w Warszawie. Zamiast rowerów kupią nowe auta

"Bujać to my, ale nie nas". Tak podsumować można stanowisko warszawskiego ratusza dotyczące projektu "Urzędnicy na rowery: Rafał Trzaskowski daje przykład" - zgłoszonego w ramach warszawskiego Projektu Obywatelskiego. Ku zaskoczeniu warszawiaków, zachęcanych do porzucenia aut na rzecz rowerów, projekt sprzedaży samochodów służbowych nie zyskał aprobaty w stołecznym ratuszu. Urzędnicy zaopiniowali go negatywnie i odrzucili. Ich argumenty to woda na młyn dla "przyspawanych do samochodów" mieszkańców.

Rafał Trzaskowski nie będzie jeżdził rowerem. Ratusz odrzucił projekt obywatelski "Urzędnicy na rowery: Rafał Trzaskowski daje przykład"
Rafał Trzaskowski nie będzie jeżdził rowerem. Ratusz odrzucił projekt obywatelski "Urzędnicy na rowery: Rafał Trzaskowski daje przykład"Jan BieleckiAgencja SE/East News

Nie ma co ukrywać - inicjatywa, która wyszła od radnego PiS - Ernesta Kobylińskiego, to czysty "trolling" polityki transportowej miasta. Władze Warszawy prześcigają się obecnie w pomysłach utrudnienia życia zmotoryzowanym, co w założeniach skutkować ma porzuceniem prywatnych pojazdów na rzecz rowerów i komunikacji publicznej.

Radny chciał, by ratusz sprzedał samochody. Kuriozalne tłumaczenia urzędników

Sam projekt zakładał, by w miejsce wykorzystywanych przez prezydenta Trzaskowskiego i jego zastępców samochodów służbowych, ratusz zainwestował w:

  • rowery miejskie,
  • rowery cargo,
  • rowery tandem,
  • riksze dostosowane do przewozu dorosłych.
Dzięki projektowi szybciej powstaną te ścieżki rowerowe, które faktycznie są niezbędne do skomunikowania rowerowego Warszawy, a ponadto jest szansa na lepsze zrozumienie przez prezydenta i jego zastępców błędów w zarządzaniu miastem
- uzasadniał swój pomysł radny Kobyliński.

Autor projektu przekonywał ponadto, że władze "podróżując rowerami będą mogły realnie ocenić możliwość i komfort podróżowania jednośladem po Warszawie", a także - dzięki rezygnacji z aut służbowych - "lepiej poznają realia i mankamenty komunikacji miejskiej". Za projektem przemawiał też jego pozytywny wpływ na środowisko.

Ostatecznie zgłoszony przez Kobylińskiego projekt został odrzucony jako "naruszający przyjęte w urzędzie standardy odbywania podróży służbowych przez przedstawicieli stołecznych władz samorządowych".

Trudno o bardziej kuriozalne uzasadnienie, bo idę o zakład, że z dokładnie tych samych powodów - "naruszenia standardów odbywania podróży" - warszawscy kierowcy nie spieszą się do przesiadki z własnych czterech kółek na rzecz rowerów czy komunikacji miejskiej.

Urzędnicze "samozaoranie" - nie chcę rowerów bo to niebezpieczne

Lektura argumentów przytoczonych przez urzędników za pozostawieniem floty samochodów służbowych daleko wykracza poza ramy popularnego dziś słowa "samozaoranie". W piśmie czytamy bowiem, że "prezydent i kierownictwo Urzędu zwyczajowo korzystają z samochodów, które gwarantują im sprawne zarządzanie miastem", a "rezygnacja z tego standardu wiązałaby się z ryzykiem obniżenia efektywności działań zarządczych - w szczególności w sytuacjach kryzysowych".

Nie wiem, co warszawscy urzędnicy rozumieją pod pojęciem "sytuacji kryzysowych", ale jako etatowa głowa rodziny, której członkowie w zbliżonym czasie dotrzeć muszą do przedszkoli, szkół i zakładów pracy - musze się z nimi zgodzić. Faktycznie nie wyobrażam sobie bez własnego samochodu sprawnego zarządzania w codziennych sytuacjach kryzysowych własną rodziną, a co dopiero liczącym setki tysięcy mieszkańców miastem! Jako rodzica ujął mnie również argument za tym że:

poruszanie się kierownictwa Urzędu rowerami w czasie np. niekorzystnych warunków atmosferycznych, w szczególności warunków na drogach, podnosi ryzyko utraty zdrowia lub życia w możliwej kolizji drogowej; korzystanie z samochodu mającego liczne atesty i certyfikaty bezpieczeństwa jest w tym kontekście rozwiązaniem znacznie korzystniejszym.

Cóż, naprawdę rzadko zdarza mi się w pełni zgadzać z urzędnikami, ale sam nie ująłbym tego lepiej. Warszawscy urzędnicy odkryli właśnie fenomen SUV-ów - większych, cięższych i zapewniających wyższą pozycję za kierownicą niż standardowe samochody.

Pod argumentacją dotyczącą poziomu bezpieczeństwa podpisze się każdy rodzić, który - wbrew nawoływaniom do korzystania z rowerów i przyczepek - codziennie odwozi swoje dziecko do przedszkola autem. Dokładnie z tego powodu, zamiast rowerem z przyczepką, wożę córę samochodem ocenionym przez EuroNCAP na 5 gwiazdek.

Warszawscy urzędnicy: zamiast rowerów, nowe samochody

Inne argumenty? Np. taki, że po przesiadce na rowery:

konieczne byłoby podjęcie kroków zmierzających do podniesienia ogólnego stanu zdrowia i tężyzny fizycznej pracowników, niezbędnych do sprawnego i szybkiego poruszania się rowerem/rikszą.

W tym miejscu widzę jednak pewną nieścisłość. Przecież rower oznacza zdrowy tryb życia i w naturalny sposób przekłada się na podniesienie ogólnego stanu zdrowia oraz rozbudowanie tkanki mięśniowej. Czego tu się bać? Katar czy zapalenie zatok nikogo jeszcze nie zabiły, a odrobina ruchu pozwoli odegnać widmo nadwagi i choroby wieńcowej.

Tym bardziej, że - zgodnie z kolejnym argumentem - członkowie kierownictwa przejeżdżają dziennie nawet do - uwaga - 150 km. Ratusz mówi więc o konieczności zatrudnienia "rowerzystów zmienników", a ja zachodzę w głowę, jak ten dystans ma się do promowanej przez władze stolicy idei miasta 15-minutowego?

Ostatecznie za samochodami przemawia jednak argument natury ekonomicznej. Urzędnicy piszą, że nie sprzedadzą samochodów i nie przesiądziemy się na rowery, bo: "w budżecie są już zaplanowane pieniądze na leasing samochodów służbowych, w tym samochodów elektrycznych".

Gdyby ktoś z Was, drodzy Warszawiacy, miał wątpliwości - chodzi o WASZE PIENIĄDZE.

***

Może zabraknąć prądu dla aut elektrycznych. Moto Flesz odc. 89INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas