UE chce złomować auta z drobnymi usterkami. Dziś każdy może złożyć protest

Złomowiska kojarzą się z samochodami naprawdę starymi i o znikomej wartości. Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej może sprawić, że za złom będą uważane nawet kilkuletnie samochody z drobnymi usterkami
Złomowiska kojarzą się z samochodami naprawdę starymi i o znikomej wartości. Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej może sprawić, że za złom będą uważane nawet kilkuletnie samochody z drobnymi usterkamiGetty Images

Czego dotyczą nowe przepisy proponowane przez Komisję Europejską?

Przepisy UE w zakresie ochrony środowiska mają na celu zapewnienie zrównoważonego zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Przepisy te mają wyeliminować niebezpieczne substancje w samochodach i wymagają, aby większość części i materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji była ponownie wykorzystywana lub poddawana recyklingowi.
W ramach inicjatywy proponuje się usprawnienie zbierania, przetwarzania i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Chodzi o zapewnienie spójności z celami Europejskiego Zielonego Ładu poprzez zachęcanie przemysłu motoryzacyjnego do przyjęcia zrównoważonego modelu projektowania i produkcji samochodów.

Według projektuj rozporządzenia KE, drobna usterka może oznaczać złomowanie samochodu

  • pojazd został pocięty na kawałki lub rozebrany,
  • został zaspawany lub zamknięty z wykorzystaniem pianki izolacyjnej,
  • został całkowicie spalony do tego stopnia, że komora silnika lub przedział pasażerski zostały zniszczone,
  • został zanurzony w wodzie do poziomu powyżej tablicy rozdzielczej,
  • nie można naprawić ani wymienić komponentów łączących z podłożem (takich jak opony i koła), zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego i ich komponentów sterujących, mocowań i połączeń siedzeń, poduszek powietrznych, napinaczy wstępnych, pasów bezpieczeństwa i ich peryferyjnych komponentów eksploatacyjnych, karoserii i podwozia pojazdu,
  • komponenty konstrukcyjne i zabezpieczające mają wady techniczne, które są nieodwracalne i sprawiają, że nie można ich wymienić, takie jak starzenie się metalu, liczne pęknięcia podkładów lub nadmierna korozja perforacyjna.
Naprawa pojazdu jest niemożliwa z technicznego punktu widzenia, jeśli naprawa wymaga wymiany silnika, skrzyni biegów, karoserii lub zespołu podwozia, skutkującej utratą pierwotnej identyfikacji pojazdu.

To koniec sprowadzania tanich aut z zachodu do Polski?

Naprawa pojazdu jest niemożliwa z ekonomicznego punktu widzenia, jeżeli jego wartość rynkowa jest niższa niż koszt niezbędnych napraw koniecznych do przywrócenia go w Unii do stanu technicznego, który byłby wystarczający do uzyskania świadectwa zdatności do ruchu drogowego w państwie członkowskim, w którym pojazd był zarejestrowany przed naprawą.
Pojazdy używane mogą być wywożone tylko wtedy, gdy nie są pojazdami wycofanymi z eksploatacji w oparciu o kryteria wymienione w załączniku I.

Przez nowe unijne przepisy strach będzie sprzedawać samochód

Do celów przeniesienia własności pojazdu używanego właściciel pojazdu musi być w stanie wykazać każdej osobie fizycznej lub prawnej zainteresowanej nabyciem własności danego pojazdu lub właściwym organom, że pojazd nie jest pojazdem wycofanym z eksploatacji.

Jeszcze dziś można składać uwagi do proponowanego projektu

Nowości Toyota Kenshiki Forum 2023INTERIA.TVInteria.tv