UE chce złomować auta z drobnymi usterkami. Dziś każdy może złożyć protest

Złomowiska kojarzą się z samochodami naprawdę starymi i o znikomej wartości. Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej może sprawić, że za złom będą uważane nawet kilkuletnie samochody z drobnymi usterkami
Złomowiska kojarzą się z samochodami naprawdę starymi i o znikomej wartości. Nowe rozporządzenie Komisji Europejskiej może sprawić, że za złom będą uważane nawet kilkuletnie samochody z drobnymi usterkamiGetty Images

Spis treści:

  1. Czego dotyczą nowe przepisy proponowane przez Komisję Europejską?
  2. Według projektuj rozporządzenia KE, drobna usterka może oznaczać złomowanie samochodu
  3. To koniec sprowadzania tanich aut z zachodu do Polski?
  4. Przez nowe unijne przepisy strach będzie sprzedawać samochód
  5. Jeszcze dziś można składać uwagi do proponowanego projektu

Czego dotyczą nowe przepisy proponowane przez Komisję Europejską?

Przepisy UE w zakresie ochrony środowiska mają na celu zapewnienie zrównoważonego zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji. Przepisy te mają wyeliminować niebezpieczne substancje w samochodach i wymagają, aby większość części i materiałów z pojazdów wycofanych z eksploatacji była ponownie wykorzystywana lub poddawana recyklingowi.
W ramach inicjatywy proponuje się usprawnienie zbierania, przetwarzania i recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji. Chodzi o zapewnienie spójności z celami Europejskiego Zielonego Ładu poprzez zachęcanie przemysłu motoryzacyjnego do przyjęcia zrównoważonego modelu projektowania i produkcji samochodów.

Według projektuj rozporządzenia KE, drobna usterka może oznaczać złomowanie samochodu

  • pojazd został pocięty na kawałki lub rozebrany,
  • został zaspawany lub zamknięty z wykorzystaniem pianki izolacyjnej,
  • został całkowicie spalony do tego stopnia, że komora silnika lub przedział pasażerski zostały zniszczone,
  • został zanurzony w wodzie do poziomu powyżej tablicy rozdzielczej,
  • nie można naprawić ani wymienić komponentów łączących z podłożem (takich jak opony i koła), zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego i ich komponentów sterujących, mocowań i połączeń siedzeń, poduszek powietrznych, napinaczy wstępnych, pasów bezpieczeństwa i ich peryferyjnych komponentów eksploatacyjnych, karoserii i podwozia pojazdu,
  • komponenty konstrukcyjne i zabezpieczające mają wady techniczne, które są nieodwracalne i sprawiają, że nie można ich wymienić, takie jak starzenie się metalu, liczne pęknięcia podkładów lub nadmierna korozja perforacyjna.
Naprawa pojazdu jest niemożliwa z technicznego punktu widzenia, jeśli naprawa wymaga wymiany silnika, skrzyni biegów, karoserii lub zespołu podwozia, skutkującej utratą pierwotnej identyfikacji pojazdu.

Zobacz również:

    To koniec sprowadzania tanich aut z zachodu do Polski?

    Naprawa pojazdu jest niemożliwa z ekonomicznego punktu widzenia, jeżeli jego wartość rynkowa jest niższa niż koszt niezbędnych napraw koniecznych do przywrócenia go w Unii do stanu technicznego, który byłby wystarczający do uzyskania świadectwa zdatności do ruchu drogowego w państwie członkowskim, w którym pojazd był zarejestrowany przed naprawą.
    Pojazdy używane mogą być wywożone tylko wtedy, gdy nie są pojazdami wycofanymi z eksploatacji w oparciu o kryteria wymienione w załączniku I.

    Przez nowe unijne przepisy strach będzie sprzedawać samochód

    Do celów przeniesienia własności pojazdu używanego właściciel pojazdu musi być w stanie wykazać każdej osobie fizycznej lub prawnej zainteresowanej nabyciem własności danego pojazdu lub właściwym organom, że pojazd nie jest pojazdem wycofanym z eksploatacji.

    Jeszcze dziś można składać uwagi do proponowanego projektu

    Nowości Toyota Kenshiki Forum 2023INTERIA.TVInteria.tv