Jeszcze samochód czy już złom? UE szykuje miotłę na stare auta

Komisja Europejska ma pomysł na pozbycie się starszych aut. Na złom za wymianę silnika?
Komisja Europejska ma pomysł na pozbycie się starszych aut. Na złom za wymianę silnika?INTERIA.PL

Jeszcze samochód czy już złom? Szykuje się miotła na stare auta

naprawa pojazdu jest niemożliwa z technicznego punktu widzenia, jeśli naprawa wymaga wymiany silnika, skrzyni biegów, karoserii lub zespołu podwozia, skutkującej utratą pierwotnej identyfikacji pojazdu.
  • pojazd został pocięty na kawałki lub rozebrany,
  • został zaspawany lub zamknięty z wykorzystaniem pianki izolacyjnej,
  • został całkowicie spalony do tego stopnia, że komora silnika lub przedział pasażerski zostały zniszczone,
  • został zanurzony w wodzie do poziomu powyżej tablicy rozdzielczej,
  • nie można naprawić ani wymienić komponentów łączących z podłożem (takich jak opony i koła), zawieszenia, układu kierowniczego, układu hamulcowego i ich komponentów sterujących, mocowań i połączeń siedzeń, poduszek powietrznych, napinaczy wstępnych, pasów bezpieczeństwa i ich peryferyjnych komponentów eksploatacyjnych, karoserii i podwozia pojazdu,
  • komponenty konstrukcyjne i zabezpieczające mają wady techniczne, które są nieodwracalne i sprawiają, że nie można ich wymienić, takie jak starzenie się metalu, liczne pęknięcia podkładów lub nadmierna korozja perforacyjna.

Wymiana silnika oznacza złomowanie

Komisja Europejska ma pomysł na pozbycie się starszych aut. Chce złomować auta, w których wymiany wymaga silnik lub skrzynia biegów
Komisja Europejska ma pomysł na pozbycie się starszych aut. Chce złomować auta, w których wymiany wymaga silnik lub skrzynia biegów123RF/PICSEL
Naprawa pojazdu jest niemożliwa z ekonomicznego punktu widzenia, jeżeli jego wartość rynkowa jest niższa niż koszt niezbędnych napraw koniecznych do przywrócenia go w Unii do stanu technicznego, który byłby wystarczający do uzyskania świadectwa zdatności do ruchu drogowego w państwie członkowskim, w którym pojazd był zarejestrowany przed naprawą.

Co piszemy na fakturze? Handlarze będą zawyżać ceny samochodów?

Absurdalne pomysły KE. W twoim nowym aucie zepsuje się silnik? Kontener na złom już czeka!
Absurdalne pomysły KE. W twoim nowym aucie zepsuje się silnik? Kontener na złom już czeka!INTERIA.PL
Pojazdy używane mogą być wywożone tylko wtedy, gdy nie są pojazdami wycofanymi z eksploatacji w oparciu o kryteria wymienione w załączniku I.

Youngtimera już sobie nie kupisz. Każda naprawa blacharska to wyrok

  • c) pojazd nie był poddawany wymaganemu krajowemu technicznemu badaniu zdatności do ruchu drogowego przez okres dłuższy niż dwa lata od daty, kiedy było ono wymagane po raz ostatni;
  • d) nie jest odpowiednio zabezpieczony przed uszkodzeniem podczas przechowywania, transportu, załadunku i rozładunku
Remont blacharsko-lakierniczy? Jeśli 2 lata nie pojawisz się na przeglądzie, będą mogli uznać twoje auto za złom
Remont blacharsko-lakierniczy? Jeśli 2 lata nie pojawisz się na przeglądzie, będą mogli uznać twoje auto za złomINTERIA.PL

Chcesz sprzedać samochód? Musisz udowodnić, że nie jest odpadem

Do celów przeniesienia własności pojazdu używanego właściciel pojazdu musi być w stanie wykazać każdej osobie fizycznej lub prawnej zainteresowanej nabyciem własności danego pojazdu lub właściwym organom, że pojazd nie jest pojazdem wycofanym z eksploatacji.
Oceniając status pojazdu używanego, właściciel pojazdu, inne podmioty gospodarcze i właściwe organy sprawdzają, czy spełnione są kryteria określone w załączniku I w celu ustalenia, czy nie jest to pojazd wycofany z eksploatacji.

Unia dwóch prędkości. Takie pomysły nie sprzyjają integracji

Toyota C-HR 2024 - pierwsza jazdaINTERIA.PL