Tylko ASO? Mechanik już nie skasuje błędów. Nowe przepisy w UE

Nowe przepisy o cyberbezpieczeństwie mogą utrudnić pracę mechanikom samochodowym. Zarobią ASO?
Nowe przepisy o cyberbezpieczeństwie mogą utrudnić pracę mechanikom samochodowym. Zarobią ASO?123RF/PICSEL
Dostęp do informacji technicznych, który teoretycznie powinien być zagwarantowany przez prawo, często jest ograniczony lub udostępniany w skomplikowanych formatach, co opóźnia naprawy i generuje niepotrzebne koszty.
zauważają członkowie SDCM

Naprawa samochodu to nie stukanie młotkiem. Dziś polega na programowaniu

W lipcu 2024 weszły w życie przepisy o cyberbezpieczeństwie, które już teraz ograniczają wolną konkurencję na rynku. Przepisy dotyczące cyberbezpieczeństwa pozwalają producentom pojazdów zablokować każdy nieautoryzowany dostęp do systemów pojazdu, jeżeli niesie on zagrożenie dla bezpieczeństwa.
tłumaczy w rozmowie z Interią Paweł Misierewicz z SDCM
Zatem warsztat zmuszony jest do zakupu odpowiednich narzędzi lub opłacania subskrypcji osobno dla każdej marki pojazdów i niemożliwym staje się użycie narzędzi diagnostycznych z rynku niezależnego (tańszych i "wielomarkowych). Podnosi to znacząco koszty warsztatu.
dodaje Misierewicz

Naprawy droższe nawet o 1/4. Co to oznacza dla kierowców

Kluczowe w tym kontekście jest przedłużenie i rewizja rozporządzenia o wyłączeniach blokowych w motoryzacji (MVBER), które po 2028 roku powinno zagwarantować dostępność części zamiennych dla niezależnych serwisów. Ważne są również zmiany w przepisach dotyczących homologacji, które muszą uwzględniać nowe zagrożenia związane z cyberbezpieczeństwem oraz dostęp do danych o naprawach i serwisie.
tłumaczą przedstawiciele SDCM

Zapłacisz o 500 zł więcej. Zapraszamy do ASO

Raport przygotowany przez CLEPA, FIGIEFA i Berylls pokazuje, że negatywny scenariusz dominacji producentów pojazdów na rynku zwiększy koszty napraw nawet o 22 proc. w roku 2035 w stosunku do scenariusza zakładającego obecne status quo. Wspomniany procent będzie się zwiększał z roku na rok od 3 proc. w roku 2028 do 22 proc. w roku 2035. Oczywiście wzrost obliczony jest jedynie na podstawie dostępu do danych pojazdów i nie uwzględnia czynników rynkowych, takich jak inflacja.
wyjaśnia Paweł Misierewicz z SDCM
66 wykroczeń w ciągu trzech godzin akcji z dronemMałopolska PolicjaPolicja