Nowy podatek od samochodów. Polak dostanie po kieszeni, auto zostanie w garażu
Już niebawem w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowy system handlu emisjami dla transportu o nazwie ETS2. Zgodnie z jego założeniami emisje wytwarzane w sektorach budynków i transportu będą obciążone dodatkowym podatkiem. W praktyce dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do ponoszenia wyższych opłat od swoich wyrobów, a to przełoży się na wyższe koszty użytkowania pojazdów spalinowych i rosnące ceny paliw.
Od 2027 roku w Unii Europejskiej wejdzie w życie nowy system opodatkowania o nazwie ETS2, stanowiący istotną częścią regulacji "Fit for 55". Jego założenia zakładają rozszerzenie opłat za emisję z węgla o kolejne podmioty - małe ciepłownie, piekarnie, gastronomie, sklepy. Dodatkowe koszty będą ukryte w cenie paliw kopalnych m.in. węgla, gazu, oleju opałowego, paliw silnikowych. Dotąd na terenie wspólnoty obwiązywał system ETS1, który obejmował głównie elektrownie, przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i przetwarzaniem metali oraz przemysł mineralny i papierniczy.
Polacy dotkliwie odczują zmiany po wprowadzeniu ETS2
W praktyce oznacza to, że dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do zapłaty kolejnego podatku od swoich wyrobów, a poniesione koszty ostatecznie zostaną przeniesione na odbiorcę końcowego. Jak wskazują autorzy najnowszego raportu pod tytułem "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" - Polska będzie jednym z krajów, którego obywatele najdotkliwiej odczują zmiany po wprowadzeniu wspomnianego systemu.
Wzrost kosztów nabycia paliw transportowych dotknie gospodarstwa domowe zarówno bezpośrednio, gdy tankują samochód, jak również pośrednio - przez wpływ na wzrost kosztów usług transportowych. Jednocześnie największy wzrost cen w związku z ETS2 zanotuje litr diesla, co wynika z jego wyższej emisyjności na litr paliwa.
Gwałtowny wzrost cen Polacy odczują dwukrotnie. Po uruchomieniu ETS2 w 2027 r. oraz w 2030 r. - po połączeniu się ETS1 i ETS2. Przy założeniu zużycia paliw na poziomie z 2023 roku łączny koszt netto zakupu uprawnień do emisji związanych z transportem wyniesie w 2027 roku około 11,5 mld zł, a w 2030 roku wzrośnie do 21 mld zł. Tak wysoki wzrost kosztów nabycia paliw będzie zmuszał przedsiębiorców z innych branż do podnoszenia cen swoich towarów i usług.
O ile wzrosną ceny paliw i koszty utrzymania samochodu?
Autorzy raportu zaznaczają, że jeśli spadek emisji w przemyśle będzie niższy niż obecnie zakładany, gospodarstwa domowe poniosą dużo wyższy koszt niż obecnie przewidywany. Ziszczenie tego scenariusza doprowadzi do sytuacji, w której część z obywateli może być zmuszona do rezygnacji z własnych środków transportu. Dowodem niech będą zawarte w raporcie analizy oparte na prognozach cen uprawnień sporządzonych przez Komisję Europejską. Zgodnie z nimi koszt tankowania paliwa wzrośnie następująco:
2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2035 | 2040 | 2045 | 2050 | 2055 | |
diesel | 0,35 zł/l | 0,59 zł/l | 0,65 zł/l | 0,65 zł/l | 1,65 zł/l | 3,41 zł/l | 5,06 zł/l | 5,77 zł/l | 6,12 zł/l |
benzyna | 0,29 zł/l | 0,49 zł/l | 0,54 zł/l | 0,54 zł/l | 1,37 zł/l | 2,84 zł/l | 4,22 zł/l | 4,80 zł/l | 5,10 zł/l |
LPG | 0,21 zł/l | 0,34 zł/l | 0,38 zł/l | 0,38 zł/l | 0,96 zł/l | 1,99 zł/l | 2,96 zł/l | 3,37 zł/l | 3,58 zł/l |
W poniższej tabeli przedstawiono z kolei wzrost kosztów użytkowania samochodu osobowego w związku z ETS2. Przyjęto przebieg na poziomie 10 tys. km oraz zużycie paliwa na poziomie średnim dla danego typu silnika.
2027 r. | 2028 r. | 2029 r. | 2030 r. | 2035 r. | 2040 r. | 2045 r. | 2050 r. | 2055 r. | |
diesel | 255 zł | 425 zł | 467 zł | 467 zł | 1190 zł | 2465 zł | 3655 zł | 4165 zł | 4420 zł |
benzyna | 221 zł | 369 zł | 405 zł | 405 zł | 1032 zł | 2137 zł | 3169 zł | 3611 zł | 3833 zł |
LPG | 210 zł | 350 zł | 385 zł | 385 zł | 980 zł | 2029 zł | 3009 zł | 3429 zł | 3639 zł |
W przypadku transportu ograniczenie wzrostu jego kosztów będzie znacznie trudniejsze i kosztowniejsze niż w przypadku ograniczenia wzrostu kosztów utrzymania mieszkań. Wynika to z faktu, że jedynym praktycznym sposobem osiągnięcia tego będzie wymiana samochodu na elektryczne, co wiąże się z wydatkiem, będącym poza zasięgiem znacznej części społeczeństwa.
Polska pracuje już nad wdrożeniem unijnych przepisów
Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdziło już, że pracuje nad przepisami wdrażającymi nowy system w Polsce. Gotowy projekt prawdopodobnie zostanie zaprezentowany już we wrześniu tego roku. Raport "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" został przygotowany przez Wandę Buk - adwokata i managera z doświadczeniem w sektorach regulowanych, oraz Marcina Izdebskiego - eksperta Fundacji Republikańskiej specjalizującego się w tematyce energetycznej i gospodarczej.