Nowy podatek od samochodów. Polak dostanie po kieszeni, auto zostanie w garażu

Krzysztof Mocek

Krzysztof Mocek

Aktualizacja

Już niebawem w Unii Europejskiej zacznie obowiązywać nowy system handlu emisjami dla transportu o nazwie ETS2. Zgodnie z jego założeniami emisje wytwarzane w sektorach budynków i transportu będą obciążone dodatkowym podatkiem. W praktyce dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do ponoszenia wyższych opłat od swoich wyrobów, a to przełoży się na wyższe koszty użytkowania pojazdów spalinowych i rosnące ceny paliw.

Unijny podatek ETS2. Jak zwiększą się koszty użytkowania samochodów?
Unijny podatek ETS2. Jak zwiększą się koszty użytkowania samochodów? 123RF/PICSEL

Od 2027 roku w Unii Europejskiej wejdzie w życie nowy system opodatkowania o nazwie ETS2, stanowiący istotną częścią regulacji "Fit for 55". Jego założenia zakładają rozszerzenie opłat za emisję z węgla o kolejne podmioty - małe ciepłownie, piekarnie, gastronomie, sklepy. Dodatkowe koszty będą ukryte w cenie paliw kopalnych m.in. węgla, gazu, oleju opałowego, paliw silnikowych. Dotąd na terenie wspólnoty obwiązywał system ETS1, który obejmował głównie elektrownie, przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i przetwarzaniem metali oraz przemysł mineralny i papierniczy.

Polacy dotkliwie odczują zmiany po wprowadzeniu ETS2

W praktyce oznacza to, że dostawcy benzyny, gazu czy węgla będą zmuszeni do zapłaty kolejnego podatku od swoich wyrobów, a poniesione koszty ostatecznie zostaną przeniesione na odbiorcę końcowego. Jak wskazują autorzy najnowszego raportu pod tytułem "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" - Polska będzie jednym z krajów, którego obywatele najdotkliwiej odczują zmiany po wprowadzeniu wspomnianego systemu.

Wzrost kosztów nabycia paliw transportowych dotknie gospodarstwa domowe zarówno bezpośrednio, gdy tankują samochód, jak również pośrednio - przez wpływ na wzrost kosztów usług transportowych. Jednocześnie największy wzrost cen w związku z ETS2 zanotuje litr diesla, co wynika z jego wyższej emisyjności na litr paliwa.

Gwałtowny wzrost cen Polacy odczują dwukrotnie. Po uruchomieniu ETS2 w 2027 r. oraz w 2030 r. - po połączeniu się ETS1 i ETS2. Przy założeniu zużycia paliw na poziomie z 2023 roku łączny koszt netto zakupu uprawnień do emisji związanych z transportem wyniesie w 2027 roku około 11,5 mld zł, a w 2030 roku wzrośnie do 21 mld zł. Tak wysoki wzrost kosztów nabycia paliw będzie zmuszał przedsiębiorców z innych branż do podnoszenia cen swoich towarów i usług.
czytamy w raporcie

O ile wzrosną ceny paliw i koszty utrzymania samochodu?

Autorzy raportu zaznaczają, że jeśli spadek emisji w przemyśle będzie niższy niż obecnie zakładany, gospodarstwa domowe poniosą dużo wyższy koszt niż obecnie przewidywany. Ziszczenie tego scenariusza doprowadzi do sytuacji, w której część z obywateli może być zmuszona do rezygnacji z własnych środków transportu. Dowodem niech będą zawarte w raporcie analizy oparte na prognozach cen uprawnień sporządzonych przez Komisję Europejską. Zgodnie z nimi koszt tankowania paliwa wzrośnie następująco:

 
2027
2028
2029
2030
2035
2040
2045
2050
2055
diesel
0,35 zł/l 
0,59 zł/l
0,65 zł/l
0,65 zł/l
1,65 zł/l
3,41 zł/l
5,06 zł/l
5,77 zł/l
6,12 zł/l
benzyna
0,29 zł/l
0,49 zł/l
0,54 zł/l
0,54 zł/l
1,37 zł/l
2,84 zł/l
4,22 zł/l
4,80 zł/l
5,10 zł/l
LPG
0,21 zł/l
0,34 zł/l
0,38 zł/l
0,38 zł/l
0,96 zł/l
1,99 zł/l
2,96 zł/l
3,37 zł/l
3,58 zł/l

W poniższej tabeli przedstawiono z kolei wzrost kosztów użytkowania samochodu osobowego w związku z ETS2. Przyjęto przebieg na poziomie 10 tys. km oraz zużycie paliwa na poziomie średnim dla danego typu silnika.

 
2027 r.
2028 r.
2029 r.
2030 r.
2035 r.
2040 r.
2045 r. 
2050 r. 
2055 r. 
diesel
255 zł
425 zł
467 zł
467 zł
1190 zł
2465 zł
3655 zł
4165 zł
4420 zł
benzyna
221 zł
369 zł
405 zł
405 zł
1032 zł
2137 zł
3169 zł
3611 zł
3833 zł
LPG
210 zł
350 zł
385 zł
385 zł
980 zł
2029 zł
3009 zł
3429 zł
3639 zł
W przypadku transportu ograniczenie wzrostu jego kosztów będzie znacznie trudniejsze i kosztowniejsze niż w przypadku ograniczenia wzrostu kosztów utrzymania mieszkań. Wynika to z faktu, że jedynym praktycznym sposobem osiągnięcia tego będzie wymiana samochodu na elektryczne, co wiąże się z wydatkiem, będącym poza zasięgiem znacznej części społeczeństwa.
podkreślają autorzy raportu

Polska pracuje już nad wdrożeniem unijnych przepisów

Ministerstwo Klimatu i Środowiska potwierdziło już, że pracuje nad przepisami wdrażającymi nowy system w Polsce. Gotowy projekt prawdopodobnie zostanie zaprezentowany już we wrześniu tego roku. Raport "Analiza wpływu ETS2 na koszty życia Polaków" został przygotowany przez Wandę Buk - adwokata i managera z doświadczeniem w sektorach regulowanych, oraz Marcina Izdebskiego - eksperta Fundacji Republikańskiej specjalizującego się w tematyce energetycznej i gospodarczej.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas