Świeci ci się kontrolka check engine? Jak ją skasować bez komputera

Pomarańczowa kontrolka silnika, czyli tzw "check engine" zapala siena desce rozdzielczej wtedy, gdy komputer wykryje jakąś awarię związaną z pracą silnika. Czasem oznacza to poważną sprawę, np. związaną z recyrkulacją spalin lub wtryskami, ale czasem może to być coś drobnego lub nie "skasowany" błąd silnika zarejestrowany przez komputer na przykład po naprawie. Podpowiadamy jak skasować check engine bez użcia komputera.

Kontrolkę silnika można wyłączyć domowym sposobem. Ale uwaga: nie warto jej lekceważyć - może oznaczać poważną awarię
Kontrolkę silnika można wyłączyć domowym sposobem. Ale uwaga: nie warto jej lekceważyć - może oznaczać poważną awarięŁukasz Szczepański East News

Zwykle nie powinno się lekceważyć kontrolki check engine, bowiem może oznaczać poważniejszą usterkę silnika, która nie naprawiana może doprowadzić do krytycznej awarii i unieruchomienia samochodu. Czasem jednak zdarza się, że kontrolka to pozostałość w pamięci komputera po błędzie, lub po naprawie niektórych podzespołów, która powinna być skasowana przy okazji naprawy. Jest jednak sposób aby usunąć check engine bez konieczności wizyty w warsztacie.

Kiedy samodzielne usuwanie sygnału check engine jest niewskazane?

Nie powinniśmy samodzielnie usuwać kontrolki check engine jeśli nie mamy pewności dlaczego się zapaliła, albo wiemy że usterka jest poważna i może wpłynąć na przykład na bezpieczeństwo podczas jazdy. Zdarza sięże kontrolka dotyczy pracy układu wtryskowego, rozrządu lub innych istotnych podzespołów silnika, które mogą zawieść w kluczowym momencie. Wtedy powinniśmy udać się do warsztatu i zdiagnozować powód, dla którego kontrolka się świeci i usunąć awarię - naprawić silnik.

Czasem zdarza się, że kontrolki po prostu nie da się usunąć bowiem awaria jest poważniejsza, błąd zapisany jest w pamięci na stałe, a komputer diagnozuje go na bieżąco i wyświetla informację o usterce do czasu aż nie zostanie ona naprawiona.

jak skasować kontrolkę check engine bez komputera?

Jeśli jesteś pewien, że usterka to nic poważnego, lub wiesz, że problem został rozwiązany naprawą w warsztacie a kontrolka to tylko zapamiętana przez komputer samochodu pozostałość po awarii możesz spróbować samodzielnie wyłączyć kontrolkę check engine. Aby to zrobić wystarczy uzyskać dostęp do akumulatora i odłączyć klemę z ujemnego bieguna akumulatora na około 30 minut. To czas wystarczający do tego żeby komputer zresetował się i skasował zapisane w pamięci błędy. Po upłynięciu 30 minut możesz podłączyć akumulator ponownie i sprawdzić czy kontrolka zgasła.

Jeśli błąd był błahy i jednorazowy, lub usterka przez którą świecił się check engine została usunięta, kontrolka nie zapali się ponownie. Jeśli jednak usterka wciąż jest obecna w silniku, komputer szybko ją zdiagnozuje i ponownie zapali kontrolkę.

Nie chcesz nic popsuć? Odwiedź mechanika

Jeśli nie chcesz podejmować się tego zadania z obawy, że możesz coś popsuć, po prostu zostaw to wykwalifikowanemu mechanikowi. Usługa kasowania błędu kosztuje kilkadziesiąt złotych, ale warto przy okazji zrobić pełną diagnostykę komputerową samochodu. Usługa tego typu zwykle nie jest wyjątkowo kosztowna - zależnie od samochodu to około 100-200 zł, a przy okazji dowiesz się, czy inne drobne elementy elektroniki nie wymagają naprawy. Zwykle do przeprowadzenia tego typu badania potrzebny jest komputer diagnostyczny podłączany do złącza OBD2 (lub innych tego typu) oraz program do diagnostyki - tu każda marka samochodu, lub każda grupa ma swoje oprogramowanie - np. do diagnozowania samochodów z grupy VAG (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) służy oprogramowanie VCDS.

Odłącz klemę na biegunie ujemnym i zaczekaj aż komputer się zresetuje. Check engine powinien zgasnąćStanisław BielskiEast News

Aplikacja na smartfona OBD2

Są też uniwersalne oprogramowania używane w warsztatach, a nawet aplikacje takie jak Piston, SDProg, czy Smart Control Free (jest ich znacznie więcej), które w połączeniu ze złączem OBD2 pozwalają diagnozować auto, sprawdzać i usuwać błędy, a nawet dokonywać drobnych mian w kodach. Często zdarza się jednak, że aplikacje mają problem z komunikacją, poza tym zwykle nie są to profesjonalne programy diagnostyczne, więc trzeba uważać zanim zmienimy coś w oprogramowaniu samochodu. Taka "chałupnicza" diagnostyka i programowanie może oznaczać wydatki dużo większe niż szybka wizyta w serwisie.

***

Najmocniejsze Porsche 718, Ioniq 6 z polskimi cenami. Koniec budowy A1. Motoflesz - odc. 90
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas