Trzecia linia metra w Warszawie. Wiemy, jak będzie wyglądał pierwszy odcinek M3
Warszawa konsekwentnie rozwija swoją sieć metra. Tym razem mowa o trzeciej linii – M3, która ma połączyć Pragę Południe z centrum, a w dalszej perspektywie także z Mokotowem. Pierwszy etap inwestycji to 8 kilometrów torów i 7 stacji, które mają ułatwić życie mieszkańcom Gocławia, Grochowa i okolicznych osiedli. Wiemy, gdzie dokładnie pojawią się nowe stacje, jak przebiegać będzie trasa oraz kiedy można spodziewać się startu budowy.

Spis treści:
Metro w Warszawie - nowa linia M3 połączy Pragę z centrum
Pierwszy odcinek linii M3 zacznie się na dobrze znanej stacji Stadion Narodowy, która już dziś obsługuje linię M2. Co ciekawe, peron dla M3 został tam przygotowany dużo wcześniej - teraz w końcu zostanie wykorzystany.
Trasa pobiegnie dalej przez siedem stacji i zakończy się na Gocławiu. To ważny krok dla dzielnicy, która do tej pory była obsługiwana głównie przez autobusy.
Stacje pierwszego etapu to:
- Stadion Narodowy (przesiadkowa z M2),
- Dworzec Wschodni - ułatwi przesiadki na pociągi dalekobieżne i regionalne,
- Mińska - w pobliżu stadionu „Orła” i osiedli mieszkaniowych,
- Rondo Wiatraczna - jeden z kluczowych węzłów Grochowa,
- Ostrobramska - przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa „Nila”,
- Jana Nowaka-Jeziorańskiego - ważna arteria Gocławia,
- Gocław - końcowa stacja przy ul. Bora Komorowskiego
Dodatkowo, przy trasie powstanie zaplecze techniczne - stacja postojowo-serwisowa na Koziej Górce. To tam pociągi M3 będą obsługiwane i serwisowane.

Metro w Warszawie z kolejnymi planami - przedłużenie M3 na lewą stronę Wisły
Choć obecnie skupiamy się na prawobrzeżnej części miasta, plany są znacznie szersze. Docelowo linia M3 ma przebiegać także przez lewy brzeg Wisły, aż do Mokotowa, łącząc się po drodze z istniejącą linią M1. Projekt zakłada, że metro pobiegnie pod rzeką i połączy kluczowe obszary stolicy - w tym m.in. Służewiec, jedno z najważniejszych centrów biurowych i biznesowych Warszawy.
To część szerszej strategii transportowej miasta. Do 2050 roku planuje się budowę pięciu linii metra, które mają połączyć aż 17 z 18 warszawskich dzielnic. Celem jest, by ponad połowa mieszkańców miała dostęp do stacji w promieniu 15 minut piechotą.
Harmonogram budowy - kiedy ruszy metro w Warszawie na Gocław?
Obecnie projekt M3 znajduje się w fazie przygotowawczej. W 2024 roku wyłoniono wykonawcę dokumentacji projektowej - konsorcjum ILF Consulting Engineers & Metroprojekt. Mają 36 miesięcy na dostarczenie kompletnej dokumentacji, czyli wszystko powinno być gotowe w 2027 roku.

Po uzyskaniu wymaganych pozwoleń miasto planuje ogłoszenie przetargu na wykonawcę robót budowlanych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, budowa pierwszego odcinka M3 ruszy w 2028 roku, a zakończy się około 2032 roku.