Tryb psa w samochodzie. Co to jest, gdzie go znajdziemy i do czego służy?
Niektóre samochody posiadają specjalną funkcję o nazwie "tryb psa". Co to jest, gdzie jej szukać i które samochody ją mają, a w których jej na pewno nie znajdziemy? I przede wszystkim, czy ta funkcja ma faktycznie coś wspólnego z psem? Sprawdźmy.
Tryb psa to funkcja, której ze względów technicznych nie znajdziemy w samochodach spalinowych, za to posiada ją coraz większa liczba samochodów elektrycznych. Tryb został stworzony specjalnie z myślą o pozostawianych w aucie - np. na czas zakupów - psach czy kotach. Tryb psa to jedna z funkcji układu klimatyzacji, jaką oferują obecnie tacy producenci elektrycznych samochodów, jak np. NIO, Smart czy Tesla.
Tryb psa pozwala utrzymywać w kabinie zamkniętego pojazdu zadaną temperaturę. Elektryki mają na tym polu przewagę nad pojazdami spalinowymi, bo do działania układu klimatyzacji nie jest potrzebny silnik napędzający samochód. Dzięki takim rozwiązaniom jak np. pompy ciepła zasilane bezpośrednio z baterii akumulatorów, klimatyzacja w samochodzie pracować może całymi godzinami bez zbytniego uszczerbku na zasięgu auta.
Specjaliści z ADAC testowali niedawno wydajność "trybu psa" Tesli Model Y. W laboratorium testowym panowała temperatura 35 stopni Celsjusza, a samochód dodatkowo oświetlały mocne reflektory imitujące promienie słoneczne. Okazało się, że mimo niesprzyjających warunków, temperatura panująca w kabinie ani razu nie wzrosła powyżej 29 stopni Celsjusza. W tym miejscu wypada dodać, że nawet jeśli temperatura otoczenia wynosi zaledwie 20 stopni Celsjusza, po godzinie kabina samochodu rozgrzeje do 46 stopni Celsjusza. Warto zdawać sobie sprawę, że punktem krytycznym jest 40 stopni Celsjusza - temperatura, przy której istnieje duże ryzyko udaru cieplnego.
Sam test trwał aż 8 godzin, w czasie których prognozowany zasięg pojazdu zmalał zaledwie o 64 km. Oznacza to, że - przynajmniej w przypadku Tesli - godzina pracy "trybu psa" oznaczała spadek zasięgu o 8 km. Oczywiście nieco inaczej będzie zimą, gdy konieczne będzie nie chłodzenie, ale ogrzewanie wnętrza.
Tryb Psa utrzymuje ustawioną temperaturę, a na ekranie dotykowym wyświetlany jest komunikat informujący przechodniów, że klimatyzacja zapewnia zwierzęciu komfortowe warunki. Dzięki temu nie ma ryzyko, że ktoś podejmie próbę "uratowania" psa i np. rozbije szybę w samochodzie.
Jak włączyć tryb psa? Przed opuszczeniem pojazdu należy wybrać opcję "Pies" z menu Klimatyzacji na ekranie dotykowym lub "Tryb Psa" w sekcji Klimatyzacji aplikacji Tesla.
Pomiary ADAC dowodzą, że działający w trybie psa układ klimatyzacji w samochodzie elektrycznym pobiera zaledwie 1,3/1,5 kW mocy, co oznacza godzinowe zużycie energii na poziomie 1,3/1,5 kWh. Dla porównania, podobny scenariusz w samochodzie spalinowym, gdzie do napędu kompresora klimatyzacji wykorzystywany jest silnik trakcyjny, oznacza zużycie między 1 a 1,5 litra paliwa na 100 km.