To będzie największy taki zakład w Europie. Powstaje w Polsce

Szwedzka firma Northvolt, specjalizująca się w produkcji baterii do pojazdów elektrycznych, planuje na wiosnę 2023 roku otworzyć w Gdańsku największą w Europie fabrykę bateryjnych magazynów energii.

Fabryka Northvolt Dwa ma od przyszłego roku produkować baterie do maszyn przemysłowych
Fabryka Northvolt Dwa ma od przyszłego roku produkować baterie do maszyn przemysłowychmateriały prasowe

Northvolt jest dostawcą akumulatorów dla takich marek jak Volvo, BMW, Volkswagen czy Scania. I to właśnie z planami elektryfikacji największych pojazdów związana jest budowa drugiej, a za razem największej w Europie fabryki.

Fabryka Northvolt Gdańsk - start w przyszłym roku

Zakład powstaje w Pomorskim Centrum Inwestycyjnym, a lokalizacja ta jednocześnie stwarza konkretne możliwości i sprawia trudności. Usytuowanie fabryki w pobliżu Portu Gdańsk i terminala DCT na pewno ułatwi logistykę, jednak na etapie budowy taka lokalizacja sprawia pewne problemy.

Fabryka powstaje na terenie zalewowym. Do samego utwardzenia podłoża wykorzystano 220 tys. m3 ziemi. W trakcie prac ziemnych natknięto się także na wiele niewybuchów z czasów II wojny światowej.

Jednak prace idą zgodnie z planem. Stoi już konstrukcje hal, ściany i zadaszenie dwóch budynków magazynowych oraz biurowca. Dachem przykrywany jest aktualnie główny budynek produkcyjny. Prace budowlane ruszyły w październiku 2021, a jeśli pogoda pozwoli i wszystko pójdzie zgodnie z planem powinny się zakończyć w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Northvolt Dwa - największa fabryka magazynów energii w Europie

Northvolt podaje, że druga europejska fabryka firmy będzie największym tego typu zakładem na Starym Kontynencie. Początkowo rocznie mają w niej powstawać baterie o łącznej pojemności 5 GWh, a docelowe moce produkcyjne określane są nawet na 12 GWh rocznie. Budynki magazynowe mają imponujące 30 metrów wysokości i łączną powierzchnie 50 tys. mkw. Budowa fabryki pochłonie ponad 200 mln dolarów. Całość energii potrzebnej do pracy zakładu na pochodzić ze źródeł odnawialnych, także z systemów zainstalowanych na jego terenie.

W fabryce zatrudnionych zostanie około 500 osób. Dlaczego tak mało? Magazyny Northvolt Dwa mają być bowiem zautomatyzowane. Będą je obsługiwały samojezdne wózki wysokiego składowania, które ponadto komunikować się będą z niektórymi maszynami na linii produkcyjnej.

Baterie z Gdańska do maszyn i fabryk

Northvolt planuje w Gdańsku produkcję dużych banków energii dla przemysłu. Mają one być stosowane zarówno do rozwiązań stacjonarnych, jak i zasilać ciężki sprzęt. Stąd też nadzieje producenta związane z elektryfikacją np. maszyn budowlanych i samochodów ciężarowych.

Na ten moment nie ma planów produkowania w Gdańsku akumulatorów trakcyjnych do samochodów osobowych, choć firma nie wyklucza i takie scenariusza. Pewnym jest, że do Gdańska i szwedzkiego Skelleftea w przyszłości dołączą gigafabryki w Borlange w Szwecji i w Niemczech.

***

Co to znaczy szybka ładowarka do auta elektrycznego?INTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas