To będzie najdłuższy tunel na świecie. Koszty są niebotyczne
Brenner Base Tunnel zwany także tunelem austriacko-włoskim, to gigantyczna podziemna nitka drążona u podstawy Alp Wschodnich pod przełęczą Brenner. Jego całkowita długość wyniesie 64 kilometry, a koszt całego projektu pochłonie niemal 9 miliardów euro.
Projekt tego niezwykłego tunelu kolejowego już teraz budzi ogromne wrażenie, a sama budowla ma szanse stać się wyczynem rekordowym - na wielu płaszczyznach. Podziemna nitka łącząca górskie miasto Innsbruck w Austrii oraz włoską miejscowość Franzensfeste będzie najdłuższą i najdroższą tego rodzaju budowlą w historii ludzkości.
Wiercony obecnie odcinek o długości 55 kilometrów ma zostać połączony z utworzoną w maju 1994 podziemną trasą kolejową, znaną jako tunel w dolinie Inn. Całkowita długość austriacko-włoskiego podkopu wyniesie zatem 64 kilometry i stanie się tym samym najdłuższym podziemnym połączeniem kolejowym na świecie. Przykładowo - najdłuższy tunel kolejowy w Polsce na trasie Wałbrzych - Kłodzko pod górą Mały Wołowiec ma zaledwie 1601 m.
Dlaczego zdecydowano się na tak odważną budowę? Chodzi o ułatwienie ruchu poprzez przeniesienie głównego szlaku dostaw z dróg na tory. Tunel powstaje w samym sercu skandynawsko-śródziemnomorskiego szlaku handlowego TEN-T. Ukończenie budowy ma zasadnicze znaczenie w przypadku bezpieczeństwa oraz natężenia ruchu transportowego w regionie alpejskich przełęczy. Co ciekawe - przez sam tunel będą też mogły przejeżdżać pociągi pasażerskie, co nie tylko ułatwi komunikacje ale też ograniczy liczbę prywatnych samochodów na górskich i niebezpiecznych trasach.
Brenner Base Tunnel - rekordowa inwestycja
W zależności od warunków geologicznych tunel Brenner powstaje przy wykorzystaniu kilku metod. Główną z nich jest system drążenia tunelowego. Od 2019 roku w projekcie brały udział cztery maszyny drążeniowe, w tym supernowoczesna, dwutarczowa konstrukcja o nazwie Serena. Jej głównym celem było utworzenie 14-kilometrowego tunelu badawczego wykorzystywanego do badania masy skalnej znajdującej się pod górą. Zadanie udało się z sukcesem zakończyć pod koniec ubiegłego roku.
W sumie cały system tuneli bazowych Brenner będzie składał się z około 230 kilometrów podziemnych szybów. Do tej pory wykopano 147 kilometrów, wliczając w to 52 kilometry tuneli kolejowych, 54 kilometry tuneli badawczych i 41 kilometrów innych tuneli.
Cała budowa ma zakończyć się w 2028 roku, a jej koszt pochłonie w sumie 8,8 miliarda euro. Projekt jest w głównej mierze finansowany przez Austrię oraz Włochy. Ponadto inwestycje współfinansuje także Unia Europejska, która zdecydowała się pokryć 50 proc. kosztów tunelu badawczego (kwota ok. 330 mln euro) i 40 proc. kosztów głównych tuneli (kwota ok. 880 milionów euro).
***