S19 na Podkarpaciu nabiera kształtów. Już widać asfalt i estakady
Na placach budowy dwóch podkarpackich odcinków drogi ekspresowej S19 trwają intensywne prace. Coraz wyraźniej widać zarys przyszłej trasy - pojawiły się pierwsze warstwy asfaltu, konstrukcje estakad, a także obiekty inżynierskie i zaplecze techniczne. Postęp sięga już blisko 70 proc.

W skrócie
- Na dwóch odcinkach S19 w województwie podkarpackim prace budowlane osiągnęły już blisko 70 proc. zaawansowania.
- Realizowane są głównie roboty ziemne, mostowe oraz nawierzchniowe – powstały już pierwsze konstrukcje mostów, estakad i węzłów drogowych.
- Budowane są nowoczesne elementy infrastruktury, w tym ekrany akustyczne, oświetlenie i systemy bezpieczeństwa.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Nowe odcinki S19 coraz bliżej finiszu. Na budowach w rejonie Krosna i Dukli widać już efekty wielomiesięcznych prac. Dziesięciokilometrowe fragmenty trasy ekspresowej realizowane przez firmy Aldesa i Strabag osiągnęły ponad 60 proc. zaawansowania. Trwają intensywne roboty drogowe, mostowe oraz instalacyjne, a na części odcinków układana jest już warstwa wiążąca nawierzchni. Nowa droga ma usprawnić połączenie południowej części woj. podkarpackiego z resztą kraju i zbliża się do kluczowego etapu realizacji.
S19 Krosno - Miejsce Piastowe
Dziesięciokilometrowy odcinek S19 pomiędzy Krosnem a Miejscem Piastowym realizuje firma Aldesa. Wartość kontraktu to ponad 365 mln zł. Zaawansowanie całego zakresu robót przekracza 69 proc., a w części mostowej - 78 proc.
Prowadzone są prace ziemne, instalacyjne i nawierzchniowe. Wykonano już znaczną część wykopów w gruntach skalistych (273 tys. m3) i nieskalistych (478 tys. m3), ułożono 740 tys. m3 nasypów oraz zdjęto niemal 370 tys. m3 ziemi. W ramach robót nawierzchniowych osiągnięto następujące wyniki:
- 95 proc. podbudowy pomocniczej (mieszanka niezwiązana, 17 cm),
- 88 proc. odbudowy zasadniczej (20 cm),
- 62 proc. podbudowy z AC 22 P,
- 45 proc. warstwy wiążącej z AC 16 W.
Zaawansowane są także prace na węźle Miejsce Piastowe - trwa układanie bitumu na rondach i DK28, co umożliwi przeniesienie ruchu i kontynuację robót w stronę Dukli. W tym rejonie budowany jest również Obwód Drogowy z czterema budynkami, wiatami i boksem materiałowym.
Na ośmiu obiektach mostowych ułożono belki typu T, w tym na wiadukcie nad linią kolejową Stróże-Krościenko (29 szt.). Zużyto 15 tys. m3 betonu konstrukcyjnego i 2100 ton stali zbrojeniowej. Powstały też elementy infrastruktury jak barierki, ekrany akustyczne i odwodnienia.
S19 Miejsce Piastowe - Dukla
Odcinek do Dukli, również 10-kilometrowy, realizowany przez firmę Strabag, wyceniono na blisko 479 mln zł. Ogólne zaawansowanie prac wynosi 68 proc., a robót mostowych - aż 88 proc.
Dotychczas wykonano:
- 80 proc. nasypów (733 tys. m3),
- 85 proc. wykopów (737 644 m3),
- ponad połowę podbudowy zasadniczej z betonu asfaltowego AC 22P,
- 38 proc. warstwy wiążącej z AC 16.
W najbliższych dniach ułożony zostanie próbny odcinek warstwy ścieralnej z mieszanki SMA 11. Oznacza to, że zbliża się zakończenie jednego z pierwszych pełnych fragmentów trasy głównej.
Powstaje też węzeł drogowy Dukla, łączący S19 z DK19 i drogą powiatową. Projekt dopuszcza w przyszłości podłączenie drogi wojewódzkiej nr 993. Równolegle trwają prace na dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych w miejscowości Równe, gdzie realizowane są próby nawierzchni cementowych i betonowych.
Do tej pory wykorzystano 30 402 m3 betonu oraz ponad 4 mln kg stali zbrojeniowej. Dla 18 obiektów inżynierskich trwa proces uzyskiwania decyzji o dopuszczeniu do użytkowania.
Nowa S19 - parametry techniczne i węzły
Budowane odcinki S19 mają przekrój dwujezdniowy po dwa pasy w każdą stronę z pasem awaryjnym. Na trasie znajdą się trzy węzły drogowe - Krosno, Miejsce Piastowe i Dukla - zintegrowane z DK19, DK28, drogami powiatowymi i wojewódzkimi.
Powstanie w sumie 29 obiektów inżynierskich: mostów, wiaduktów, estakad, przejść dla zwierząt i przepustów. Inwestycja obejmuje także budowę infrastruktury technicznej, ekranów, oświetlenia i systemów bezpieczeństwa.
Inwestycje na trasie S19 w rejonie Krosna, Miejsca Piastowego i Dukli to nie tylko lepsza komunikacja dla mieszkańców i kierowców podróżujących przez Podkarpacie, ale też nowe standardy infrastrukturalne. Po zakończeniu budowy kierowcy zyskają nowoczesny, bezpieczny odcinek drogi ekspresowej z pełną infrastrukturą - od węzłów, przez MOP-y, po obiekty mostowe i systemy ochrony środowiska.