Ten elektryk miał być bestsellerem. Po 5 latach zrobią wariant spalinowy

Fiat 500e to auto oferowane wyłącznie z napędem elektrycznym. Samochód miał być prawdziwym bestsellerem, ale niskie zainteresowanie autami elektrycznymi zweryfikowało plany włodarzy koncernu Stellantis. W efekcie zdecydowano się na dostosowanie 500e do potrzeb rynku i napędu spalinowego. I jak się okazuje, samochód ma pojawić się wcześniej niż planowano.

Stellantis na miesiąc wstrzymał produkcję Fiata 500e.
Stellantis na miesiąc wstrzymał produkcję Fiata 500e.materiały prasowe

Kiedy pojawi się nowy spalinowy Fiat 500?

Spalinowy Fiat 500 pierwotnie miał zostać zaprezentowany dopiero w 2026 roku. Plany te zostały jednak zweryfikowane. W rozmowie z brytyjskim magazynem Autocar Jean-Philippe Imparato, dyrektor operacyjny Stellantisa na Europę, zapowiedział, że spalinowy Fiat 500 Ibrida ma pojawić się w listopadzie 2025 roku. To jeszcze nie wszystko – kolejna generacja "pięćsetki" ma zadebiutować ok. 2029 roku.

Zaprezentowany w 2020 roku Fiat 500e w zamyśle producenta miał być bestsellerem, który pozwoli na rozwój elektromobilności. Z tej racji model był oferowany tylko z napędem elektrycznym, ale długo obok niego w gamie znajdował się również spalinowy poprzednik z 2007 roku.

Fiat 500e zadebiutował w 2020 roku. Długo obok niego w ofercie znajdowała się również poprzednia generacja w wariancie spalinowym.materiały prasowe

Fiat 500e miał być bestsellerem. Klienci go nie chcą?

Włodarze marki przekonywali, że dość szybko nastąpi "zmiana pokoleniowa". Wstępnie prognozowano, że elektryczna "pięćsetka" będzie sprzedawać się w liczbie 100 tys. egzemplarzy rocznie. Rynek szybko zweryfikował te plany, w 2023 roku z taśm zjechało tylko nieco ponad 77 tys. egzemplarzy Fiata 500e. Dokładnych danych dotyczących sprzedaży w 2024 r. jeszcze nie znamy. Warto jednak zwrócić uwagę, że w ostatnich latach koncern kilkukrotnie musiał wstrzymywać produkcję w swoim zakładzie Mirafiori, gdzie produkowany jest elektryczny Fiat, bo przyfabryczne parkingi pełne były niesprzedanych samochodów.

W efekcie Stellantis zdecydował się na dostosowanie swojego elektrycznego auta do napędu spalinowego. Po co w takim razie inwestować w zamianę elektryka w auto spalinowe skoro jeszcze do niedawna w europejskiej ofercie było poprzednie 500?

Poprzednia generacja była starym modelem i nie spełniania unijnych wymagań, które weszły w życie w lipcu ubiegłego roku (rozporządzenie GSR2, które wymaga od producentów montowania szeregu systemów bezpieczeństwa).

Jaki silnik w nowym Fiacie 500 Ibrida?

Jak wskazuje nazwa "Ibrida", będziemy mieli do czynienia nie z klasycznym silnikiem spalinowym, ale z napędem zelektryfikowanym. Pod maskę nowego spalinowego Fiata 500 nie trafi jednak silnik 1.2 o mocy 100 KM wspomagany przez 28-konną jednostkę elektryczną. Zamiast tego Fiat wykorzysta napęd z poprzednika – wolnossącą jednostkę 1.0 generującą 70 KM i współpracującą z silnikiem elektrycznym o mocy 4,6 KM. Układ ten trafił do poprzedniej "pięćsetki" w 2020 roku i łączony był ze skrzynią manualną.

Ile będzie kosztował nowy Fiat 500 Ibrida?

W czerwcu 2024 roku Oliver Francois, dyrektor generalny marki Fiat, zapowiedział, że nowy spalinowy wariant 500 będzie kosztować "kilkaset euro więcej" niż jego poprzednik.

Oczywiście wiąże się to z koniecznością spełnienia unijnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i wyposażenia auta w niezbędne systemy. W czerwcu 2024 roku, kiedy stara "pięćsetka" była jeszcze dostępna, jej cena katalogowa zaczynała się od 61 tys. zł. Można więc zakładać, że 500 Ibrida w bazowej specyfikacji cenowo nie przekroczy w Polsce 65 tys. zł.

Jeep Avenger 4xe ma trzy silniki i napęd na 4 koła. Nowości jest więcejINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas