Sztuczna inteligencja wyłapie kierowców łamiących przepisy. Ruszyły testy
Już wkrótce w Gdańsku zostanie uruchomiony innowacyjny system wyłapujący kierowców bezprawnie poruszających się buspasami. Rozwiązanie bazujące na sztucznej inteligencji będzie zamontowane na jednym z miejskich autobusów.
Pierwszy działający w oparciu o sztuczną inteligencję system kamer drogowych trafił właśnie na ulice Gdańska. Rozwiązanie, które od ponad roku stosowane jest m.in. w Wielkiej Brytanii, już wkrótce zostanie skierowane do walki z kierowcami łamiącymi przepisy na buspasach.
Jak poinformował Urząd Miasta w Gdańsku, innowacyjna kamera wykorzystująca AI została zamontowana na jednym z miejskich autobusów kursującym regularnymi liniami 112 i 186. Rozwiązanie będzie testowane przez osiem najbliższych tygodni i pozwoli na zebranie danych dotyczących przyczyn zajętości buspasów, zatok autobusów oraz wiążących się z tym opóźnień autobusów. Jeśli wszystko pójdzie po myśli władz miasta, już wkrótce technologia umożliwi także skuteczną identyfikację potencjalnych naruszeń przepisów związanych z poruszaniem się po buspasach i parkowaniem na przystankach autobusowych.
Pierwsze dni programu wdrożeniowego zostaną przeznaczone na kalibracje nowoczesnej kamery. Chociaż fotografowanie przejeżdżających pojazdów może rodzić podejrzenia co do kwestii dotyczących np. danych osobowych, Paulina Chełmińska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku uspokaja, że wszystkie dane pochodzące z rejestratora będą zanonimizowane i na obecną chwilę nie trafią w ręce Policji.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami buspasem poruszać się mogą nie tylko autobusy komunikacji miejskiej, ale również autobusy podmiejskie, dalekobieżne, a także trolejbusy. Organizator ruchu może również dopuścić do jazdy po buspasach inne pojazdy o ile wyraźnie określi wytyczne na tablicy informacyjnej. W niektórych miastach dopuszcza się również ruch zwykłych samochodów o ile znajdują się w nich co najmniej trzy osoby.
Ponadto na mocy ustawy o elektromobilności buspasami mogą jeździć samochody elektryczne oraz wodorowe. Nie są jednak do tego uprawnione hybrydy plug-in, nawet jadące w trybie elektrycznym. Co ważne - uprawnienie samochodów elektrycznych do jazdy po buspasach ma wygasnąć w 2026 roku.
Jazda buspasem pojazdem, który nie jest do tego upoważniony to wykroczenie, za które taryfikator przewiduje mandat wysokości 100 zł i 1 punkt karny. Wobec ostatnich podwyżek mandatów i punktów karnych można więc uznać, że kara nie jest wysoka.