Gdańsk odrobił lekcję. Elektryczne autobusy dojeżdżają już do końca trasy

Poznaliśmy ciąg dalszy historii 18 autobusów elektrycznych marki MAN, które niedawno trafiły na gdańskie ulice. Jak się okazuje – rozwiązaniem problemów z ich zbyt niskim zasięgiem okazała się rekonfiguracja systemu zasilania i ogrzewania. Obecnie bezemisyjne pojazdy pokonują tyle samo średniego przebiegu dziennego, co ich spalinowe odpowiedniki.

Gdańsk odrobił lekcję. Elektryczne autobusy dojeżdżają już do końca trasy
Gdańsk odrobił lekcję. Elektryczne autobusy dojeżdżają już do końca trasymateriały prasowe

Miejskie autobusy elektryczne rozczarowały kierowców

W ubiegłym miesiącu informowaliśmy o problemach trapiących Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku. Kłopoty dotyczyły nowo zakupionych 18 autobusów elektrycznych marki MAN, które zamiast docelowych 400 kilometrów na jednym ładowaniu, przejeżdżały zaledwie połowę zasięgu. Kierowcy miejskiego przedsiębiorstwa mówili wprost, że to za mało na przejazd pełnej zmiany i podkreślali o konieczności wykonywania tzw. zjazdów technicznych na podładowanie akumulatorów pomiędzy kursami. To nie tylko utrudniało pracę samym kierowcom, ale także powodowało liczne opóźnienia na trasie.

Początkowo władze Gdańska zdawały się bagatelizować sprawę za niskich zasięgów elektrycznych autobusów, jednak po nagłośnieniu problemu w mediach, GAiT poinformowało o wdrożeniu prac nad rekonfiguracją ich systemu zasilania i ogrzewania. Jak się okazuje - prace przyniosły zamierzone skutki.

Osiągnięto pełną sprawność operacyjną

Jak wynika z oficjalnego komunikatu, firma MAN przeprowadziła już rekonfigurację pojazdów tak, żeby dostosować je do potrzeb komunikacyjnych Gdańska. Kwestie, które wymagały przetestowania i optymalizacji związane były przede wszystkim z topografią i zasięgiem elektrobusów. Na nowo skonfigurowano system zasilania pojazdów, w tym system ogrzewania oraz zarządzania bateriami i w rezultacie osiągnięto pełną sprawność operacyjną. Obecne przebiegi osiągane w niekorzystnych warunkach przez elektryczne autobusy plasują się w przedziale 300 - 400 km na jednym ładowaniu, co w zupełności wystarcza na przejechanie pełnego kursu.

Był to czas pracowity i potrzebny. I już dziś możemy powiedzieć, że są tego efekty. Zakończyła się konfiguracja pojazdów i w ostatnich dniach sprawdzaliśmy ich funkcjonowanie, w bardzo trudnych, zimowych warunkach. Nasze nowe pojazdy przy temperaturze do - 8 stopni C, na różnych liniach, różnicach terenu miasta i dużym natężeniu ruchu przejechały ok. 340 km.
Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Dzięki konfiguracji osiągnięto pełną sprawność operacyjną autobusów. Fot. Gdańskie Autobusy i Tramwaje Agencja SE/East News

To ważna lekcja z elektromobilności

W kwietniu tego roku GAiT złożył wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów MAN Lion’s City E, w ramach programu "Zielony transport publiczny". Są to pierwsze duże autobusy elektryczne eksploatowane w Gdańsku. Przy tak wielu nowatorskich rozwiązaniach wszystkie strony musiały odrobić lekcję z elektromobilności. Na szczęście dla mieszkańców - tym razem się to udało.

"Wydarzenia": Kosztował 20 milionów złotych. Nowoczesny parking w Katowicach świeci pustkamiPolsat NewsPolsat News
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas