Strefy Czystego Transportu staną się obowiązkowe. W których miastach powstaną?

Strefy Czystego Transportu nie są obowiązkowe. Ale już wkrótce się to zmieni
Strefy Czystego Transportu nie są obowiązkowe. Ale już wkrótce się to zmieniAdam BurakowskiEast News

Strefy Czystego Transportu dziś nie są obowiązkowe

W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych (...)
Art 39. Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych
  • Najbardziej narażone na zanieczyszczenie powietrza miasta będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu
  • Największe miasta zostaną zobowiązane do stopniowej wymiany autobusów na zeroemisyjne
  • Ministerstwo będzie wspierało samorządy w zmianie floty autobusowej
  • Zniesiona zostanie część obowiązków w zakresie transportu dla mniejszych gmin

Duże zmiany w ustawie o elektrmobilności

  • Obowiązek będzie dotyczył wyłącznie miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców, w których zgodnie z danymi Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, zostanie odnotowane przekroczenie dopuszczalnego średniorocznego poziomu dwutlenku azotu (NO2). Obecnie, według danych za 2023 r. obowiązkiem tym objęte zostaną 4 polskie miasta: Warszawa, Kraków, Wrocław oraz Katowice.
  • Projekt ustawy zakłada możliwość podjęcia uchwały o zniesieniu strefy czystego transportu, w przypadku, gdy na terenie miasta przez 3 kolejne lata nie zostaną odnotowane przekroczenia dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń w powietrzu.
  • Samorządy w dalszym ciągu same będą określać zasady funkcjonowania stref czystego transportu, w tym zakres terytorialny, albowiem to one prowadzą kompleksową politykę w tym zakresie i dalej będą miały możliwość nadawania indywidualnych wyłączeń (np. dla mieszkańców).
  • Warunkiem utworzenia stref jest przeprowadzenie kompleksowych konsultacji z mieszkańcami uchwały w sprawie ustanowienia strefy czystego transportu.

Autobusy będą elektryczne. Ale już samochody służb miejskich - nie

  • Obowiązek będzie dotyczył gmin liczących powyżej 100 000 mieszkańców, Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz firm zapewniających komunikację publiczną 
  • Obecnie miasta powyżej 100 tys. mieszkańców kupują około 500 autobusów rocznie - co kosztuje miasta ponad 800 mln rocznie. Wymiana autobusów na zeroemisyjne będzie wiązać się z dodatkowymi kosztami w wysokości ok. 900 mln rocznie, dlatego ustawa zakłada, że okres wymiany floty będzie wynosił 16 lat.
  • Samorządy mogą korzystać ze wsparcia wymiany autobusów na zeroemisyjne ze środków krajowych i unijnych.
W Krakowie plany wprowadzenia SCT spotkały się z bardzo dużym sprzeciwem społecznym. W efekcie strefy na razie nie będzie
W Krakowie plany wprowadzenia SCT spotkały się z bardzo dużym sprzeciwem społecznym. W efekcie strefy na razie nie będzieBeata ZawrzelReporter

Zobacz również:

    Strefy Czystego Transportu od lipca 2024 roku. Ekspert o zakazach dla pojazdów z silnikiem dieslaPolsat NewsPolsat News