Stellantis ma problem ze zbiornikami AdBlue. Jest pozew zbiorowy
Hiszpańska kancelaria prawna złożyła pozew zbiorowy przeciw koncernowi Stellantis. Chodzi o usterki układu AdBlue, na które uskarża się wielu właścicieli aut marek należących do koncernu.
Spis treści:
Właściciele Opli, Citroënów i Peugeotów wyposażonych w silniki BlueHDi, którzy kupili samochód po 2015 roku narzekają na awarie związane z działaniem pompy płynu.
Układ AdBlue zamiast neutralizować związki azotu, wyłącza auta z ruchu
AdBlue to nazwa preparatu, który jest mieszaniną wody demineralizowanej i mocznika. Adblue wykorzystywany jest katalizatorach NOx, których zadaniem jest neutralizacja związków azotu, które powstają w wyniku spalania oleju napędowego. Dla producentów aut, którzy muszą dostosować się do unijnych norm emisji, jest to obecnie najskuteczniejszy i jednocześnie najtańszy sposób na neutralizację szkodliwych związków.
Niestety w przypadku właścicieli wyżej wymienionych aut, układ ten utrudnia codzienne korzystanie z auta.
Wymiana układu AdBlue nie rozwiązuje sprawy
Problem, który zgłaszają kierowcy polega na tym, że dochodzi do krystalizacji płynu i w efekcie zatkania całego układu.
Jeśli samochód wykryje, że płyn nie jest wtryskiwany, pojawi się komunikat wskazujący, że jest problem ze zbiornikiem AdBlue. Auto straci moc, a po jakimś czasie właściciel nie będzie w stanie go uruchomić. Naprawa jest kosztowna, ponieważ pompa AdBlue jest zintegrowana ze zbiornikiem tego płynu. Konieczna jest więc wymiana całego całości, a to oznacza koszty dochodzące do 1 500 euro.
Teoretycznie kosztowna wymiana układu powinna kończyć sprawę. Jednak zdaniem części użytkowników usterka potrafi powrócić po wymianie pompy i zbiornika.
Stellantis nie kwapi się do rozwiązania sprawy. Stąd pozew
Zdaniem powodów Stellantis nie zapewnił satysfakcjonującego sposobu rozwiązania problemu. Co prawda w przypadku samochodów, które są po gwarancji, zdarzają się przypadki, że kwota pobierana za naprawę jest niższa, ale bywają też takie sytuacje, że klienci są pozostawieni sami sobie i muszą w całości pokryć koszty wymiany układu.
Według właścicieli samochodów, których dotknął problem, usterka układu AdBlue jest wadą fabryczną i powinna być usuwana na koszt producenta. Ponieważ jednak Stellantis nie wykazuje chęci do takiego zakończenia sporu, jedna z hiszpańskich kancelarii prawnych wystąpiła z pozwem zbiorowym przeciwko koncernowi.
Obecnie zbierane są osoby, które zostały poszkodowane. Do pozwu może dołączyć każdy za pośrednictwem specjalnej strony internetowej. Wystarczy się zarejestrować i złożyć niezbędne dokumenty.
***