Skoda Octavia ma 20 lat
Rok 1996 to dla Skody niezwykle ważna data. Wtedy właśnie Czesi zaprezentowali nową Octavię.
Przez kolejne dwie dekady model ten rozwijał błyskotliwą karierę: stał się międzynarodowym hitem sprzedaży, który niezmiennie jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Skody. Kompaktowy wóz odegrał przez ten czas kluczową rolę w udanym rozwoju czeskiej marki i osiągnięciu przez nią silnej pozycji, którą wciąż się szczyci.
Skoda Octavia świętuje kolejne ważne osiągnięcie. Przez dwadzieścia lat od debiutu pierwszej generacji modelu po różne wersje czeskiego kompaktu sięgnęło w sumie pięć milionów osób z całego świata.
Prace nad nowym modelem rozpoczęto w roku 1992, rok po wejściu Skody w skład Grupy Volkswagen. Samochód opracowywano wokół zupełnie nowej platformy, rozwijanej równolegle z założeniami leżącymi u podstaw Octavii. Z pomocą nowoczesnych technologii komputerowych CAD inżynierowie zaprojektowali sztywne nadwozie, podczas gdy zespół stylistów Skody z Mladá Boleslav, kierowany przez Dirka van Braeckela, nakreślił kształt nowego modelu.
Podczas rozwoju Ooctavii ogromną wagę przyłożono do kwestii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Obok znanych już wcześniej, z modelu Felicia, czołowych poduszek powietrznych, marka po raz pierwszy zaoferowała równolegle boczne poduszki powietrzne umieszczone w oparciach foteli.
Rozwiązaniem wyróżniającym ten model była praktyczna tylna pokrywa typu liftback, gwarantująca doskonały dostęp do dużego bagażnika o pojemności 528 litrów (rozrastającego się do aż 1 328 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń).
Skoda Octavia zadebiutowała na rynku w roku 1996 z dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną. Gamę otwierał motor 1.6 MPI o mocy 75 KM, powyżej pozycjonowana była wersja 1.8 20V o mocy 125 KM.
Turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem paliwa 1.9 TDI generował 90 KM przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 5,1 l/100 km. Skoda stopniowo rozszerzała portfolio napędowe tego modelu, dodając między innymi bardzo oszczędną wersję (i powolną) 1.9 SDI/68 KM oraz dynamiczną 1.8 20V Turbo/150 KM.
Pierwsza Octavia Combi dołączyła do gamy w maju 1998 roku, po debiucie na marcowym Geneva Motor Show. Nowa wersja nadwozia szybko stała się ulubioną odmianą, zwłaszcza w krajach europejskich. W 1999 roku wzbogacono ją o opcję napędu na cztery koła.
Skoda wybrała dla tego samochodu nazwę Octavia w nawiązaniu do bardzo udanego modelu z przeszłości o tej samej nazwie. W latach 1959-1964 wyprodukowano 364 000 sztuk Octavii w fabrykach w Mladá Boleslav i Kvasiny. Łacińskie słowo "octavia" oznacza "ósma" - był to ósmy "nowoczesny" model czeskiej marki z niezależnym zawieszeniem, które zadebiutowało w roku 1933.
Dla współczesnej Octavii wybudowano nową linię produkcyjną zajmującą hale o powierzchni 37 500 m2 w centralnych zakładach marki w Mladá Boleslav oraz nową lakiernię o wydajności 1800 samochodów na dzień. Nowa fabryka rozpoczęła działalność 3 kwietnia 1996 roku. Jej zdolności produkcyjne zwiększały się stopniowo z 90 000 do 350 000 samochodów rocznie, dając Skodzie tytuł największego wytwórcy przemysłowego w całych Czechach.
Ostatni egzemplarz pierwszej generacji modelu zjechał z taśmy fabryki w Vrchlabí w listopadzie 2010 roku. Przez czternaście lat produkcji Skoda dostarczyła do klientów na całym świecie 970 000 limuzyn i 470 000 egzemplarzy wersji kombi.
Druga generacja Octavii okazała się godnym następcą czeskiego bestsellera: pomiędzy rokiem 2004 a 2013 Skoda sprzedała aż 1,6 miliona limuzyn i 900 000 sztuk kombi tego modelu. W tym czasie Octavia zanotowała debiut wielu ważnych innowacji technologicznych, jak dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DSG i bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych.
Trzecia generacja modelu stanowiła jak dotąd największą rewolucję w historii tej serii. Na rynku zadebiutowała w listopadzie 2012 roku, a w marcu 2016 roku w Mladá Boleslav świętowano już produkcję miliona egzemplarzy tej serii.
Łącznie czeska marka zbudowała przez dwadzieścia lat aż pięć milionów swojego najbardziej znanego modelu. Obok zakładów w Mladá Boleslav, model Octavia produkowany jest także w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie.