Sensacyjne znalezisko na S17. Skarby ze średniowiecza
Na planowanej trasie przebiegu drogi ekspresowej S17 archeolodzy natrafili na sensacyjne znalezisko. To ślady średniowiecznej osady, która może być najstarszą w okolicach Zamościa. Dla kierowców mamy dobrą informacje. Jak przekonuje nas GDDKiA, prace archeologów nie będą miały wpływu na terminy oddania nowej ekspresówki.

W skrócie
- Archeolodzy odkryli ślady średniowiecznej osady na planowanej trasie S17 pod Zamościem.
- Znaleziono m.in. kamienne naczynia, żelazne przedmioty oraz inne zabytki, które trafią do muzeów.
- Prace archeologiczne nie opóźnią budowy ekspresówki, która ma ułatwić dojazd do Lwowa.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
O sensacyjnym znalezisku poinformował Lubelski Wojewódzki Konserwator Zabytków. Początkowy obszar prac archeologicznych obejmował zaledwie 110 arów terenu, ale ostatecznie rozszerzono go do blisko 3 hektarów.
Średniowieczne skarby na trasie S17. Co znaleziono?
Znaleziska dokonano w okolicach miejscowości Łabunie. Jak informuje Interię Łukasz Minkiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, odcinek ze wspomnianym stanowiskiem archeologicznym to liczący 12,5 km fragment drogi Zamość Wschód - Zamość Południe.
Efektem pracy archeologów są znaleziska w postaci kamiennych naczyń, przedmiotów żelaznych, szpila z kości czy kamienne żarno.
Do tej pory udało się udokumentować aż 220 obiektów archeologicznych. Odkryto m.in. pozostałości dużych prostokątnych domostw (ok. 5 x 6 metrów), jamy gospodarcze, dołki posłupowe, a także wyjątkową średniowieczną studnię z drewnianą obudową, zachowaną w zaskakująco dobrym stanie
Jak informuje Interię Łukasz Minkiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zabytki znalezione w czasie prac przekazywane są do muzeów, przez archeologa pracującego na zlecenie GDDKiA.
Czy znalezisko na S17 spowolni budowę drogi? GDDKiA uspokaja
Dla kierowców mamy dobrą wiadomość. Prace archeologiczne na przyszłym placu budowy nie powinny wpłynąć na terminy realizacji inwestycji.
Tego typu odkrycia zazwyczaj nie są dla nas dużym zaskoczeniem, bo już na wcześniejszych etapach (m.in. w trakcie różnych konsultacji) pozyskujemy informacje na temat możliwych znalezisk na terenie budowy. Ziemia skrywa ślady historii z różnych okresów historycznych, dlatego żeby budowa drogi nie zniszczyła cennych zabytków, z wyprzedzeniem planujemy prace archeologiczne i je realizujemy. Prowadzone one są na podstawie decyzji wojewódzkiego konserwatora zabytków
Dodaje też, że by zminimalizować wpływ na termin realizacji inwestycji, GDDKiA z reguły stara się przystąpić do prac archeologicznych jeszcze przed uzyskaniem decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), czyli zanim wykonawca rozpocznie prace budowlane.
Tak jest w tym przypadku, mimo że nie mamy jeszcze decyzji ZRID dla tego odcinka, już wcześniej zaczęliśmy prace archeologiczne. Najprawdopodobniej potrwają one jeszcze kilka tygodni
GDDKiA nie uzyskało jeszcze ZRID dla tego odcinka (formalnie wydaje ją wojewoda lubelski), ale spodziewa się jej jeszcze w tym roku.
Sama budowa potrwa około 2 lata. Zakończenie planujemy pod koniec 2027 (w zależności od terminu wydania ZRID i rozpoczęcia prac). Wykonawcą generalnym tego odcinka jest Budimex (Zamość Wschód – Zamość Południe). Poza tym są jeszcze dwa odcinki od Zamościa w stronę granicy: Zamość Południe – Tomaszów Lubelski i Tomaszów Lubelski – Hrebenne
Również w przypadku tych odcinków wyłoniono już wykonawców, a GDDKiA oczekuje na decyzje ZRID.
Droga ekspresowa S17 coraz bliżej. Ułatwi dojazd do Lwowa
Droga ekspresowa S17 prowadzi z centrum Polski do granicy z Ukrainą. Trasa już obecnie łączy Warszawę z Lublinem, a w przyszłości również z Zamościem, co w znaczący sposób ułatwi też dojazd np. do Lwowa.
Trasa S17, która będzie rozpoczynała się na węźle Drewnica (skrzyżowanie z S8 na obwodnicy Warszawy), będzie miała długość ponad 320 km (wraz z wspólnym przebiegiem S12) i zakończy się na granicy polsko-ukraińskiej w Hrebennem.
Dziś kierowcy korzystają już z ponad 180 km S17 od węzła Warszawa Wschód na obwodnicy stolicy, aż do węzła Piaski Wschód oraz niespełna 10-kilometrowej obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego. Pomiędzy węzłami Kurów Zachód i Piaski Wschód S17 ma wspólny przebieg z drogą ekspresową S12, prowadzącą do przejścia granicznego w Dorohusku.
Do zakończenia budowy ekspresowej siedemnastki brakuje ok. 130 km, z czego ok. 16 km stanowi y fragment Wschodniej Obwodnicy Warszawy, domykający ring wokół stolicy.