Samochody elektryczne - rodzaje, przywileje i korzyści, które musisz znać
Samochody elektryczne są idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy cenią sobie nowoczesne technologie, ale też uważają, że walka z katastrofą klimatyczną zaczyna się od indywidualnych wyborów. Samochody z napędem elektrycznym nadal jednak dla wielu stanowią zagadkę. Jakie są rodzaje aut elektrycznych? Jakie korzyści i przywileje płyną z korzystania z samochodów, które nie są napędzane silnikiem spalinowym?
Galopujące ceny ropy i paliw pochodnych powodują, że coraz częściej będziemy łapać się za portfel na stacjach benzynowych. Oczywiście, w przypadku wielu gospodarek, energia elektryczna nadal w większym stopniu produkowana jest z "brudnych surowców".
Jednak zmiany prowadzące do uniknięcia ostatecznej katastrofy klimatycznej powodują, że prąd pochodzący z zielonych źródeł energii jest coraz tańszy i jest go coraz więcej.
Dlatego samochody elektryczne są coraz chętniej wybierane przez fanów motoryzacji, a rządy państw będą wspierać producentów, którzy postanowią odchodzić od napędów spalinowych. Tym samym możemy się spodziewać, że "elektryki" będą z każdym rokiem tanieć, a ich użytkowanie będzie coraz mniej uciążliwe dla domowego budżetu.
Samochód z ładowaniem na prąd to klucz do obniżenia emisyjności sektora transportowego, który - szczególnie w dużych miastach - przyczynia się do smogu. W śmiałych wizjach to właśnie auta elektryczne wcielą w życie ideę transportu zero-emisyjnego. Jesteśmy na początku drogi, więc sprawdźmy co, na obecnym etapie, oferują nam producenci samochodów "na prąd".
Samochody elektryczne, które znajdują się w katalogach salonów sprzedażowych, dość mocno różnią się między sobą zastosowanymi rozwiązaniami. Choćby tym, że stosuje się w nich różne rodzaje napędu, inaczej uzupełniane są straty energii, a to też sprawia, że czas od jednego do drugiego ładowania - a to na dziś wyznacznik dla wielu decydujący - jest inny.
Główny podział samochodów elektrycznych opiera się na tym jaki napęd mamy pod maską. Elektryczne modele najczęściej klasyfikujemy w czterech podstawowych grupach, których parametry techniczne są kluczem do odpowiedniego wyboru, dostosowanego do potrzeb konkretnych kierowców:
- BEV (Battery Electric Vehicle). Tego typu auta są w pełni elektryczne. Nie mają silnika spalinowego, więc sama jazda nie emituje do atmosfery szkodliwych substancji. Ładowane są metodą "plug in", więc można korzystać nawet z domowego gniazdka. Akumulatory mają ograniczoną pojemność i zazwyczaj aut na napęd typu BEV używa się do jazdy miejskiej lub na krótkich trasach. Dzięki temu wykorzystanie samochodu elektrycznego możliwe jest w trakcie podróży o zasięgu do 200 km.
- HEV (Hybrid Electric Vehicle). Auta hybrydowe, czyli takie, które posiadają dwa napędy. Jest to samochód elektryczny pod którego maską znajduje się bowiem silnik spalinowy, jak i rozwiązanie elektryczne. Co ważne ładowanie "hybryd" nie następuje metodą "plug in", a napęd elektryczny otrzymuje energię zdobytą w trakcie jazdy, głównie podczas hamowania. Tak gromadzona energia jest później wykorzystywana przez napęd elektryczny. Najwięcej energii zdobywa się w ruchu miejskim, a podróże autostradami generują najmniej "zielonej mocy". Kierowca nie musi się też obawiać wyczerpania akumulatorów, bo w takim wypadku to silnik spalinowy będzie odpowiedzialny za dalszą jazdę.
- PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). Auta z takim napędem to również hybrydy. Zasadniczą różnicą jest jednak to, że tę hybrydę można doładować na odpowiedniej stacji lub po prostu w garażu korzystając z domowej wtyczki. W trakcie jazdy kierowca ma możliwość przełączania się między napędami i jeśli będzie dokonywał optymalnych wyborów, to zasięg napędu elektrycznego może wynieść nawet 100 km.
- FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Auta napędzane wodorem. Jest to nowy rozdział w elektromobilności. Auta te wykorzystują energię elektryczną, ale baterie nie są ładowane w tradycyjny sposób, a poprzez reakcję wodoru z tlenem pozyskiwanym z powietrza. Tak pozyskana energia nie generuje szkodliwych substancji, gdyż produktem ubocznym reakcji wodoru z tlenem jest woda.
Korzystanie z samochodu elektrycznego ma wiele zalet, które powodują, że codziennie ich użytkowanie zaspokaja wiele potrzeb kierowców. Do zalet "elektryków" możemy zaliczyć:
- Większą wydajność. Silnik spalinowy traci nawet 80% wytwarzanej mocy np. podczas emisji ciepła. Napędy elektryczne charakteryzują się ubytkiem - z zasady - nieprzekraczającym 20%,
- Cichą pracę. W świecie, który jest przeładowany hałasem, podróż samochodem, który jest po prostu bezgłośny to wielka przyjemność. Uwaga piesi - szumu aut elektrycznych naprawdę nie słychać,
- Ekologiczny silnik. Napęd elektryczny albo nie emituje spalin w ogóle albo znacznie ogranicza "trucie". Coraz większy nacisk na odnawialne źródła energii sprawia, że i sam proces ładowania baterii jest mniej szkodliwy dla atmosfery,
- Koszty eksploatacji - napęd elektryczny nie jest technologicznie skomplikowany. Serwis jest dość prosty i nie wymaga dodatkowych wydatków typu wymiana oleju czy filtrów.
Żeby zachęcić jeszcze więcej ludzi do korzystania z aut elektrycznych wprowadzono (m.in. ustawą o elektromobilności) wiele przywilejów dla kierowców samochodów "na prąd". Posiadacze elektryków mogą:
- korzystać z buspasów,
- za darmo parkować w strefach parkowania,
- korzystać bezpłatnego ładowania w niektórych stacjach w ramach promocji,
- w przypadku wprowadzenia "zielonej strefy" w centrach miast będą mogli do niej wjechać bez opłat.