Samochody drożeją z miesiąca na miesiąc. Na nowe auto trzeba pracować 33 miesiące

Paweł Rygas

Oprac.: Paweł Rygas

Galopująca inflacja i problemy z dostępnością popularnych modeli samochodów odciskają ogromne piętno na rynku nowych aut. Pierwszy raz w historii średnia cena nowego samochodu w Polsce przekroczyła właśnie 150 tys. zł. W pierwszym kwartale bieżącego roku nowe auta drożały w tempie - uwaga - 5 tys. zł miesięcznie.

Już co czwarte nowa auto w Polsce należy do segmentu premium. Na zdjęciu - Dieter Zetsche - prezes Daimler AG
Już co czwarte nowa auto w Polsce należy do segmentu premium. Na zdjęciu - Dieter Zetsche - prezes Daimler AGGetty Images
  • Instytut Samar poinformował właśnie o kolejnym historycznym rekordzie. W marcu średnia ważona cena nowego auta w Polskim salonie przekroczyła granicę 150 tys. zł i osiągnęła aż 154 686 zł. 
  • O morderczym wręcz tempie podwyżek najlepiej świadczy fakt, że bariera 140 tys. zł przekroczona została w grudniu ubiegłego roku. 
  • Oznacza to, że w ostatnich miesiącach średnia cena nowego auta w Polsce wzrastała w absurdalnym tempie 5 tys. zł miesięcznie.

Zdaniem ekspertów z Samaru, biorąc pod uwagę średnią z pierwszego kwartału, nowe auta kosztowały przeciętnie 147 834 zł. Średnia ważona jest więc o 11 proc. wyższa niż w całym ubiegłym roku.

Gigantyczną skalę podwyżek najlepiej obrazuje fakt, że jeszcze w styczniu 2018 roku za nowe auto płaciliśmy w polskim salonie nieco ponad 100 tys. zł. Ostatnie cztery lata przyniosły więc podwyżkę w wysokości aż 50 procent!

Co czwarte nowe auto to marka premium

Duży wpływ na średnią cenę nowego auta w Polsce ma rosnący udział w naszym rynku marek premium. W marcu, pierwszy raz w historii, przekroczył on 25 proc.

Niekoniecznie świadczy to jednak o poprawie kondycji finansowej społeczeństwa. Duży wpływ na takie zjawiska ma również kurcząca się oferta aut popularnych, na które czekać trzeba często nawet 10 miesięcy.

W obliczu problemów z półprzewodnikami i przerwanych łańcuchów dostaw producenci starają się optymalizować zasoby, które w pierwszej kolejności trafiać mają do najbardziej "opłacalnych" sprzedażowo pojazdów.

W tym przypadku chodzi właśnie o modele segmentu premium, na których marże sprzedażowe są największe. Można więc zaryzykować twierdzenie, że producenci pojazdów - optymalizując zyski - stosują wobec klientów pewien szantaż.

Albo udajemy się do salonu marki premium, gdzie termin oczekiwania na pojazd mieści się w granicach rozsądku, albo godzimy się na długie miesiące wyczekiwania, często bez żadnej gwarancji, że nasze zamówienie nie zostanie anulowane.

Średnie ceny a zarobki w Polsce. Masz już 4,8 tys. zł na rękę?

Średnie ważone ceny nowych aut w Polsce w latach - fot. IBRM SamarInformacja prasowa (moto)

Niewielkim pocieszeniem może być fakt, że wraz ze wzrostem cen wzrastają też wynagrodzenia. Jak zauważa Samar, według danych Głównego Urzędu Statystycznego, w marcu 2022 roku średnie wynagrodzenie - wyliczane na podstawie danych z przedsiębiorstw zatrudniających powyżej dziewięciu osób - wynosiło 4 788 złotych netto. W odniesieniu do średniej ceny sprzedaży nowych aut to oznacza, że na zakup samochodu trzeba obecnie pracować 33 miesiące.

Dla porównania, w 2018 roku statystyczny Polak pracować musiał na nowe auto 31 miesięcy. Oznacza to, że na przestrzeni ostatnich czterech lat możliwości nabywcze polskiego społeczeństwa praktycznie się nie zmieniły, o ile oczywiście spojrzymy na przedstawione dane przez różowe okulary...

Moto flesz. Odcinek 35. Nowości: Lexus RZ, BMW serii 7 i Mercedes EQS SUVINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas