Problemy Rosjan. Będzie Łada Duster?
Miniony rok nie okazał się zbyt łaskawy dla rosyjskiej Łady. Na koniec grudnia AutoVAZ zanotował stratę w wysokości 196 mln dolarów. Dla porównania rok 2012 zamknął się zyskiem wynoszącym 211 mln dolarów.
Ubiegłoroczny rezultat to wynik inwestycji w modernizację fabryk i załamania się rosyjskiego rynku. Sprzedaż nowych modeli ze znaczkiem Łady spadła tam aż o 19 proc.
Sposobem na poradzenie sobie z zaistniałą sytuacją ma być wprowadzenie na rynek nowych modeli. Te nie będą jednak dziełem rosyjskich inżynierów. By wyjść z finansowego dołka nowy inwestor - koncern Nissan-Renault - planuje zacieśnienie współpracy z rumuńską Dacią.
W 2012 roku, w fabryce w Togliatti, rozpoczęto montaż Łady Largus, czyli lokalnej wersji Dacii Logan MCV. Auto w stosunku do pierwowzoru różni się w zasadzie tylko delikatnie przemodelowanym przednim zderzakiem.
Kolejnym krokiem ma być poszerzenie gamy modelowej Lady o niewielkiego, kompaktowego Crossovera zbudowanego w oparciu o podzespoły Dacii Duster.
Zdaniem lokalnej prasy, nowy model nawiązywać ma stylistycznie do koncepcyjnej Łady C-Cross zaprezentowanej na moskiewskim salonie motoryzacyjnym w 2008 roku. Taki scenariusz wydaje się jednak mało prawdopodobny - styliści Łady nigdy nie grzeszyli polotem, stworzenie nowego projektu karoserii wymagałoby również dużych nakładów związanych z przygotowaniem produkcji.
Pewnym jest, że auto trafić ma do sprzedaży przed końcem 2015 roku. To z kolei pozwala sądzić, że nowa "uterenowiona" Lada zachowa aparycję współczesnego Dustera i trafi na rynek dopiero wówczas, gdy w salonach pojawi się Duster II generacji.