Łada znów w poważnych kłopotach

Największy rosyjski producent samochodów - AutoVAZ - po raz kolejny znalazł się w tarapatach. Załamanie się krajowego rynku sprawiło, że bilans 2013 roku zamknął się dla firmy stratą.

Producent Łady notuje straty / Fot: Dmitry Lovetsky
Producent Łady notuje straty / Fot: Dmitry LovetskyEast News

Jeszcze dwa lata temu można było sądzić, że kryzys, jaki przez lata unosił się nad rosyjską motoryzacją dobiegł wreszcie końca. W 2012 roku, dzięki dużym inwestycjom koncernu Renault-Nissan i wprowadzeniu na rynek nowych modeli, jak chociażby rosyjska odmiana Dacii Logan MCV - Łada Largus, firma zanotowała zysk w wysokości 211 mln dolarów.

Niestety, mniejsze niż przypuszczano tempo wzrostu gospodarczego sprawiło, że Rosjanie odłożyli w czasie większe inwestycje. W minionym roku przychody AutoVAZ spadły o 4 proc, a sprzedaż nowych aut zmniejszyła się aż o 19 proc. do poziomu 481 tys. sztuk. To w połączeniu z inwestycjami dotyczącymi modernizacji fabryk sprawiło, że w 2013 roku AutoVAZ zanotował stratę w wysokości 6,9 mld rubli, czyli 196 mln dolarów.

Taki rozwój sytuacji zmusił zarząd do podjęcia drastycznych kroków. Nowy prezes AutoVAZ - Bo Andersson - ogłosił niedawno, że pracę w firmie straci najprawdopodobniej 2,5 tys. osób. Potężne cięcie etatów pomóc ma wygenerować zysk w obecnym roku. W najbliższym czasie większościowy pakiet udziałów rosyjskiego potentata trafić ma w końcu do koncernu Renault-Nissan.

W zeszłym roku rosyjski rynek nowych pojazdów skurczył się o 6 proc. Eksperci szacują, że niekorzystny trend utrzyma się również w obecnych dwunastu miesiącach. Wg prognoz rok 2014 zamknie się spadkiem popytu o kolejne 2 proc.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas