Porsche Panamera II zaprezentowane!
Dzisiaj w Berlinie Porsche zaprezentowało zupełnie nową odsłonę Panamery. Po raz pierwszy, na pokazie w dawnej fabryce silników elektrycznych, zobaczyło ją ponad 300 przedstawicieli mediów i nie tylko. Druga generacja Gran Turismo Porsche obiecuje lepiej, niż kiedykolwiek, godzić dwie sprzeczne osobowości - osiągi samochodu sportowego i komfort luksusowej limuzyny.
Wraz z modelem Panamera zadebiutowaliśmy w klasie luksusowych, sportowych limuzyn. Od chwili premiery w 2009 roku nasze Gran Turismo znalazło ponad 150 tysięcy nabywców. W nowej odsłonie zostało kompleksowo przeprojektowane - otrzymało całkiem nowe silniki, nowy design i nowe technologie. Nowością jest też fakt, że cała produkcja drugiej generacji Porsche Panamera będzie pochodziła z naszych zakładów w Lipsku. W związku z tym w modernizację fabryki zainwestowaliśmy sumę 500 mln euro, przeznaczoną między innymi na wybudowanie nowej wytwórni nadwozi - powiedział podczas prezentacji Oliver Blume, Prezes Zarządu Porsche AG.
Nadwozie samochodu mierzy 5049 mm długości (+34 mm), 1937 mm szerokości (+6 mm) i 1423 mm (+5 mm) wysokości. Również zwiększony o 30 mm rozstaw osi - do 2950 mm - wydłuża optycznie karoserię Gran Turismo. Design nowego Porsche Panamera nawiązuje do kultowej "911" - ma jeszcze dynamiczniej opadającą i zwężającą się ku tyłowi płaszczyznę dachu oraz elementy typowe dla sportowych aut z Zuffenhausen. Najbardziej rzucającym się w oczy takim elementem, są tylne światła, nawiązujące właśnie do modeli z serii 911. Z kolei przód samochodu, choć całkowicie przemodelowany, bardzo przypomina schodzącą generację Panamery.
Linia dachu w stylu coupé opada teraz znacznie płynniej i dynamiczniej, a nowy kształt bocznych okien jeszcze bardziej niż dotąd podkreśla charakterystyczny dla samochodów coupé profil - powiedział Michael Mauer, szef designu Porsche AG. Opowiadając o intencjach projektantów nowej generacji modelu, dodał: Nasze nowe Gran Turismo jest natychmiast rozpoznawalne nie tylko jako Porsche Panamera, ale także jako nowe Porsche Panamera. Jego atuty zostały wzmocnione, słabości wyeliminowane, a charakter - zachowany.
Również we wnętrzu auto bardzo przypomina poprzednika - zachowane zostało, typowe dla Porsche, rozplanowanie deski rozdzielczej. Pomimo znajomych kształtów, zaprowadzono tu jednak prawdziwą rewolucję, określaną jako Porsche Advanced Cockpit. Z tradycyjnych zegarów pozostał jedynie analogowy, centralnie umieszczony obrotomierz, a po jego bokach znalazły się dwa, siedmiocalowe ekrany. Wyświetlają one wizualizację klasycznych zegarów, którą można zamienić, na przykład, na widok mapy.
Pośrodku deski rozdzielczej króluje 12,3-calowy ekran dotykowy kolejnej generacji systemu multimedialnego Porsche Communication Management (PCM). Zakres jego funkcji obejmuje m.in. nawigację online, internetowe funkcje Porsche Connect, integrację smartfona za pomocą interfejsu Apple Car Play oraz nowe sterowanie głosowe, reagujące na spontaniczne komendy głosowe.
Porsche Panamera II Turbo
Uwagę zwraca również tunel środkowy - nadal znajdziemy tutaj przyciski do sterowania klimatyzacją i niektórymi funkcjami auta (np. twardością zawieszenia), ale większość z nich jest dotykowa. Również pasażerowie na tylnych fotelach otrzymali swoje małe, centrum sterowania. Oprócz panelu obsługi czterostrefowej klimatyzacji, umieszczono tu ekran dotykowy, dający dostęp do obsługi mediów, nawigacji oraz ustawień foteli.
Porsche Panamera II debiutuje z nowymi, podwójnie doładowanymi jednostkami, które są mocniejsze, ale i bardziej ekonomiczne (do 16 %). Seryjnie łączone są one z nową, dwusprzęgłową skrzynią PDK II o ośmiu przełożeniach oraz z napędem na cztery koła. Auto początkowo dostępne będzie w trzech wersjach silnikowych - bazowa to V6 o pojemności 2,9 l i mocy 440 KM (4S), rozpędzająca się do 100 km/h w 4,4 s (4,2 s z pakietem Sport Chrono), a jej prędkość maksymalna to 289 km/h.
Z kolei Turbo wykorzystuje 4-litrową jednostkę V8 o rozwijającą 550 KM, która pozwala na sprint do 100 km/h w 3,8 s (lub 3,6 ze Sport Chrono) i rozpędza Panamerę do 305 km/h. Alternatywą dla silników benzynowych jest 4-litrowy diesel V8 (wersja 4S Diesel), rozwijający 422 KM i 850 Nm maksymalnego momentu obrotowego, dostępnego w zakresie 1000-3250 obr./min. Rozpędza on limuzynę Porsche do 100 km/h w 4,5 s (4,3 ze Sport Chrono) i pozwala na osiągnięcie 285 km/h. Średnie zużycie paliwa w tej wersji ma wynosić 6,8 l/100 km.
Dla uzyskania jeszcze lepszego komfortu i dynamiki jazdy nowa Panamera opcjonalne wyposażona jest w innowacyjne systemy, takie jak adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne z nową technologią trójkomorową, obejmujące elektroniczną kontrolę tłumienia PASM (Porsche Active Suspension Management), udoskonalony układ Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) z wektorowaniem momentu obrotowego Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) i aktywną stabilizację przechyłów, a także nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy. Zintegrowany system 4D Chassis Control w czasie rzeczywistym analizuje i synchronizuje działanie wszystkich układów podwozia i optymalizuje dynamikę jazdy samochodu.
Porsche Panamera II otrzymała też liczne - standardowe lub opcjonalne - systemy wspomagające, podnoszące wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Wśród nich debiutuje m.in. asystent jazdy nocnej, który za pomocą kamery termowizyjnej wykrywa ludzi oraz duże zwierzęta niewidoczne lub słabo widoczne po zmroku i pokazuje kolorowe ostrzeżenia na panelu wskaźników.
Jeśli natomiast zamówimy nowe, opcjonalne matrycowe reflektory LED z 84 punktami świetlnymi, osoby przebywające poza wizualnym zasięgiem wiązki światła również są na krótko podświetlane, o ile tylko znajdują się w wyliczonym "korytarzu" jazdy. Pozwala to kierowcy reagować jeszcze szybciej i unikać sytuacji krytycznych. Jeszcze bardziej w przód wybiega nowy system Porsche InnoDrive z adaptacyjnym tempomatem. Bazując na informacjach z nawigacji, sygnałów z radaru oraz sensorów wideo, wylicza on optymalny stopień przyspieszenia lub opóźnienia, dobiera właściwe przełożenie i fazy toczenia się dla najbliższych 3 km. W ten sposób elektroniczny pilot automatycznie uwzględnia też zakręty, wzniesienia oraz obowiązujące po drodze ograniczenia prędkości. Z kolei listę wyposażenia z zakresu komfortu uzupełniono między innymi o panoramiczny odsuwany dach oraz fotele z masażem.
Porsche Panamera II 4S Diesel
Nowe Porsche Panamera można już zamawiać. Pierwsze samochody pojawią się u dealerów 5 listopada br. Ceny w Polsce startują od 523 620 PLN z VAT za model Panamera 4S. Panamera 4S Diesel kosztuje od 543 540 PLN, a Panamera Turbo - od 746 190 PLN.