Porsche 911 Carrera RS 2.7 - to już 40 lat
Mija 40 lat od prezentacji 911 Carrery RS 2.7 - zmodernizowanej wersji Porsche 911S, stworzonej na potrzeby zdobycia homologacji FIA.
Wraz z debiutem modelu do słownika Porsche powróciło słowo "Carrera", pochodzące od nazwy meksykańskiego wyścigu Carrera Panamericana. Wcześniej towarzyszyło ono już modelowi 356 Carrera. "RS" to z kolei skrót od niemieckiego słowa "Rennsport", oznaczającego "sport motorowy".
Carrera RS 2.7 skutecznie wyróżniała się na tle pozostałych odmian "911". Otrzymała charakterystyczny spojler tylny w kształcie płetwy, specjalne oznaczenia oraz szersze ogumienie z felgami Fuchs w kolorze zielonym, czerwonym, niebieskim lub czarnym..
Najważniejsze było jednak niewidoczne dla oka. Model otrzymał sztywniejsze zawieszenie i silnik większy od stosowanego w 911S. Po rozwierceniu 2,4-litrowej jednostki do pojemności 2,7 litra jej moc wzrosła ze 190 do 210 KM (przy 6300 obr./min), a maksymalny moment obrotowy - z 209 do 255 Nm (przy 5100 obr./min).
Gotowy do jazdy wóz ważył 1075 kg. Inżynierowie Porsche zaprojektowali również wersję o 100 kg lżejszą - do jej budowy użyli cieńszej stali (o grubości 0,8 zamiast 0,88 mm) i cieńszych szyb. Dodatkowe kilogramy udało się zrzucić również dzięki zastosowaniu zderzaków z włókna szklanego i pozbyciu się części wygłuszenia.
Standardowa odmiana Porsche 911 Carrery RS 2.7 rozpędzała się od 0 do 100 km/h w 6,3 s i osiągała prędkość 240 km/h.
Początkowo zakładano wyprodukowane jedynie 500 egzemplarzy modelu. Tyle wynosił wymagany przez organizację FIA limit homologacyjny dla samochodów wyścigowych Grupy 4. Ze względu na duże zainteresowanie, do 1974 roku zakłady Porsche opuściło jednak ponad trzy razy więcej aut - dokładnie 1580 (w tym 200 lżejszych wersji).
Obecnie cena kolekcjonerskiego egzemplarza Carrery RS 2.7 w klasie 1. to około 250 tys. euro.
Marcin Sobolewski