Polskie części i podzespoły trafią do Izery oraz chińskich samochodów
Electromobilty Poland nie ma jeszcze fabryki, ani nawet gruntów pod fabrykę, w której będą produkowane Izery, jednak w specjalnym komunikacie zapewnia już, że zakład w dużej mierze będzie bazował na lokalnych dostawcach i ich produktach.
Spis treści:
Zakład Izery ma powstać w śląskim Jaworznie, w specjalnej strefie ekonomicznej. Przetarg na działkę, którą jest zainteresowane Electromobility dopiero trwa, a oferty można w nim składać do 19 września. Cena wywoławcza wynosi 128 milionów, problem w tym, że poszczególni zainteresowani nabyciem działki muszą składać oferty "w ciemno", nie znając propozycji konkurencji.
W tej sytuacji wcale nie jest pewne, że to właśnie Electromobilty Poland zostanie właścicielem działki, na której chce wybudować zakład.
Elementy platformy Izery powstaną w Polsce?
Mimo tego firma, w specjalnym komunikacie, zapewnia już, że zakład wpłynie na rozwój przemysłu motoryzacyjnego na Śląsku poprzez współpracę z lokalnymi firmami produkcyjnymi. Electromobility twierdzi, że początkowo w regionie mogłyby powstawać elementy nadwozia, a nieco później nawet płyty podłogowe, które stanowią podstawą każdego samochodu (obejmuje m.in. całe podwozie i baterię).
Przypomnijmy, Izera ma być oparta na technologii chińskiej firmy Geely. To właśnie Chińczycy stworzyli platformę dla samochodów o nazwie SEA (Sustainable Experience Architecture). Jest to uniwersalne rozwiązanie, wykorzystywane już w szeregu samochodów. Platforma występuje w kilku wersjach przeznaczonych dla samochodów różnej wielkości.
Pierwszym pojazdem opartym na SEA jest Zeekr 001, który debiutował w 2021. Platformę będą wykorzystywały również nadchodzące Polestary 4 i 5 (Polestar, podobnie jak Volvo należy do Geely), a także produkowane już modele: Volvo EX30 oraz Smarty #1 i #3 oraz Lotus Eletre. SEA jest więc rozwiązaniem globalnym, więc ewentualne uruchomienie produkcji w Polsce nie będzie raczej zależało od Electromobility, ale decyzji Geely.
Niemal połowa systemów i części miałaby powstawać na Śląsku
Jednak lokalnej produkcji ma być więcej. Jak mówi Beata Białoń-Dudek, dyrektor ds. zakupów i łańcucha dostaw w ElectroMobility Poland, samochód elektryczny skład asię z około 1700 systemów i podzespołów.
Według naszej analizy, opartej o rachunek ekonomiczny, aspekty techniczno-technologiczne, bezpieczeństwo projektowe, ale też aspekty dopasowania biznesowego naszych dostawców, możemy powiedzieć, że ok. 750 systemów i podzespołów dla naszej Izery będzie produkowanych lokalnie
Na początek Electromobility chciałoby produkować w Polsce, a nawet na Śląsku, nadwozie, przy czym nie należy przez to rozumieć wyłącznie blach, ale również wszystkie elementy stylistyczne, które jesteśmy w stanie dostrzec, patrząc na samochód.
W obszarze 200 kilometrów od fabryki Izery w Jaworznie polski przemysł jest w stanie wyprodukować 80 proc. tzw. top hatu (nadwozia)
Polskie części nie tylko w Izerze, ale również samochodach Geely?
Electromobility podkreśla, że produkcja elementów Izery może być szansą, by lokalni wytwórcy dali się poznać koncernowi Geely. Nie jest tajemnicą, że Chińczycy zamierzają uruchomić produkcję samochodów w Europie i właściwie już otwarcie mówi się, że w zakładzie Electromobility Poland nie będzie produkowana wyłącznie Izera, ale również auta chińskiej marki. Mówił o tym już sam prezes ElectroMobility Poland - Piotr Zaręba (patrz: ramka obok).Dla firm oznacza to szansę na włączenie w globalny łańcuch dostaw chińskiego koncernu i może być faktyczną szasną na rozwój.
Chińskie firmy wchodzą do Europy z nowymi pojazdami, sprzedając je na naszym rynku. Prędzej czy później będą produkować samochody w Europie. Oczywiste jest więc, że bardziej opłaca się im mieć krótkie, dobrze skomunikowane łańcuchy dostaw, które są blisko rynków zbytu. To będzie szansa dla polskich dostawców, aby zaistnieć w sprawdzony już sposób w portfolio dostawców Geely
Kiedy powstaną pierwsze Izery?
Zgodnie z planem, pierwsze Izery mają wyjechać z fabryki w Jaworznie w grudniu 2025 roku.