Polska fabryka w Gdańsku sprzedana. Przeszła w szwedzkie ręce

Szwedzki producent baterii Northvolt poinformował o sprzedaży swojej fabryki w Gdańsku. Decyzja o zamknięciu zakładu zajmującego się produkcją magazynów energii wynika z malejącej liczby zamówień od producentów samochodów, którzy zmodyfikowali swoje plany dotyczące pojazdów elektrycznych. Jakie konsekwencje będzie to miało dla pracowników?

Polska fabryka w Gdańsku sprzedana. Przeszła w szwedzkie ręce
Polska fabryka w Gdańsku sprzedana. Przeszła w szwedzkie ręce materiały prasowe

Jak informowaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, szwedzki producent akumulatorów Northvolt został zmuszony do redukcji zatrudnienia i wstrzymania produkcji w swoich europejskich zakładach. Z powodu opóźnień w dostawach i kłopotów z produkcją wystarczającej ilości akumulatorów, firma Northvolt straciła kilku kluczowych klientów oraz ważne kontrakty. To oznaczało wdrożenie działań oszczędnościowych, oraz uruchomienie nowego planu restrukturyzacji.

Northvolt w tarapatach. Firma wstrzymuje produkcje i zwalnia pracowników

Z dokumentów, do których dotarli dziennikarze Reutera wynikało, że firma od dłuższego czasu ma problemy z osiągnieciem swoich celów produkcyjnych. Przedstawiciele koncernu zakomunikowali, że potrzebują od 1 do 1,2 mld dolarów wsparcia na restrukturyzację. Skutkiem tego przedsiębiorstwo został zmuszone do wstrzymania lub ograniczenia produkcji w niektórych swoich zakładach - m.in. w Skelleftea, Vasteras oraz Sztokholmie. Zmiany te wiązały się także z masowymi zwolnieniami.

Northvolt to największy europejski producent baterii litowo-jonowych do pojazdów elektrycznych. JONATHAN NACKSTRANDAFP

Fabryka Northvolt w Gdańsku sprzedana. Nabywcą producent ciężarówek

Niestety, problemy szwedzkiego giganta dotknęły również polską fabrykę Northvolt. Choć wcześniej zapewniano o stabilnej sytuacji w krajowych zakładach, producent baterii niedawno ogłosił sprzedaż swojej gdańskiej placówki. Informację o zamknięciu zakładu zajmującego się produkcją magazynów energii potwierdziła także rzeczniczka szwedzkiego koncernu w Polsce, Anna Sobolewska.

Jak podaje sztokholmska gazeta „Svenska Dagbladet”, nabywcą fabryki jest producent ciężarówek Scania. W ramach transakcji przeniesione zostaną wszystkie kluczowe zasoby, pracownicy oraz umowy, co ma zagwarantować płynne kontynuowanie działalności w sektorze przemysłowym. Obecnie gdański zakład zatrudnia około 150 osób.

Po przejęciu, operacje Northvolt Systems Industrial będą kontynuowane, a zamówienia zakontraktowane na rok 2025 zostaną zrealizowane zgodnie z planem
zaznaczono w oficjalnym komunikacie

Miał być sukces i nadzieja da europejskiego przemysłu

Z informacji uzyskanych przez szwedzkich dziennikarzy wynika, że wartość transakcji nie przekroczyła 100 mln koron (8,9 mln euro). To znacznie mniej, niż Northvolt zainwestował w budowę polskiej fabryki od 2021 roku. Jeszcze w styczniu tego roku, ogłaszając pożyczkę od Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę gigafabryki Northvolt w Szwecji, wiceprzewodniczący KE Marosz Szefczovicz określał projekt jako historię sukcesu i wielką nadzieję dla europejskiego przemysłu. Niestety rynek brutalnie zweryfikował te prognozy.

Problemy firmy nie ograniczają się jedynie do europejskiego rynku. Amerykański oddział koncernu również od dłuższego czasu zmaga się z licznymi trudnościami. Jak poinformowano w ubiegłym roku, firma złożyła w amerykańskim sądzie wniosek o ochronę przed wierzycielami, co stanowi pierwszy etap postępowania upadłościowego.

Renault Symbioz w teście wideo. 1.6 pod maską, 5 l/100 km i regulowany bagażnikAdam MajcherekINTERIA.PL