Polska fabryka Volkswagena zagrożona?
Kto sieje wiatr, zbiera burzę. W ten sposób skomentować można kolejne ciosy spadające na Volkswagena w związku z aferą dotyczącą zaniżania rzeczywistej emisji spalin.
Jak donosi agencja Reuters, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (EBOiR) wstrzymał wypłatę przyznanych wcześniej Volkswagenowi 250 mln euro. Pieniądze pomóc miały sfinansować powstającą w Białężycach koło Wrześni nową fabrykę, która produkować będzie dostawcze Craftery. Czy oznacza to, że inwestycja w Polsce jest zagrożona?
Pożyczka w wysokości 300 mln euro zatwierdzona została przez Radę Dyrektorów EBOiR w czerwcu bieżącego roku - na przeszło cztery miesiące przed wybuchem głośnego skandalu. Agencja Reutersa informuje o wstrzymaniu wypłaty 250 tys. euro, co może sugerować, że pierwsza część przyznanej kwoty - 50 mln euro - została już wypłacona.
Z prośbą o wyjaśnienie sprawy zwróciliśmy się do Dagmary Prystackiej - rzecznika prasowego Volkswagena Poznań. W odpowiedzi usłyszeliśmy, że firmę "obowiązuje zasada tajemnicy handlowej". Zapewniono nas jednak, że inwestycja "nie jest w żaden sposób zagrożona". Informacje potwierdzili również przedstawiciele centrali Volkswagena. Ich zdaniem inwestycja wyceniana na około 1,1 mld euro zostanie dokończona bez przeszkód.
Przypominamy, że wmurowanie kamienia węgielnego pod nową fabrykę odbyło się 13 listopada ubiegłego roku. W oficjalnym komunikacie wystosowanym do przedstawiciel mediów czytamy, że budowa polskiej fabryki jest już "za półmetkiem". Za rok z zakładu "Volkswagen Crafter" we Wrześni wyjeżdżać mają nowe samochody w kilkudziesięciu wersjach. Docelowo fabryka produkować ma aż 100 tysięcy aut rocznie.
Obecnie inwestycja coraz mniej przypomina plac budowy. Stoi już większość hal produkcyjnych, do końca grudnia gotowe będą parkingi dla pracowników oraz wewnętrzne drogi dojazdowe.
Na drugą połowę stycznia 2016 roku zaplanowane są wstępne odbiory lakierni. W lutym, po przeprowadzeniu koniecznych odbiorów, planowana jest przeprowadzka pracowników z dotychczasowych kontenerów do budynków biurowych. Trwa też budowa hali Zakładu Zabudów Specjalnych, gdzie auta przygotowywane będą do indywidualnych potrzeb klientów.
Ogromnym wyzwaniem jest proces rekrutacji nowych pracowników, który najlepiej obrazują liczby. Jak wylicza Marcin Jankowski - Dyrektor Personalny Zakładu Crafter - "Od początku 2015 roku przeprowadziliśmy ponad 800 Assesment Center, czyli ćwiczeń grupowych, określających poszczególne umiejętności kandydatów. W tych ćwiczeniach wzięło udział blisko 5 tysięcy osób. Przeprowadziliśmy 4535 rozmów kwalifikacyjnych".
Od stycznia wystartują kolejne rekrutacje pracowników. Docelowo we Wrześni zatrudnienie znajdzie 3 tysiące osób. Już teraz, zatrudniając ponad 7 tysięcy osób, Volkswagen Poznań jest największym pracodawcą w Wielkopolsce.