Polacy chcą wejść na rynek chiński. Co prawda, nie mamy samochodów, ale...
Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) przy współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu zamierza wejść na rynek chiński, m.in. z usługami certyfikowania chińskich producentów z branży motoryzacyjnej - poinformowała PAIH.
Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT) przy współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu zamierza wejść na rynek chiński, m.in. z usługami certyfikowania chińskich producentów z branży motoryzacyjnej - poinformowała PAIH.
Jak podała Agencja w komunikacie, polski rynek certyfikacji branży motoryzacyjnej niemal w całości opanowany jest przez tzw. jednostki certyfikacyjne, czyli firmy zagraniczne świadczące usługi wdrożeń różnych certyfikatów. Dlatego jednym z działań podejmowanych przez PIMOT są starania o uzyskanie akredytacji na wykonywanie m.in. certyfikacji IATF zarówno w Europie, jak i na terenie Chin. W Polsce jest ponad 500 firm, które mają certyfikat ISO TS 16949 lub IATF 16949 (specyfikacja określająca wymagania jakościowe systemu zarządzania jakością w firmach motoryzacyjnych), a nie ma żadnej krajowej jednostki certyfikującej - podkreśliła PAIH.
"PIMOT z pewnością spełnia wszelkie uwarunkowania do świadczenia tego rodzaju usług. Powinniśmy iść w tym kierunku, tym bardziej jeżeli chcemy jako polska branża motoryzacyjna dążyć do promocji i rozpoznawalności rodzimych marek produktów i usług" - powiedział p.o. dyrektor Przemysłowego Instytutu Motoryzacji Karol Zielonka. "Myślę, że certyfikaty nadawane i uznawane przez polską jednostkę miałyby tutaj głęboki sens" - dodał.
Jak podkreśliła PAIH, wejście PIMOT na rynek chiński wynika z faktu, że wielu chińskich producentów próbuje i chce zaistnieć w Polsce i Europie, jednak brak znajomości europejskich norm, w tym wymagań w obszarze spełnienia standardów jakościowych jest blokadą w ekspansji na nasz kontynent. Obecność polskiego instytutu badawczego w Chinach umożliwi badania jakości produktów przed ich wejściem na europejski rynek, co pozwoli zadbać o bezpieczeństwo i jakość części.
Od ponad roku PIMOT blisko współpracuje ze stowarzyszeniem krajowych firm motoryzacyjnych - Polską Grupą Motoryzacyjną (PGM). "W ramach przygotowań do rozpoczęcia świadczenia swoich usług w Chinach, PIMOT przymierza się do nawiązania współpracy z jedną z niemieckich jednostek certyfikujących" - powiedział dyrektor zarządzający w Polskiej Grupie Motoryzacyjnej Bartosz Mielecki.
Jak czytamy w komunikacie, już niebawem z inicjatywy PGM w Chinach zostanie otwarte przedstawicielstwo Stowarzyszenia, którego zadaniem będzie wspieranie polskich fabryk motoryzacyjnych w ich ekspansji na rynek chiński oraz w rozwijaniu ich współpracy z chińskimi partnerami. Rynek chiński jest niezwykle perspektywiczny, nie tylko z uwagi na jego skalę, ale w szczególności z powodu jego zaawansowania technologicznego w obszarze elektromobilności, m.in. w tym celu PGM podjęła już rozmowy o współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu.
"Spektrum współpracy motoryzacyjnej między Polską a Chinami ostatnio bardzo się poszerzyło. Nowością jest duże zainteresowanie chińskich firm z tego segmentu inwestowaniem w naszym kraju. Aktualnie w PAIH pracujemy nad 6 projektami inwestycyjnymi z obszaru automotive z Kraju Środka, część z nich dotyczy elektromoblilności. Z drugiej strony polscy producenci motoryzacyjni próbują włączyć się w szeroki strumień dostaw na ten jeden z największych rynków na świecie" - ocenił, cytowany w komunikacie, prezes PAIH Tomasz Pisula.
PAIH wesprze PGM w wejściu na rynek chiński, m.in. w procesie rejestracji przedstawicielstwa, business inteligence oraz działaniach promocyjnych. "Dodatkowo, w grudniu chcemy pokazać potencjał rodzimej motoryzacji podczas największej azjatyckiej imprezy sektorowej, Automechanika w Szanghaju" - dodał szef Agencji.(