Podbili Europę, w Chinach nie wyszło, czas na Wietnam
Skoda w ostatnich latach odniosła spektakularny sukces. Po przejęciu przez Volkswagena marka systematycznie zwiększała sprzedaż oraz gamę modelową.
W Polsce również Skoda należy od lat do najchętniej wybieranych marek, o palmę pierwszeństwa bijąc się z Toyotą.
Chińczycy nie polubili Skody
Okazuje się jednak, że nie wszędzie Skoda spotkała się z tak ciepłym przyjęciem. Fiaskiem zakończyła się próba podbicia największego rynku świata, czyli Chin.
W Państwie Środka Skoda pojawiła się w 2007 roku, mozolnie budując swoją pozycję.
W zeszłym roku udział Skody w rynku chińskim wyniósł tylko 0,6 proc, a ten rok zapowiada się gorzej - w ciągu trzech pierwszych kwartałów Skoda sprzedała w Chinach nieco ponad 36 tys. aut, o 31 proc. mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Samochody Skody obecnie są produkowane w kilku zakładach należących do spółki joint-venture SAIC - Volkswagen. Rozważana jest rezygnacja z tej produkcji i całkowite wycofanie z rynku chińskiego lub też zamknięcie produkcji i sprzedawanie w Chinach samochodów importowanych.
Wiążących decyzji w tej sprawie jeszcze nie ma.
Obecnie gama modeli Skody w Chinach obejmuje dziewięć modeli, w tym pięć SUV-ów.
Wietnam zastąpi Chiny?
W październiku Skoda informowała o zainteresowaniu rynkiem wietnamskim. Czeska marka zakłada, że roczna sprzedaż w tym kraju mogłaby wynosić 40 tys. aut, co pozwoliło by nawet na uruchomienie montażu w lokalnej fabryce - ma to nastąpić w 2024 roku.
Rosja obciążeniem dla Skody
Na tegorocznych wynikach Skody mocno odbije się również rosyjska agresja na Ukrainę. A to właśnie Skoda odpowiada w grupie VW za rynek rosyjski, z którego wycofali się wszyscy światowi producenci (poza chińskimi).
W oficjalnym oświadczeniu dla agencji Reutersa Grupa VW podała, że "stałe sprawdzanie pozycji na różnych rynkach i dostosowywanie się do zmian jest normalnym zachowaniem każdego producenta i marki". Dodano, że "na razie nie ma decyzji ws. ewentualnych zmian strategii".
***