Fiat 126p do zadań specjalnych. Takiej wersji jeszcze nie widziałeś
Oznakowanie poziome dróg pełni kluczową rolę w usprawnianiu ruchu pojazdów oraz zapewnianiu bezpieczeństwa wszystkim jego uczestnikom. Prace związane z malowaniem oznakowania zazwyczaj odbywają się nocą, a przed laty prym w wykonywaniu tych czynności wiódł pingwin, a dokładnie Pingwin 04.

W skrócie
- Specjalistyczny Pingwin 04 na bazie Fiata 126p był używany do malowania oznakowania poziomego dróg i krawężników.
- Powstało jedynie 20 egzemplarzy tego pojazdu, a zastosowane modyfikacje obejmowały montaż urządzenia malującego i zmianę konstrukcji nadwozia.
- Jeden z Pingwinów 04 można podziwiać w Muzeum Drogownictwa w Szczucinie podczas Nocy Zwiedzania.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Specjalistyczny Pingwin 04 powstał na bazie popularnego wówczas Fiata 126p, jednak został znacznie przeprojektowany. Przede wszystkim nie służył do przewozu ludzi, lecz stał się specjalistycznym pojazdem wykorzystywanym przez drogowców do nanoszenia oznakowania poziomego na drogach, a także do malowania krawężników i przejść dla pieszych.
Powstało zaledwie 20 egzemplarzy tego specjalistycznego "Malucha"
Przystosowanie modelu 126p do służby drogowej wymagało wprowadzenia wielu zmian. Niezbędny był montaż urządzenia malującego w przedniej części oraz zbiornika na sprężone powietrze. Ze względu na duże rozmiary tych elementów konieczny okazał się demontaż pokrywy bagażnika oraz części dachu. Dodatkowo, kwadratowe reflektory zostały zastąpione okrągłymi, które zamocowano nad przednimi błotnikami.
Znakowarka była w pełni zautomatyzowana, więc wszystkie czynności, oprócz opuszczania celownika służącego do naprowadzania pistoletów na wytrasowaną linię na jezdni, można było wykonać z kabiny kierowcy-operatora.

Urządzenie umożliwiało malowanie pasów o szerokości 120 lub 240 mm (dwa lub jeden), z przerwą między pasami wynoszącą od 0,5 do 8 m. W razie potrzeby, możliwe było przejście na tryb ręczny. Specjalistyczny Pingwin mógł poruszać się z prędkością do 25 km/h, a przekroczenie dozwolonej prędkości sygnalizowała specjalna kontrolka na desce rozdzielczej. Prędkość robocza wynosiła 7 km/h.
Pingwin 04 z numerem seryjnym 011 za 5,1 mln zł
Prezentowany egzemplarz powstał na zamówienie Miejskiego Przedsiębiorstwa Konserwacji Dróg i Mostów w Radomiu, które zapłaciło za niego 5,1 mln zł. W tej cenie można było kupić niemal trzy standardowe Fiaty 126p, których cena katalogowa w 1988 r. wynosiła 1,8 mln zł. Znakowarkę wykonał Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych "BOSMAL" w Bielsku-Białej.

Po wykonaniu jednej serii Pingwinów, począwszy od 1983 r., projekt nie był niestety kontynuowany. Poszczególne wyprodukowane egzemplarze różniły się między sobą - niektóre pojazdy zostały całkowicie pozbawione dachu, a inne miały nad głową operatora pozostawioną niewielką powierzchnię.
Pingwina można zobaczyć nie tylko w ZOO. Wyjątkowego Fiata 126p można zobaczyć w muzeum
Chociaż powstało zaledwie 20 egzemplarzy Pingwina 04, ten wyjątkowy pojazd można podziwiać w zbiorach Zespołu Historii Drogownictwa w Szczucinie, który od początku istnienia znajduje się w strukturach GDDKiA. Teren, na którym znajduje się placówka, od początku swojego zagospodarowania związany jest z drogownictwem.
Idealną okazją do zobaczenia specjalistycznego Pingwina będzie VIII Nocne Zwiedzanie Muzeum Drogownictwa w Szczucinie, które odbędzie się 28 i 29 czerwca w godzinach od 14.00 do 22.00. Na zwiedzających czekać będą m.in. gry terenowe oraz różne zadania do wykonania. Wstęp jest bezpłatny.