Peugeot wybrał Słowację

Polska przegrała rywalizację o inwestycję PSA Peugeot-Citroen. Koncern zdecydował, że nowa fabryka małych samochodów powstanie na Słowacji w mieście Trnava. Inwestycja ma kosztować 700 mln euro.

Fabryka od 2006 roku ma produkować 300.000 samochodów rocznie - poinformował w środę PSA Peugeot Citroen. Drugi pod względem wielkości producent aut w Europie zatrudni w fabryce 3,5 tys. osób. Już wcześniej koncern informował, że produkowane będą tam modele Citroen C3 i Peugeot 106.

Według wcześniejszych informacji, oprócz Słowacji i Polski o inwestycję starały się również Czechy oraz Węgry. Firma zamierza zwiększyć swoją sprzedaż samochodów o 23 proc., tak aby w 2006 roku wyniosła ona już 4 mln aut.

- Widać wyraźnie, że problemem wchodzenia zagranicznych inwestorów jest słaba infrastruktura. Jeżeli nie potrafimy rozwiązać problemów dróg, infrastruktury i logistyki, to musimy liczyć się z takim decyzjami, mimo innych zalet Polski. Jest to jeden z powodów, dla których w działaniach ministerstwa gospodarki będę chciał bardzo wyraźnie położyć akcent na poprawę infrastruktury, szczególnie związanych z szansami inwestycyjnymi różnych regionów - powiedział w środę dziennikarzom minister gospodarki, pracy i polityki społecznej. Dodał, że oprócz tej kwestii oferty słowackiej Trnavy i polskiego Radomska były porównywalne.

Reklama

W środowym komunikacie resort gospodarki, pracy i polityki społecznej poinformował, że PSA brał pod uwagę dziesięć lokalizacji, w tym dwie w Polsce: w Radomsku, które znalazło się na tzw. krótkiej liście i Legnicy. - O ostatecznym wyborze zdecydowały: korzystniejsze położenie w sąsiedztwie Bratysławy, istniejące autostrady wschód-zachód, możliwość wykorzystywania transportu wodnego na Dunaju oraz niższe koszty pracy na Słowacji - podało ministerstwo.

PSA Peugeot-Citroen buduje obecnie w ramach joint venture z japońską Toyotą nowe zakłady w czeskim Kolinie. Produkcja aut rozpocznie się tam w 2005 roku. Również w tym przypadku Polska była brana pod uwagę jako miejsce inwestycji.

Jedną z ostatnio ogłoszonych większych inwestycji motoryzacyjnych w Polsce jest decyzja Toyoty o budowie fabryki silników diesla w Jelczu-Laskowicach koło Wrocławia, w którą japoński koncern zainwestuje 170 mln euro.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: fabryka | koncern | Citroen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy