Peugeot 9X8. Debiut na torze Monza już w ten weekend
Ostatnie chwile pozostały do pierwszego występu obu egzemplarzy Peugeota 9X8. Na torze Monza we Włoszech, 10 lipca 2022 roku francuski producent powróci do wyścigów długodystansowych. Tym razem z autem hybrydowym.
Zaprezentowany w zeszłym roku Peugeot 9X8 zadebiutuje już w ten weekend na 6 Hours of Monza. Od razu w dwóch egzemplarzach. Auto z numerem 93 prowadzić będą Paul Di Resta, Mikkel Jensen, i Jean-Eric Vergne. Inżynierem będzie Gauthier Bouteiller. W samochodzie z numerem 94 zasiądą Loïc Duval, Gustavo Menezes i James Rossiter. Będą mogli liczyć na inżyniera Brice’a Gaillardona. O tym, że Peugeot 9X8 wystartuje na torze Monza, pisaliśmy już kilka tygodni temu.
Testy tego auta trwały od kilku miesięcy. Ich celem było przygotowanie Peugeota 9X8 do startu w prawdziwych zawodach. Podczas badań przeprowadzonych na torze Motorland Aragon w Hiszpanii przekroczono założony wcześniej dystans 15 tys. km jazd testowych. Tam też przeprowadzono próbę 36-godzinnej jazdy długodystansowej, która miała zgrać i przygotować zespół do odpowiedniego działania w czasie prawdziwego wyścigu.
Podczas projektowania Peugeota 9X8 zespół designu chciał wykorzystać wszystkie stylistyczne elementy marki, wśród których można wymienić sylwetkę przyczajonego kota czy charakterystyczny układ świateł z trzema śladami pazurów. Zdaniem producenta, za najbardziej zaskakujący element stylizacji należy uznać brak tylnego spoilera. Od 1971 roku w długodystansowych wyścigach Le Mans nie pojawił się żaden samochód, który nie posiadałby tego elementu.
Peugeot 9X8 waży zaledwie 1030 kg i wyposażony jest w 2,6-litrowe, podwójnie doładowane V6 o mocy 680 KM. Ta benzynowa jednostka napędza tylną oś. Wspomaga ją silnik elektryczny o mocy 272 KM, umieszczony na przedniej osi pojazdu.
Wyścigową homologację samochodu wydano przy współpracy z Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA). Za główny cel Peugeot stawia udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w sezonie 2023, gdzie zmierzy się z konkurencją w klasie LMH (Le Mans Hypercar). Peugeot w przeszłości już trzy razy wygrywał w Le Mans. Dokonał tego model 905 z silnikiem benzynowym V10 w latach 1992 i 1993, a także 908 z wysokoprężnym silnikiem V12 w 2009 roku.
Agenda wyścigu 6 Hours of Monza przewiduje, że w piątek 8 lipca o 15:30 odbędzie się pierwsza sesja treningowa. Następnego dnia 9 lipca zaplanowane są kolejne dwie sesje treningowe (o 9:00 i 13:30) oraz kwalifikacje przewidziane na 17:30 i 17:50. Wyścig rozpocznie się w niedzielę 10 lipca o godzinie 12:00.
***