Peugeot 9X8. Debiut na torze Monza już w ten weekend
Ostatnie chwile pozostały do pierwszego występu obu egzemplarzy Peugeota 9X8. Na torze Monza we Włoszech, 10 lipca 2022 roku francuski producent powróci do wyścigów długodystansowych. Tym razem z autem hybrydowym.
Spis treści:
Dwie sztuki Peugeota 9X8 na torze Monza
Zaprezentowany w zeszłym roku Peugeot 9X8 zadebiutuje już w ten weekend na 6 Hours of Monza. Od razu w dwóch egzemplarzach. Auto z numerem 93 prowadzić będą Paul Di Resta, Mikkel Jensen, i Jean-Eric Vergne. Inżynierem będzie Gauthier Bouteiller. W samochodzie z numerem 94 zasiądą Loïc Duval, Gustavo Menezes i James Rossiter. Będą mogli liczyć na inżyniera Brice’a Gaillardona. O tym, że Peugeot 9X8 wystartuje na torze Monza, pisaliśmy już kilka tygodni temu.
Testy tego auta trwały od kilku miesięcy. Ich celem było przygotowanie Peugeota 9X8 do startu w prawdziwych zawodach. Podczas badań przeprowadzonych na torze Motorland Aragon w Hiszpanii przekroczono założony wcześniej dystans 15 tys. km jazd testowych. Tam też przeprowadzono próbę 36-godzinnej jazdy długodystansowej, która miała zgrać i przygotować zespół do odpowiedniego działania w czasie prawdziwego wyścigu.
Peugeot 9X8 pierwszy od 51 lat samochód bez spoilera
Podczas projektowania Peugeota 9X8 zespół designu chciał wykorzystać wszystkie stylistyczne elementy marki, wśród których można wymienić sylwetkę przyczajonego kota czy charakterystyczny układ świateł z trzema śladami pazurów. Zdaniem producenta, za najbardziej zaskakujący element stylizacji należy uznać brak tylnego spoilera. Od 1971 roku w długodystansowych wyścigach Le Mans nie pojawił się żaden samochód, który nie posiadałby tego elementu.
Peugeot 9X8 w obiektywie Agnieszki Doroszkiewicz
Peugeot 9X8 waży zaledwie 1030 kg i wyposażony jest w 2,6-litrowe, podwójnie doładowane V6 o mocy 680 KM. Ta benzynowa jednostka napędza tylną oś. Wspomaga ją silnik elektryczny o mocy 272 KM, umieszczony na przedniej osi pojazdu.
Celem Peugeota 9X8 jest Le Mans
Wyścigową homologację samochodu wydano przy współpracy z Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA). Za główny cel Peugeot stawia udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w sezonie 2023, gdzie zmierzy się z konkurencją w klasie LMH (Le Mans Hypercar). Peugeot w przeszłości już trzy razy wygrywał w Le Mans. Dokonał tego model 905 z silnikiem benzynowym V10 w latach 1992 i 1993, a także 908 z wysokoprężnym silnikiem V12 w 2009 roku.
Agenda wyścigu 6 Hours of Monza przewiduje, że w piątek 8 lipca o 15:30 odbędzie się pierwsza sesja treningowa. Następnego dnia 9 lipca zaplanowane są kolejne dwie sesje treningowe (o 9:00 i 13:30) oraz kwalifikacje przewidziane na 17:30 i 17:50. Wyścig rozpocznie się w niedzielę 10 lipca o godzinie 12:00.
***