Peugeot 9X8 coraz bliżej swego debiutu. Jego celem jest wygrana w Le Mans
Zaprezentowany po raz pierwszy w 2021 roku, wyczynowy Peugeot 9X8 już niebawem powalczy o tytuł w Długodystansowych Mistrzostw Świata. Pierwszy sprawdzian odbędzie się w lipcu na włoskim torze Monza.

Peugeot 9X8 - rewolucyjny pojazd wyścigowy, który zaledwie rok temu zjechał z deski kreślarskiej - już niebawem będzie miał szanse udowodnienia swoich możliwości w trakcie Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA 2022 (WEC) na torze Monza we Włoszech. Niezwykły prototyp weźmie udział 6-godzinnym wyścigu, podążając śladami swoich poprzedników podbijających Le Mans w niedalekiej przeszłości.
Ważący zaledwie 1030 kg Peugeot 9X8 został wyposażony w 2,6-litrowy, podwójnie doładowany silnik spalinowy V6 o mocy blisko 700 KM. Benzynowa jednostka, która odpowiada na tylny napęd, jest wspierana wysokowydajnym silnikiem elektrycznym o mocy 270 KM.
Projektując nowy hybrydowy samochód wyścigowy, zespół działu designu Peugeota chciał wykorzystać wszystkie elementy stylistyczne marki: sylwetkę przyczajonego kota, płynnie biegnące linie nadwozia zwieńczone sportowymi elementami, czyste i mocno wyprofilowane płaszczyzny boków samochodu oraz, rzecz jasna, charakterystyczny układ świateł z trzema śladami pazurów typowych dla marki.
Peugeot 9X8 w obiektywie Agnieszki Doroszkiewicz
















Za najbardziej zaskakujący element koncepcji 9X8, przedstawiciele Peugeota uważają jednak brak tylnego spojlera. Element ten, który po raz pierwszy pojawił się w wyścigach długodystansowych w Le Mans w 1967 roku i od tej pory stał się niekwestionowaną normą. Od 1971 roku nie pojawił się żaden samochód bez tylnego spojlera. Aż do teraz.
Celem Peugeota 9X8 jest 24-godzinny wyścig Le Mans
W ciągu 25 dni testowych Peugeot 9X8 przejechał ponad 10 000 kilometrów. Wyścigowa homologacja samochodu została wydana przy współpracy z Międzynarodową Federacją Samochodową (FIA). Głównym celem producenta jest udział w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w sezonie 2023, gdzie zmierzy się z konkurencją w nowoutworzonej klasie LMH.
W przeszłości Peugeot wygrał już trzykrotnie w Le Mans samochodami dwóch różnych generacji: modelem 905 z silnikiem benzynowym V10 w latach 1992 i 1993 oraz 908 z silnikiem V12 HDI-FAP w roku 2009. Peugeot 9X8 wyznacza początek nowej ery również dzięki technologiom, które się w nim pojawiają.
***