Ołena Zełenska i Bugatii Tourbillon za 4,5 mln euro. Jaka jest prawda?
Ołena Zełenska - żona prezydenta Wołodymyra Zełenskiego - nie kupiła najnowszego, kosztującego 4,5 mln euro, Bugatti Tourbillon. Nieprawdziwa informacja powielana w serwisach społecznościowych to skoordynowana akcja służb specjalnych mająca na celu skompromitowanie ukraińskich władz w oczach opinii publicznej. Informację poparto nieistniejącymi dokumentami i spreparowanym nagraniem wideo.
Źródłem wiadomości, w myśl której żona Wołodymyra Zełenskiego kupiła wyceniane na - bagatela - 19 mln złotych Bugatti Tourbillon jest francuskojęzyczny portal "Verite Cachee France". Spreparowana informacja szybko rozeszła się po serwisach społecznościowych i stała się wodą na młyn dla rosyjskiej propagandy.
Dowodem na ekscentryczny zakup Ołeny Zełenskiej miało być zdjęcie wystawionej na nią faktury opiewającej na kwotę 4 462 400 euro i nagranie wideo, w którym rzekomy sprzedawca opowiada o prywatnym pokazie. Szybko zareagowało Ukraińskie Centrum Przeciwdziałania Dezinformacji (CPD), będące częścią Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy.
Na profilu instytucji w portalu X przeczytać można np., że:
Zdaniem CPD akcja rosyjskich służb specjalnych miała na celu próbę skompromitowania władz Ukrainy na arenie międzynarodowej przed rozpoczynającym się 9 lipca szczytem NATO w Waszyngtonie. W powielenie nieprawdziwej informacji w mediach społecznościowych ochoczo włączyły się rosyjskojęzyczne portale.
Bugatti Tourbillon to nowy supersamochód legendarnej marki wyceniany na blisko 4,5 mln euro. Tourbillon jest pierwszą hybrydą plug-in w historii Bugatti i zastąpi w ofercie producenta model Chiron. Tourbillon napędzany jest wolnossącym silnikiem V16 o pojemności 8,3 l wspomaganym trzema elektrycznymi motorami trakcyjnymi. Dwa silniki elektryczne odpowiadają na napęd przednich kół, jeden - tylnej osi. Moc systemowa hybrydowego układu napędowego, pierwszego w 115-letniej historii Bugatti, wynosi 1800 KM, z tego 1000 KM generuje silnik spalinowy, a 800 - silniki elektryczne.
Układ napędowy to autorskie rozwiązanie, które zgodnie z zapewnieniami producenta ma zapewniać Toubillonowi prędkość maksymalną wynoszącą 445 km/h. Energia elektryczna magazynowana jest w baterii o pojemności 25 kWh. Zdaniem Bugatti zasięg w trybie elektrycznym przekracza 60 km, a dzięki zastosowaniu napędu hybrydowego Tourbillon zużywać ma nawet do 70 proc. mniej paliwa niż 1500-konny Chiron.
Warto dodać, że w projektowaniu Chirona pomagał Polak - inżynier wzornictwa przemysłowego Marek Pawłowicz. Pracownik Politechniki Krakowskiej brał udział w pracach 30-osobowego zespołu, który projektował nadwozie Tourbillona. Polak odpowiadał za fragmenty znajdujące się w okolicach układu napędowego.