Odnaleziono zdjęcia prototypu Opla sprzed 80 lat. Wyprzedzał swoje czasy?
Sensacyjne odkrycia są rzadkością, ale się zdarzają. Specjaliści z Opel Classic zauważyli osiem zabytkowych fotografii dostawczego vana wystawionych na aukcji. Przedstawiały one prototyp bardzo nowocześnie wyglądającego samochodu dostawczego. Tego rodzaju konstrukcje zyskały popularność dopiero wiele lat później.
Dostawczy Blitz wyprzedzał swoje czasy
Ze zdjęć można wywnioskować, że projekt dotyczył kompaktowego vana o nazwie Blitz. Z tyłu fotografii znajduje się krótki zapis: 1.5-23 COE, który odnosi się do pojemności silnika (1488 cm3) i przybliżonego rozstawu osi (2400 mm). "COE" oznacza natomiast "cab over engine" ("kabina nad silnikiem").
Pojazd, jak na lata 30. ubiegłego wieku, prezentuje się szalenie zaawansowanie. W porównaniu z pojazdami z konwencjonalną długą pokrywą silnika, rozwiązanie zastosowane w prototypowym modelu umożliwiało znaczne skrócenie nadwozia przy zachowaniu dużej przestrzeni ładunkowej. Silnik znajdował się pod kanapowymi siedzeniami lub tuż przed nimi.
Przed drugą wojną światową takie pojazdy były spotykane wyłącznie w USA, Niemczech i Francji. W Niemczech tylko dwa modele miały konstrukcję COE. Oba pochodziły z początku lat 30., miały bardzo prostą, pudełkowatą kabinę i były napędzane dwucylindrowymi dwusuwowymi silnikami. Żaden nie odniósł szczególnego sukcesu.
Prototyp dostawczego Opla sprzed 80 lat
Nowoczesny silnik i sprawdzona technologia
Opel - ówczesny lider rynku pojazdów użytkowych - wykorzystał podzespoły z innych modeli do budowy auta dostawczego. Na przykład półtoralitrowy silnik pochodził z osobowej Olympii, a osie zapożyczono z legendarnej ciężarówki Blitz. Nadwozie miało zaawansowaną konstrukcję - poza przegrodą, podłogą w sekcji towarowej oraz częścią dachu było wykonane ze stali.
Na temat szczegółowych danych technicznych niestety niewiele wiadomo. W archiwach Opla znaleziono angielskojęzyczną broszurę dotyczącą pojazdów z roku modelowego 1937. Z dokumentu wynika, że oprócz wersji o ładowności jednej tony planowano także wariant półtoratonowy z sześciocylindrowym silnikiem i bliźniaczymi tylnymi kołami. Zachowały się też rysunki wersji ciężarowej z platformą oraz 15‑miejscowego mikrobusu opartego na modelu Blitz 1.5-23 COE.
W produkcji przeszkodziła wojna
Dostawczy Blitz nigdy nie wszedł do produkcji. Jednym z powodów były prawdopodobnie przygotowania Niemiec do wojny w drugiej połowie lat 30. Nie było zapotrzebowania na lekkie pojazdy użytkowe i Opel prawdopodobnie i tak musiałby wstrzymać produkcję. Blitz 1.5-23 COE pozostał więc prototypem.
***