Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu. Jest data uruchomienia

Lista miejsc w Polsce objętych odcinkowym pomiarem prędkości stale się wydłuża. Wkrótce z takim rozwiązaniem będą mieli styczność również mieszkańcy Wrocławia. Jeśli wierzyć w zapewnienia drogowców – jeszcze w tym miesiącu system zostanie uruchomiony na alei Jana III Sobieskiego. Co to oznacza dla kierowców?

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu. Jest data uruchomienia
Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu. Jest data uruchomienia123RF/PICSEL

Systemy odcinkowego pomiaru prędkości zyskują w Polsce na popularności i choć najczęściej instalowane są na drogach krajowych - coraz częściej pojawiają się także na trasach ekspresowych i autostradach. W terenach zabudowanych są jeszcze rzadko spotykane, ale wygląda na to, że wkrótce się to zmieni. Jednym z pierwszych miast, gdzie zostanie wdrożone takie rozwiązanie, jest Wrocław.

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu

We Wrocławiu urządzenia do pomiaru będą funkcjonały m.in. na alei Jana III Sobieskiego, gdzie obowiązuje ograniczenie do 70 km/h. Kamery będą monitorować kierowców na odcinku między mostem na Widawie a wiaduktem przy skrzyżowaniu z ulicą Wilanowską.

Pierwsze informacje dotyczące uruchomienia OPP we Wrocławiu pojawiły się ponad rok temu. W listopadzie 2023 roku rozpoczęto instalację kamer na wspomnianym wcześniej odcinku, jednak uruchomienie systemu opóźniało się z powodu trudności z podłączeniem zasilania przez Tauron. Teraz jednak przeszkody zostały pokonane i jeśli wierzyć w zapewnienia drogowców - system odcinkowego pomiaru prędkości we Wrocławiu powinien ruszyć jeszcze przed końcem grudnia 2024 roku.

Aleja Jana III Sobieskiego we Wrocławiu. To tu będzie obowiązywał odcinkowy pomiar prędkości / Fot. Google Maps  

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

System odcinkowego pomiaru prędkości składa się z zespołu kamer i systemu rozpoznawania tablic rejestracyjnych zainstalowanych na słupach z wysięgnikami nad jezdnią. W jego skład wchodzi również szafka teletechniczna, która zawiera m.in. kontroler, moduł oraz przełącznik komunikacyjny. Dzięki czujnikom radarowym lub ultradźwiękowym, rozwiązanie jest w stanie identyfikować pojazdy oraz rejestrować czas ich przejazdu, oraz obliczać średnią prędkość samochodu na danym odcinku. W przeciwieństwie do tradycyjnych radarów, które rejestrują prędkość punktowo, to rozwiązanie wymusza na kierowcach przestrzeganie ograniczeń prędkości przez cały czas przejazdu.

Jakie kary za przekroczenie prędkości?

Kierowca, który będzie jechał szybciej niż pozwala ograniczenie prędkości, może spodziewać się dokładnie takiego mandatu, jak w przypadku przekroczenia zmierzonego w inny sposób. Zmotoryzowani, którzy dopuścili się podobnego wykroczenia po raz kolejny w ciągu dwóch lat, muszą się także liczyć z ryzykiem otrzymania dwa razy wyższego mandatu. Obecnie obowiązujący taryfikator mandatów za prędkość, prezentuje się następująco:

  • do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
  • od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
  • od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
  • od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
  • od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
  • ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
  • ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
  • ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
  • ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
  • ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych
Na co warto zwrócić uwagę podczas zakupu opon? Ekspert wyjaśniaPolsatPolsat
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas