Nowy rorowiec od Geely. Statek dostarczy auta również do Polski
Kolejny chiński producent samochodów dołączył do grona marek posiadających swój własny statek do transportu pojazdów. Nowy rorowiec wyruszył niedawno w swój dziewiczy rejs z portu Taicang w Chinach. Na jego pokładzie znalazło się 5 tys. samochodów.

Spis treści:
Nie tak dawno temu, swoim nowym pojazdowcem pochwaliła się firma BYD, prezentując statek BYD Shenzen, który okazał się rekordowy pod wieloma względami. Kilka miesięcy później z tego samego portu w Chinach wypłynęła jednostka "Geely JISU Fortune", która staje się otwarciem nowych możliwości transportowych marki Geely Auto i marek pokrewnych.
Geely ma swojego rorowca. Wyruszył w dziewiczy rejs
Geely JISU Fortune, którego nazwa w wolnym tłumaczeniu oznacza "szybko pływające szczęście Geely", to nowy rorowiec, poszerzający możliwości transportowe marki Geely. Ma pomóc marce w realizacji strategicznych celów, polegających na wzmocnieniu globalnej ekspansji oraz wydajności w dostarczaniu samochodów na rynki międzynarodowe. Rorowiec Geely ma 199,9 m długości, 38 m szerokości, zanurza się na 8,6 m i potrafi płynąć z prędkością 19 węzłów. Jednostka, co najistotniejsze z transportowego punktu widzenia, ma 12-piętrowy pokład samochodowy, składający się ze stałego 8-piętrowego pokładu, a także 4-piętrowego pokładu podnoszonego.
Są to przestrzenie przeznaczone dla samochodów benzynowych i elektrycznych, zasilanych bateriami litowymi. Z tego dwa pokłady są specjalnie przygotowane dla pojazdów zasilanych wodorem i gazem ziemnym. Łącznie, na statku zmieści się 7 tys. pojazdów, co czyni go jednym z największych transportowców typu ro-ro na świecie (BYD Shenzen potrafi pomieścić ich 9 tys.). JISU Fortune posiada dwa zestawy zbiorników na paliwo LNG typu C o pojemności 2 tys. m3 i jest zasilany zielonym paliwem LNG, co ma znaczenie również ze względów ekologicznych.
Geely JISU Fortune to element szerszej strategii
Własna jednostka transportowa Geely, to jasny sygnał dla świata, świadczący o rosnących ambicjach rozwojowych chińskiego producenta. Statek regularnie ma kursować na strategicznych szlakach pomiędzy Chinami, a Europą, Azją, Ameryką Południową oraz Północną. W ten sposób samochody Geely oraz marek pokrewnych, w sposób bardziej wydajny, docierały będą do kluczowych rynków na świecie.

Posiadanie własnego rorowca, to element nieco szerszej układanki w przypadku tego producenta. Marka Geely Auto jest obecna w ponad 80 krajach, a w 2024 roku odnotowała sprzedaż na poziomie 2,17 mln pojazdów. Firma zatrudnia 30 tys. inżynierów w centrach badawczo-rozwojowych w Chinach, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Efektem intensywnych prac jest m.in. system AI do prowadzenia samochodów, który teraz za sprawą nowego statku, będzie mógł skuteczniej rozprzestrzeniać się po świecie.
Początek rejsu w strategicznym porcie Taicang.
Zatem oficjalnie, Geely staje się posiadaczem własnego statku służącego do transportu pojazdów. Dołącza ona tym samym do elitarnego grona posiadaczy własnych rorowców. W dziewiczym rejsie, który wyruszył ze strategicznego portu Taicang w Chinach, na pokładzie statku znalazło się 5 tys. pojazdów. Pojazdy te mają dotrzeć na kluczowe rynki europejskie, takie jak Wielka Brytania, Holandia, Belgia, a także Polska. Na pokładzie znalazły się m.in. pojazdy marek Geely Auto, Lynk &Co i Zeekr.
Port Taicang odgrywa istotną rolę w eksporcie samochodów w chińskiej prowincji Jiangsu. W pierwszym kwartale 2025 roku, przewinęło się przez niego 147,6 tys. pojazdów, które zostały wyeksportowane na rynki zagraniczne. Z tego 58,5 tys. samochodów trafiło do krajów objętych inicjatywą Pasa i Szlaku.