Nowy rekord Guinnessa. Jechał ciężarówką przez 6 godzin na wstecznym
Mercedes ustanowił nowy rekord Guinnessa w jeździe ciężarówką na wstecznym. Na torze wyścigowym Motorsport Arena Oschersleben w Niemczech kierowca przejechał wstecz 124,7 km, bijąc poprzedni wynik o ponad 35 km. Ten wyczyn zajał ponad 6 godzin i 20 minut, a za kierownicą siedział Marco Hellgrewe, doświadczony oficer niemieckich sił zbrojnych i pasjonat ciężarówek.

Spis treści:
Mercedes pobił rekord Guinnessa w jeździe do tyłu
Rekord został ustanowiony 4 czerwca 2025 roku na zamkniętym torze w Oschersleben, gdzie warunki pozwalały na ciągłą jazdę bez nieplanowanych przerw. Trasa liczyła 14 ostrych zakrętów, co znacznie podniosło poziom trudności. Średnia prędkość wyniosła około 20 km/h, a jazda wstecz trwała dokładnie 6 godzin i 22 minuty.
Poprzedni rekord, ustanowiony w USA w 2020 roku, wynosił około 89 km i był wykonany ciężarówką z silnikiem Diesla. Tym razem Mercedes-Benz Trucks postawił na elektrycznego eActrosa 600.
Marco Hellgrewe, inicjator i kierowca rekordu, zaznaczył, że jest dumny, iż udało się pobić rekord pojazdem elektrycznym:
To ważny krok dla przyszłości napędów alternatywnych oraz znak, jak istotne są tematy bezpieczeństwa na drodze i postrzegania kierowców ciężarówek.
Mercedes eActros 600 zdobył nagrodę International Truck of the Year 2025
Mercedes eActros 600 to ciężarówka elektryczna z bateriami o pojemności 621 kWh, które pozwalają na zasięg do 500 km na jednym ładowaniu pod pełnym obciążeniem do 44 ton.
Producent podkreśla, że zaawansowany układ napędowy elektryczny, opracowany przez Mercedesa oraz systemy wsparcia kierowcy, w tym MirrorCam - elektroniczne lusterka zastępujące tradycyjne, które zapewniają lepszą widoczność i ułatwiają manewry - miały wpływ na ustanowienie rekordu.
Mercedes stawia na zeroemisyjne ciężarówki
Rekord Guinnessa ustanowiony przez Mercedesa ma nie tylko wymiar sportowy. Jest także elementem kampanii zwracającej uwagę na transformację transportu w kierunku zeroemisyjnych rozwiązań. Mercedes planuje także przejazd 30 km na wstecznym po publicznych drogach do nowego Global Parts Center w Halberstadt, co ma podkreślić kwestie bezpieczeństwa i poprawę wizerunku kierowców ciężarówek.

Obecnie w Europie jest mniej niż 1000 punktów ładowania dla ciężarówek elektrycznych, co stanowi barierę dla szybkiego rozwoju e-mobilności. Daimler Truck zapowiada rozbudowę sieci ładowarek do ponad 3000 punktów do 2030 roku, co ma wspomóc upowszechnianie elektrycznych ciężarówek, takich jak eActros 600.