Nowe zasady Euro NCAP. Teraz auta dostawcze oceniane będą jak osobowe
Euro NCAP zmienia podejście do oceny bezpieczeństwa samochodów dostawczych. Nowa skala, znana z aut osobowych, właśnie wchodzi w życie. Co się zmienia i które modele są uważane za najbezpieczniejsze?

Spis treści:
Nowe gwiazdki dla aut dostawczyk- jasna skala, konkretne wyniki
Od tego roku Euro NCAP wprowadza nowy sposób oceniania bezpieczeństwa lekkich samochodów dostawczych. Zamiast niezbyt czytelnego systemu medali, który obowiązywał wcześniej, dostawczaki będą teraz oceniane w dobrze znanej skali pięciu gwiazdek - dokładnie takiej samej, jaka od lat funkcjonuje w testach aut osobowych.
To ważna zmiana, szczególnie dla firm i kierowców zawodowych, którzy codziennie korzystają z takich pojazdów. Nowa skala pozwala szybciej i łatwiej porównać modele pod kątem bezpieczeństwa. Jedno spojrzenie na wynik i wiadomo, z czym mamy do czynienia.
Samochody dostawcze - takie są nowe wyniki
Wraz ze zmianą systemu ocen, Euro NCAP ponownie przyjrzało się 18 vanom, które były już wcześniej testowane. Oceny zostały wystawione według nowej, bardziej wymagającej metodologii. Brano pod uwagę przede wszystkim skuteczność systemów wspomagania kierowcy (ADAS), czyli m.in. automatycznego hamowania, asystenta pasa ruchu czy ostrzegania o kolizji.
Efekt? Aż 18 modeli uzyskało najwyższą możliwą ocenę - 5 gwiazdek. To znaczący postęp, zwłaszcza że jeszcze kilka lat temu tylko nieliczne dostawczaki oferowały porządne systemy bezpieczeństwa. Wśród najlepiej ocenionych modeli znalazły się zarówno klasyki flotowe, jak i nowe marki z Chin.
Najbezpieczniejsze vany 2025 - pełna lista pięciogwiazdkowców
Oto modele vanów, które otrzymały 5 gwiazdek według nowej skali Euro NCAP:
- Ford - Transit, Transit Custom, Transit Connect, Transit Courier
- Mercedes-Benz - Sprinter, Vito, Citan
- Renault - Master, Kangoo Van
- Volkswagen - Transporter, Caddy Cargo, ID.Buzz Cargo
- FIAT - Ducato
- Peugeot - Boxer
- Opel/Vauxhall - Movano
- Citroën - Jumper (Relay)
- Nissan - Interstar
- Maxus - eDELIVER 5
- Farizon - SV
To pokazuje, że producenci zaczynają traktować bezpieczeństwo vanów równie poważnie, co w osobówkach.
Dlaczego nowy system ocen vanów ma znaczenie?
Na drogach Europy jeździ dziś ponad 30 milionów samochodów dostawczych, a ich liczba stale rośnie. Co więcej, auta dostawcze robią rocznie znacznie większe przebiegi niż samochody osobowe. Tymczasem dane Komisji Europejskiej wskazują, że wypadki z udziałem vanów bywają wyjątkowo groźne - szczególnie dla innych pojazdów. Dlatego nowy, przejrzysty system ocen ma pomóc firmom i flotom wybierać pojazdy nie tylko tanie i pojemne, ale przede wszystkim bezpieczne.
Euro NCAP zapowiada, że od teraz system pięciogwiazdkowy będzie standardem dla wszystkich lekkich pojazdów użytkowych. A to oznacza jedno - mniej kombinowania, więcej konkretów przy wyborze auta do pracy.