Nowe Porsche Cayenne i Cayenne GTS
Pod koniec listopada Porsche zaprezentuje w Los Angeles odnowione wcielenie Cayenne GTS oraz najsłabszą odmianę z wolnossącym silnikiem 3.6 V6 o mocy 300 KM, zwaną po prostu "Cayenne".
Nazwa "GTS" - Gran Turismo Sport - nawiązuje do sportowego coupe 904 Carrera z 1963 roku. Porsche po raz pierwszy wykorzystało ją ponownie właśnie w Cayenne GTS, w poprzedniej generacji modelu z 2007 roku. Teraz na rynek trafia jego druga odsłona po liftingu.
Cayenne GTS ma spory, bo 11-proc. udział w sprzedaży modelu.
Do napędu auta służy już nie wolnossący, ale podwójnie turbodoładowany, benzynowy silnik V6 o pojemności 3,6 litra. Rozwija on moc 440 KM i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego (o 20 KM i 85 Nm więcej niż wolnossąca jednostka 4.8 V8 stosowana przed liftingiem). Skorzystanie z dobrodziejstw downsizingu pozwoliło ograniczyć średnie zużycie paliwa o 0,9 l/100 km, do 9,8 l/100 km. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,2 s (5,1 s z opcjonalnym pakietem Sport Chrono), a prędkość maksymalna wynosi 262 km/h (poprzednik: 5,7 s oraz 261 km/h).
Za przeniesienie siły napędowej odpowiada 8-biegowy automat.
Cayenne GTS nie jest tak mocne jak Turbo (520 KM), ale nadrabia ostrzejszym charakterem. Model otrzymał obniżone o 24 mm zawieszenie z aktywnym systemem tłumienia (z opcjonalnym układem pneumatycznym prześwit jest niższy o 20 mm), przedni pas z większymi wlotami powietrza wzorowany na wersji Turbo, wzmocnione hamulce - również z Turbo (przednie tarcze o średnicy 390 mm, tylne 358-milimetrowe), subtelne ospojlerowanie progów i klapy, 20-calowe obręcze lakierowane na czarno oraz przyciemniane lampy. Bardziej rasowe brzmienie zapewnia sportowy wydech z czarnymi końcówkami. W kabinie pojawiły się obicia z Alcantary oraz - na życzenie - dodatki takie jak tarcza obrotomierza i pasy bezpieczeństwa utrzymane w kolorze czerwonym lub srebrnym.
Kolejna nowość Porsche to bazowe Cayenne z (fot. u góry) wolnossącym, 3,6-litrowym silnikiem V6 o mocy 300 KM, połączonym z nowym, 8-biegowym automatem. Model korzysta z gadżetów pomocnych w ograniczeniu zużycia paliwa zastosowanych już w mocniejszych wersjach - układu start-stop oraz funkcji żeglowania (działa jak "luz", rozłącza napęd po odpuszczeniu pedału gazu). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje mu 7,7 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 230 km/h.
Obie wersje Cayenne trafią do salonów Porsche w lutym 2015 roku. Za bazową odmianę trzeba zapłacić w Niemczech minimum 65 427 euro, a za GTS-a - co najmniej 98 152 euro.
Porsche Cayenne GTS
Porsche Cayenne GTS (więcej informacji)
msob