Porsche Cayenne GTS - test

GTS to 420-konna, najmocniejsza wersja Cayenne z wolnossącym silnikiem. Więcej koni dają tylko Turbo i Turbo S, ale to GTS aż kipi sportowym charakterem.

Efektowny czerwony lakier jest zarezerwowany dla wersji GTS.
Efektowny czerwony lakier jest zarezerwowany dla wersji GTS.Motor

Pierwsza generacja Cayenne wywołała ogromne zamieszanie nie tylko wśród ortodoksyjnych fanów Porsche. Marka znana z perfekcyjnych sportowych maszyn 10 lat temu zaszokowała motoryzacyjny świat wprowadzając do swojej gamy pierwszą generację dużego SUV-a.

Cayenne okazał się wielkim przebojem. W 2011 roku jego udział w sprzedaży Porsche w Europie wynosił ponad 50 procent.

Czas na GTS

Wbrew pozorom obsługa licznych przycisków i pokręteł nie sprawia kierowcy większych problemów. Kokpit przypomina tez znany z Panamery. Typowa dla Porsche, najwyższa jakość wykonania.Motor

Druga generacja SUV-a pojawiła się w 2010 roku. Wygląda zdecydowanie lepiej niż poprzednik, a mnogość wersji silnikowych jest kolejnym atutem Cayenne. W ofercie jest wersja 3.6 V6 (300 KM), 380-konna hybryda, odmiana S z silnikiem 4.8 V8 (400 KM), topowe 500-konne Turbo i Turbo S (550 KM) oraz dwa diesle (240 lub 382 KM). Tę bogatą gamę uzupełnia wersja GTS.

To najmocniejsze Cayenne z wolnossącym silnikiem. Potężne V8 generuje 420 KM i 515 Nm momentu obrotowego. To wartości godne prawdziwego samochodu sportowego. I taki jest właśnie GTS - to sportowe auto, tyle że ukryte pod nadwoziem masywnego SUV-a. Masywnego nie tylko z powodu gabarytów, ale i masy, która przekracza 2 tony. Cała sztuka polega na tym, że kierowca GTS-a wcale tego nie odczuwa.

Po pierwsze, dzieje się to za sprawą rewelacyjnych osiągów. Ten kolos przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 s (to wynik minimalnie gorszy od deklaracji producenta), a z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na odcinku 36,5 metrów.

Po drugie, pod względem jazdy Cayenne GTS nie przypomina żadnego innego SUV-a. Samochód wykonuje polecenia kierowcy w fenomenalnie precyzyjny sposób, a o przechyłach nadwozia nie ma mowy. To w dużej mierze zasługa aktywnego, opcjonalnie pneumatycznego i obniżonego (o 24 mm) zawieszenia.

Po trzecie, o sportowym charakterze GTS-a decyduje fenomenalny silnik V8. Trudno powiedzieć, czy bardziej zaskakuje mocnym, wyrazistym brzmieniem, czy... zadziwiająco niskim zużyciem paliwa. Z oczywistych względów GTS nie jest mistrzem jazdy o kropelce, ale uzyskanie spalania na poziomie 16 l/100 km w ruchu miejskim nie jest większym problemem. Swój udział ma w tym system start/stop i automatyczna skrzynia, która dysponuje ośmioma przełożeniami.

Droga perfekcja

Cayenne to dopracowana do perfekcji maszyna i trudno się dziwić, że odnosi takie sukcesy. Tak samo jak trudno się dziwić temu, że Porsche planuje w tym roku wprowadzić do oferty mniejszego SUV-a (bazujący na Audi Q5 model Macan), który ma pomóc w kolejnym wzroście sprzedaży. Tym bardziej że cena Cayenne jest astronomiczna, a mniejszy SUV z pewnością będzie wyraźnie tańszy.

Porsche Cayenne GTS

Porsche Cayenne GTS (czytaj test)

W GTS przednie tarcze hamulcowe mają średnicę 36 cm. W słabszych wersjach 35 cm, a w topowej Turbo S aż 39 cm.Motor
Z tyłu nawet 3 osoby mają komfortowe warunki podróżowania.Motor
Jeśli istnieje połączenie fotela komfortowego i sportowego, to właśnie takie są te w GTS.Motor
Silnik V8 o pojemności 4,8 l zachwyca osiągami, ale największe wrażenie robi jego donośny dźwięk.Motor
Fotele kierowcy i pasażera wyposażone są w wentylację i podgrzewanieMotor
Zaawansowane centrum sterowania. Z lewej ustawienia szosa–teren, pośrodku tryby pracy zawieszenia, po prawej regulacja prześwitu. Przycisk SPORT na dole to program skrzyni biegów. Obok wyłącznik systemu start/stop.Motor
Elektryczna regulacja obejmuje m.in. stopień trzymania bocznego siedziska i oparcia.Motor
Wbrew pozorom obsługa licznych przycisków i pokręteł nie sprawia kierowcy większych problemów. Kokpit przypomina tez znany z Panamery. Typowa dla Porsche, najwyższa jakość wykonania.Motor
Foremny bagażnik o pojemności 670 litrów, przydatne schowki, uchwyty do mocowania bagażu. Cayenne to bardzo praktyczne Porsche.Motor
Podobnie jak czarne elementy przednich świateł.Motor
Efektowny czerwony lakier jest zarezerwowany dla wersji GTS.Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
4806 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
420 KM/6500
Maks. moment obrotowy
515 Nm/3500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
2085/755 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
670/1780 l
Pojemność zbiornika paliwa
85 l (Pb 95)
Opony
275/45 R20
Wymiar (dł./szer./wys.)
485/195/167 cm
Rozstaw osi
290 cm
Teoretyczny zasięg
790 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
261 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,7 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
14,8/8,5/10,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,9 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
62,5 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
16,0/12,0
Rzeczywisty zasięg
610 km
Cena*
448 190 zł
*przy kursie 1 euro = 4,15 zł

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas